مسابقۀ نقاشی با موضوع حقوق کودک

مسابقه‌ای با عنوان «حقوق کودک از نگاه کودک» آغاز به کار کرده که در آن، کودکان باید تصور خود را از حقوقی که در فراخوان مسابقه به آن اشاره‌شده، نقاشی کنند.

محمد شریف شاهی، مدیر خانه حقوق شهروندی اصفهان دراین‌باره به ایسنا گفت:  بیش از یک سال است که بر اساس سیاست‌های شهرداری اصفهان در بحث توسعه و آموزش حقوق شهروندی، خانه حقوق شهروندی تأسیس‌شده و یکی از اولویت‌های اصلی آن آموزش حقوق به مردم و افراد مختلف جامعه ازجمله کودکان است.

وی ادامه داد: ما برای آموزش حقوق کودک به والدین، مربیان و افراد مرتبط با این قشر، با مرجع کنوانسیون حقوق کودک، همکاری خوبی داشتیم به‌گونه‌ای که شاخۀ اصفهانِ انجمن علمی حقوق کودک ایران تشکیل و در دفتر خانه حقوق شهروندی مستقر شد.

مدیر خانه حقوق شهروندی اصفهان یادآور شد: برگزاری دوره آموزشی مربی حقوق کودک و کارگاهی برای معلمان مدارس ابتدایی برای تدریس مبانی حقوق کودک، ازجمله فعالیت‌های این خانه بوده که در آن کوشیده تا رویه‌هایی که معارض حقوق کودکان است بررسی و دربارۀ آن بحث و همفکری کند.

شریف شاهی توضیح داد: اکنون که به دلیل شیوع ویروس کرونا امکان فعالیت حضوری وجود ندارد و با توجه به این امر که آموزش را نمی‌توان متوقف کرد، تصمیم گرفتیم با همکاری مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک و انجمن علمی حقوق کودک، یک مسابقۀ نقاشی، با محوریت حقوقی که در کنوانسیون حقوق کودک پیش‌بینی‌شده ویژۀ کودکانِ تا ۱۵ سال طراحی کنیم.

مسابقۀ نقاشی با موضوع حقوق کودک

وی با اشاره به اهمیت تجسم در پایداری یک اندیشه افزود: حسن مسابقۀ «حقوق کودک از نگاه کودک» این است که پدران و مادران می‌توانند با مطالعۀ موضوعات این مسابقه، برای یکبار هم که شده نسبت به حقوق کودک آگاهی پیدا کنند و از طریق مباحثه و توضیح و تفسیرِ این حقوق برای کودکانشان، زمینه‌ای ذهنی را نسبت به این مفاهیم در ذهن آن‌ها ایجاد کنند تا بتوانند برداشت خود را از حقوقشان به تصویر بکشند؛ چراکه فرایند مجسم سازی  اثر نسبتاً پایداری در ذهن کودکان خواهد داشت.

مدیر خانه حقوق شهروندی اصفهان موضوعات این مسابقه را چنین شرح داد: حق شناخته شدن و نام داشتن، حق داشتن کشور و خانه، حق داشتن خانواده، پدر، مادر و زندگی با آن‌ها، حق غذا، آب سالم و هوای پاک، حق رفاه و فقیر نبودن، حق سالم بودن و درمان بیماری، حق آموختن مدرسه رفتن و شناخت دنیا، حق برابری با هر کودک دیگر، حق حمایت از جانب خانواده و کشور هنگام ناتوانی و بیماری، حق دوری از خشونت، جنگ و آزار، حق بازی، شادی و نه کار، حق دوری از خطرات طبیعی و مراقبت در بروز آن‌ها، حق فکر کردن، حرف زدن، نقاشی و نوشتن بدون ترس، حق زندگی در صلح، حق دوستی با زمین، حیوانات و گیاهان موضوعات محوری مسابقۀ «حقوق کودک از نگاه کودک» است.

وی تأکید کرد: برخی تصور می‌کنند آموزش حقوق کودک، برای پرتوقع کردن آن‌هاست، درحالی‌که هدف ما ساختن جامعه‌ای حق مدار است که از رهگذر آشنایی با حقوق خود، نسبت به تکالیفی که دارد نیز آگاه شود.

شریف شاهی ابراز امیدواری کرد که بعد از ارسال آثار، با همکاری کنوانسیون حقوق کودک، اقدام به چاپ برگزیدۀ این آثار کنند و در صورت وجود شرایط مساعد، هم‌زمان با هفتۀ کودک نیز این آثار را در فضای عمومی شهر به نمایش بگذارند.

کودکان (تا ۱۵ سال) برای شرکت در این مسابقه تا چهارم خرداد ۱۳۹۹ فرصت دارند آثاری که با مداد رنگی، مداد شمعی یا آبرنگ روی برگه A۴ نقاشی کرده‌اند، به همراه کپی کارت ملی، آدرس و شماره تلفن به واتس اپِ شماره‌ای که در پوستر فراخوان درج‌شده ارسال کنند.

منبع:ایسنا

مرتبط:جشنواره نقاشی و مجسمه‌سازی کودکان