رشته مدیریت و بازرگانی دریایی

آشنایی با رشته مدیریت و بازرگانی دریایی

 

بازرگانی دریایی

آشنایی با رشته مدیریت و بازرگانی دریایی

 

 

معرفی رشته مدیریت و بازرگانی دریایی :

هدف رشته مدیریت و بازرگانی دریایی تربیت کارشناس بازرگانی دریایی برای خدمت در ارگان‌های دریایی، حمل و نقلی، تجارت خارجی و برنامه ریزی کلان جمهوری اسلامی و دیگر شرکت‌ها و مؤسسات خصوصی و دولتی مرتبط با امور مدیریت بازرگانی دریایی کشور است.

این رشته دارای سه گرایش مناطق ویژه، گمرکی و بندر و کشتیرانی می ‌باشد که هر گرایش تنها ۱۸ واحد اختصاصی دارد. گفتنی است که این رشته از بین داوطلبان گروه‌های آزمایش ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی دانشجو می پذیرد.

گرایش مناطق ویژه دانشجویان این گرایش با اصول و انواع مناطق ویژه تجاری و صنعتی مرزی و دریایی از نقطه نظر اهداف، تولید، اشتغال، مالکیت، منافع، سرمایه‌گذاری خارجی، عملکرد و ساختار این‌گونه مناطق آشنا می شوند و علل پیشرفت اقتصادی کشورهای صنعتی پیشرفت و در حال توسعه را مطالعه می کنند تا بتوانند راه های پیشبرد و توسعه و جذب سرمایه‌گذاری را در مناطق ویژه فراگیرند.

اگر شما از آن دسته افرادي هستيد که هيجان تجارت و جاذبه هاي مسحور کننده دريا را با هم مي خواهيد بايد گفت رشته مديريت و بازرگاني دريايي همان چيزي است که به دنبالش هستيد.

مديريت و بازرگاني دريايي از جمله رشته هاي حوزه مديريت است كه به صورت ويژه به موضوع بازرگاني از طريق دريا مي پردازد.

دانشگاه هاي معدودي كه رشته مديريت و بازرگاني دريايي را ارائه مي دهند هدفشان تربيت كارشناساني است كه با تسلط بر امور گمركي و قوانين بازرگاني بين الملل و حمل و نقل دريايي، بتوانند در زمينه هاي تجارتي فعاليت كنند و يا خدمات مورد نياز شركت هاي بازرگاني را ارائه دهند.

اهميت و ضرورت رشته :

ضرورت و اهميت دوره کارشناسی مديريت و بازرگانی دريايی با توجه به آگاهی از آخرين پيشرفتهای مديريت و کاربرد آن براساس نيازهای جامعه بويژه سازمانهای دريايی و احتراز از تقليد صرف و به منظور برنامه ريزی کلان جمهوری اسلامی آشکار می گردد.

از طرفی ديگر با عنايت به تخصص مداری و شايسته سالاری تربيت نمودن متخصصين لازم جهت طراحی و تنظيم سيستم های مديريتی و اعمال حاکميت ضوابط بر روابط در اداره امور امری لازم به نظر می رسد. بنابراين تربيت نمودن افرادی که توان شناخت مشکلات و نارسايی های سازمانهای دريايی، گمرکی، حمل و نقل و تجارت خارجی ضروری بنظر می رسد تا در جهت رفع بهبود اوضاع گام های موثری را بردارند.

رشته مدیریت و بازرگانی دریایی، شباهت زيادي با رشته مديريت بازرگاني دارد با اين تفاوت كه تمركز آن در حوزه بازرگاني و تجارت، بر روي حمل و نقل دريايي و تجارت خارجی است.

رشته مدیریت و بازرگانی دریایی دارای ۳ گرایش زیر می باشد:

– گرایش گمرکی

– گرایش بنادر و کشتیرانی

– گرایش مناطق ویژه

موقعیت شغلی در ایران

فارغ التحصیلان رشته مدیریت و بازرگانی دریایی می توانند در قسمتهای مختلف ارگان های دریایی ماز جمله:

· تدارکات،بازاریابی و بازرگانی کشتی ها، عملیات بنادر و کشتیرانی ها

· مالی و اداری بنادر و کشتیرانی ها،گمرکات و ارگانهای مرتبط

· حمل و نقل و جابجایی کالا در بنادر و پایانه های گمرکات مرزی و داخلی و مناطق ویژه تجاری

· پرسنلی و کارگزینی

فعالیت نمایند.

 

رشته مدیریت

دانشگاه هاي معدودي كه رشته مديريت و بازرگاني دريايي را ارائه مي دهند

 

 

گرایش گمرکی

دانشجویان گرایش گمرکی با قوانین و مقررات گمرکی، مقررات عمومی صادرات و واردات و انواع کالاها و محصولات وارداتی یا صادراتی اشنا می شوند تا بتوانند امور گمرکی را هرچه دقیق تر، سهل تر و بهتر انجام دهند.

دروس تخصصی گرایش گمرکی:

پروژه تحقیقاتی، بهره وری سازمانی، مدیریت پایانه ها، قوانین و مقررات گمرکی، مقررات عمومی صادرات و واردات، شیمی، شناخت الیاف و مصنوعات آن، کانتینر و وسایل آن.

گرایش بندر و کشتیرانی

گرایش بندر و کشتیرانی اصول و وسایل حرکت و نگه داری کشتی، اهمیت وسایل کمک ناوبری بندری در هدایت ایمن کشتی ها، انواع وسایل نگهداری و حمل باردر بنادر و پایانه های زمینی و دریایی، انواع قراردادهای حمل کالا و خصوصیات حمل و نقل دریایی آموزش داده می شود تا فارغ التحصیلان این رشته عملیات حمل و نقل کالا را در بنادر به طور مؤثر و مفید بر عهده بگیرند.

دروس تخصصی گرایش بنادر و کشتیرانی:

اصول ناوبری، اصول مهندسی دریایی، پروژه تحقیقاتی، بهره وری سازمانی، کانتینر و وسایل حمل بار، مدیریت و تدارکات بندری، مدیریت و تدارکات کشتیرانی، مدیریت فرماندهی کشتی.

گرایش مناطق ویژه

دانشجویان این گرایش با اصول و انواع مناطق ویژه تجاری و صنعتی مرزی و دریایی از نقطه نظر اهداف، تولید، اشتغال، مالیت، منافع، سرمایه گذاری خارجی، عملکرد و ساختار اینگونه مناطق آشنا می شوند و علل پیشرفت اقتصادی کشورهای صنعتی پیشرفته و در حال توسعه را مطالعه می کنند تا بتوانند راه های پیشبرد و توسعه و جذب سرمایه گذاری را در مناطق ویزه فرا گیرند.

 

رشته مدیریت

امکان تحصیلات رشته مديريت و بازرگاني دريايي تا مقطع دکتری وجود دارد

 

 

درس های این رشته در طول تحصیل

دروس مشترک در گرایش های مختلف مدیریت و بازرگانی دریایی:

روانشناسی کار، اقتصاد خرد، اقتصاد کلان، اصول حسابداری، ریاضیات و کاربرد آن در مدیریت، آمار و کاربرد آن در مدیریت، کامپیوتر و کاربرد آن در مدیریت، روش تحقیق در مدیریتف مبانی مدیریت اسلامی و الگوهای آن، مبانی سازمان و مدیریتف مدیریت رفتار سازمانی، پژوهش عملیات، حسابداری صنعتی، میریت تولید، حقوق بازرگانی، پول و ارز و بانکداریف تجزیه و طراحی سیستم، بازاریابی و مدیریت بازار، مدیریت مالی، توسعه اقتصادی و برنامه ریزی، سیستم های اطلاعاتی مدیریت، حسابرسی، زبان تخصصی، بازرگانی بین المللی، اصول ترابری، مدیریت استراتژیک، سیاستگذاری حمل و نقل و بازرگانی، اصول حقوق و بیمه دریایی، اقتصاد ترابری، مدیریت بین المللی کالا، کنوانسیون های بین المللی حمل و نقل، گمرکی و بازرگانی، مدیریت پشتیبانی و توزیع.

دروس تخصصی گرایش مناطق ویژه:

پروژه تحقیقاتی، اصول، انواع و نمونه های مناطق ویژه، تولیدی و تجاری، نمونه های مناطق و بنادر ویژه و مراکز بار، اصول و مبانی خصوصی سازی، سرمایه گذاری و توسعه منطقه ای.

دانشگاه های پذیرنده :

دریانوردی و علوم دریایی چابهار، علوم و فنون دریایی خرمشهر و ….

وضعیت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر:

امکان ادامه تحصیل این رشته تا مقطع دکتری وجود دارد.

 

منبع: https://www.beytoote.com

مرتبط:

رشته دندانپزشکی