ورود کودکان به دنیای مجازی بدون ایجاد زیر ساخت

ورود کودکان به دنیای مجازی بدون ایجاد زیر ساخت/ آموزش آنلاین جای مدرسه را می‌گیرد؟

 

ورود کودکان

کرونا زندگی همگان را تحت تاثیر قرار داده است در این میان نحوه آموزش نیز با چالش‌های جدی رو به رو شده اما به راستی این روزها دانش‌آموزان از آموزش آنلاین سود می‌برند؟

در روزهای کرونایی نیازهای آموزشی کودکان در ابعاد مختلف همچون تربیتی، آموزشی، رفتاری و … مورد چالش قرار گرفته است چراکه بعد از شیوع، روند آموزش تغییر پیدا کرد و برخی از دانش‌آموزان تحت آموزش مجازی قرار دارند همچنین رسانه‌های مختلف به کمک معلمان و سیستم آموزشی آمدند این در حالی است که این سبک جدید آموزش خود لایه‌های پنهانی دارد و هر یک از کارشناسان در خصوص نقاط مثبت و منفی این امر نظرات متعدد ارائه می‌کنند.

وسایل الکتریکی غیر شخصی و حریم خصوصی کودکان

بهروز بیرشک، متخصص حوزه روانشناسی، معتقد است: در وضعیت موجود بسیاری از دانش‌آموزان از طریق فضای مجازی روند آموزش را طی می‌کنند. کودک کنجکاو است و طبیعتا با در اختیار گرفتن تلفن هوشمند والدین به عکس‌ها و مطالب نامتناسب با سنش دسترسی پیدا می‌کند که این قضیه ناراحت کننده است.

بیرشک افزود: والدین خودشان باید از حریم خصوصی خود مراقبت کنند. می‌توانند با اتخاذ تمهیدات اجازه ورود کودک و نوجوان به اطلاعات تلفن هوشمند خود را ندهند یا والدین از ذخیره اطلاعات نامناسب با نیاز کودک اجتناب کنند.

آموزش سلیقه ای و عدم برخورداری از امکانات آموزش آنلاین

محمدرضا نیک‌نژاد، کارشناس آموزش‌ و پرورش، از دیگر متخصصانی است که معتقد است این روش آموزش کارایی لازم را ندارد. او در این رابطه بیان کرد: با بررسی وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان می‌توان به این امر اذعان داشت که آموزش‌های آنلاین به‌دلایل مختلف کارایی ندارد. در حالی که بسیاری از مدارس به جد پیگیر آموزش‌های آنلاین هستند.

نرگس ملک‌زاده، دیگر کارشناس آموزش‌ و پرورش، در این خصوص گفت: برخی مدارس از امکانات نرم‌افزاری مناسب برخوردار هستند و روند آموزش برای تمامی دانش‌آموزان یکسان نیست که این خود اشکالاتی در سیستم آموزشی دانش‌آموزان وارد کرده است.

او در انتقاد از این روند گفت: در این شرایط مدارس با سلیقه خود به آموزش‌های آنلاین می‌پردازند. برخی از مدارس شرایط مالی مناسب نداشته و مجبورند از ظرفیت پیام‌رسان‌ها استفاده کنند. هر چند در این شیوه آموزشی بازخورد دانش‌آموز مشخص نیست.

ملک‌زاده معتقد است: در روزهای کرونایی روند آموزش برای دانش‌آموزان در مدارس خاص و غیرانتفاعی نسبت به دانش‌آموزان در مدارس عادی موثرتر است. آموزش‌های آنلاین برای تمامی مقاطع مفید نیست. برای مثال آموزش‌های آنلاین برای دانش‌آموزان در رشته‌های فنی چندان موثر نیست.

تلویزیون جور آموزش‌های آنلاین را بکشد

مهدی بهلولی، کارشناس آموزش و پرورش، بیان می‌کند: برای آموزش‌های همگانی و بدون اجحاف در حق دانش‌آموزان در مناطق مختلف کشور می‌توان از ظرفیت تلویزیون استفاده کرد. آموزش آنلاین نمی‌تواند جای کلاس‌های حضوری را بگیرد، اما هدف از برگزاری این کلاس جلوگیری از قطع ارتباط دانش آموز از سیستم آموزش است.

آموزش و پرورش تفویض اختیارات را بپذیرد

همچنین میرحمایت میرزاده، سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی، در زمینه آموزش‌های آنلاین گفت: نمی‌توان برای کل کشور یک نسخه واحد پیچید، بلکه باید آموزش‌های چهره به چهره در سیستم آموزشی کشور وجود داشته باشد. وزارت آموزش‌ و پرورش باید تفویض اختیار را بپذیرد و اختیارات را به استان‌ها و از استان‌های به شهرستان‌ها واگذار و از آنجا به مدارس بدهد تا بتوان برای آنها تصمیم‌گیری کرد.

به گفته او با تمرکززدایی آموزش، افزایش مشارکت‌های انجمن‌های اولیا و مربیان و … بسیاری از مشکلات سیستم آموزش کشور رفع می‌شود. با این تفاسیر مدیران مدرسه بر اساس شرایط موجود معلم را ملزم به آموزش می‌کنند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نباید معلم و دانش‌آموزان را برای خرید گوشی تحت اجبار قرار داد.

استفاده از وسایل ارتباطی برای آموزش دانش آموزان

مجید هداوند، معاون سازمان آموزش‌ و‌ پرورش استثنایی کشور، درباره روند آموزش برای دانش‌آموزانی که به نوعی به شبکه شاد دسترسی ندارند، گفت: اقداماتی همچون استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی، در قالب ضبط فایل‌های صوتی و تصویری، پیام‌های نوشتاری با توجه به نیازهای مختلف، استفاده از ظرفیت دستگاه‌های پخش خانگی، با تهیه لوح‌های فشرده، استفاده از بسته‌های آموزشی مکتوب و اعزام داوطلبانه معلم به در منازل دانش‌آموز در نظر گرفته شده است.

 

منبع: خبرگزاری برنا

مرتبط:

آموزش حل مسئله در كودكان

وظیفه مادران در وضعیت فعلی، مدیریت بحران است

مشکلات کودکان بیش فعال در ایام قرنطینه خانگی