زومبا حرکات ورزشی منظم، ترکیبی از رقص و ایروبیک

زومبا حرکات ورزش برای لاغری و تناسب اندام

 

زومبا

ورزش زومبا

 

زومبا به حرکات ورزشی منظم، ترکیبی از رقص و ایروبیک طبق برنامه ورزشی دقیق می‌گویند که بر اساس رقص‌های لاتین انجام می‌‌شود.

ورزش روزانه کلید سلامتی است، اما برای بسیاری از افراد نرمش و حرکات تکراری جذاب نیست و حوصله‌شان را سر می‌برد. خیلی افراد دوست دارند که از ورزش کردن لذت ببرند. ورزش در واقع یعنی حرکت و هماهنگ‌ترین و شاید دلچسب‌ترین و زیباترین حرکات رقص است.

ورزش زومبا چیست؟

در عصر حاضر ورزش زومبا یکی از داغترین روش های از دست دادن وزن است. این ورزش با تحرکی بیشتر از ورزش پیلاتس ترکیبی از حرکات هوازی و مراحل رقص که با گام های سریع و آسان بسیار جذاب و سرگرم کننده است. زومبا ورزشی است بسیار چالش برانگیز و هیجان آور. این ورزش می تواند به شما در کاهش وزن بسیار کمک کند و همچنین تن، ماهیچه ها و عضلات شما را سفت کند. این نوع رقص لاتین که از اصول و قواعد اینتروال و تمرینات استقامتی بهره می گیرد، متابولیسم بدن را تاحد قابل توجهی بالا می برد.

تاریخچه ورزش زومبا:

روزی آلبرتو بتو پرز، مربی ایروبیک کلمبیایی در دهه‌ی ۹۰ فراموش کرد نوارهای موسیقی‌اش را همراه خود به کلاس ببرد، اما باید کلاس را برگزار می‌کرد. او رقصنده‌ی لاتین خارق‌العاده‌ای هم بود، پس همین کار را کرد فی‌البداهه کار کرد. سراغ ماشینش رفت و نوارهای موسیقی لاتین‌اش را برداشت و در کلاس پخش کرد.

بعد حرکات رقص لاتین را با حرکات ایروبیک ترکیب کرد و این اولین کلاس زومبای غیررسمی بود. بنابراین ما آن را یک اتفاق خوش یمن می‌نامیم. از آن روز به بعد و طی ۱۲ سال زومبا‌ به شدت رشد کرده است. سایت رسمی زومبای آمریکا شمار رقصندگان زومبا را ۱۵ میلیون نفر در ۱۸۰ کشور دنیا اعلام کرده است.

فواید ورزش زومبا

فواید این ورزش را به دو بخش کلی تقسیم می شود:

جسمانی : کالری می‌سوزاند و ورزشی برای تمام بدن است، برای تناسب اندام عالی است.

روحی : این ورزش یک داروی نشاط‌ آور است. لذتی هیجان‌انگیز. همه چیز را فراموش می‌کنید ـ به ویژه استرس زندگی روزمره را. همچنین سلامت روح‌تان را بهبود می‌دهد و تصویر جسمانی‌تان را ارتقا می‌دهد که باعث می‌شود احساس بهتری داشته باشید.

زومبا

زومبا برای لاغری

 

انواع مختلف ورزش زومبا

زومبا ترکیبی از رقص های قدم به قدم، منسجم و ضربات قوی لاتینی و تمرین های ورزشی است که یک ایروبیک زیبا را ایجاد می کند.

زومبا صرفا یک برنامه رقص نیست بلکه آموزش تناسب اندام نیز هست.

رقص زومبا به سبک ورزش یکپارچه است که مانند حرکت هوازی است.

امروز، مراکزی در همه کشورها وجود دارد که شما می توانید زومبا یاد بگیرید.

انواع ورزش زومبا عبارت اند از:

۱) زومبا فیتنس:

ورزش هوازی محسوب می شود و حرکات براساس ایروبیک پیشرفته طراحی شده است. قابل ذکر است که چرخش باسن نیز همزمان با حرکات دست و پا انجام می شود.

تفاوتی که زومبا با ایروبیک دارد در هماهنگی دست و پا و چرخش یا ضربه زدن با قسمت میانی بدن است. در زومبا فیتنس از دمبل و حرکات قدرتی استفاده می شود.

۲) زومبا dance:

از اسم آن مشخص است که حکم آموزش رقص را دارد و حرکات قدرتی استفاده نمی شود. مربی زومبا باید دارای مدرک مربیگری ایروبیک باشد.

لاغری و تناسب اندام با زومبا

از آن‌جایی که حرکات این ورزش بسیار حساب شده و ریتمیک است، باعث می‌شود تا اندام‌های مختلف بدن شما از جمله دست، پا، ران و ستون فقرات درگیر شده و ماهیچه‌های آن‌ها به کار بیفتند و نه تنها از افزایش چربی جلوگیری کنند، بلکه شروع به چربی سوزی هم بکنند.

کسانی که قصد چربی سوزی دارند، می‌توانند روی حرکات زومبا حساب ویژه‌ای باز کنند. شما تنها با انجام ۱۵ دقیقه از این ورزش می‌توانید تا ۱۵۰ کالری بسوزانید.

حرکات این ورزش طوری طراحی شده‌اند که قابلیت فعالیت و چربی سوزی را به شدت افزایش می‌دهند. شما می‌توانید تنها با انجام یک جلسه از این ورزش بیش از ۱۰۰۰ کالری بسوزانید.

 

زومبا

ورزش زومبا برای لاغری

 

 

انواع رقص زومبا

زومبا‌ انواع مختلف دارد که بر اساس گروه‌های سنی و همچنین مهارت در اجرای حرکات متفاوت است. برخی از انواع آن با وسیله انجام می‌شود، نوعی در استخر و نوعی بر روی صندلی.

زومبا تونینگ (فرم دهی) : وقتی در مورد تمرین‌های قدرتی زومبا تونینگ صحبت می‌کنیم، در واقع از دمبل استفاده می‌کنیم. آن‌ها دمبل‌های واقعی نیستند، بلکه شبیه ساز ماراکا هستند و دسته‌یزومبا‌ تونینگ نامیده می‌شوند. می‌توانید واقعا آن‌ها را تکان دهید چون سنگین هستند ـ وزن توزیع‌شده دارند. و با استفاده از این وزنه‌ها کلاس به پایان می‌رسد.

زومباتومیک : زومبای بچه‌ها. این ورزش به ویژه با افزایش چاقی کودکان قابل توجیه است. کودکان در صورت سرگرم‌کننده نبودن، ورزش نمی کنند. اینجا است که زومبا‌ از طریق رقص و ورزش، عنصر سرگرمی را اضافه می‌کند.

آکوا زومبا : زومبای در استخر. فشار کتری به مفاصل وارد می‌کند و به خاطر مقاومت دو سویه، موثرتر است ـ مقاومت علیه جاذبه و علیه شناوری آب. این نوع زومبا‌ برای افراد مبتلا به آرتریت، کسانی که نمی‌خواهند عرق کنند، و افرادی که استخوان درد یا کمردرد دارند عالی است.

زومبای با استفاده از یک صندلی : جدیدترین نوع زومبا‌ ؛ زومبای با استفاده از یک صندلی. تمام این ورزش با استفاده از یک صندلی انجام می‌شود؛ برای ورزش عضلات مرکزی بدن و تمام آن فوق‌العاده است. می‌توانید اسکوات و جهش را با زومبا‌ سناتو انجام دهید.

زومبا گلد : زومبای سالمندان. این ورزش به روشی سرگرم‌کنند و جالب، شما را متناسب نگه می‌دارد. زیبایی این ورزش آن است که می‌توانید حرکات و گام‌هایتان را تغییر دهید. در آغاز کلاس زومبا‌ مربی اعلام می‌کند که می‌توانید با سرعت خودتان حرکات را انجام دهید.

نکاتی برای شروع ورزش زومبا:

– زومبا به افرادی که مشکلات بدنی و یا سلامتی، دارند توصیه می شود برای شروع ورزش زومبا مانند هر ورزش دیگر با پزشک خود مشورت نمایند.

– برای مبتدی ها: اگر به تازگی تصمیم گرفته اید در کلاس های زومبا شرکت کنید، بهتر است در کلاس های مبتدی شرکت کنید. کلاس هایی به نام گلد زومبا و آکوا زومبا وجود دارد که حرکات، ساده تر و آرام تر است و برای افراد مسن و تازه کار، مناسب است.

– گرم کردن بدن: حتما قبل از شروع حرکات تند زومبا، باید برای گرم کردن بدن، حرکات نرمشی و در انتها، برای خنک کردن بدن، حرکات کششی صورت گیرد.

– احساس راحتی: برای ورزش زومبا باید لباس و کفش راحت بپوشید. زیرا پوشیدن کفش نامناسب ممکن است به پاها فشار وارد کند.

– آب همراه خود داشته باشید: در مدت زمان ورزش زومبا، میزان آب بدن باید حفظ شود.

– اگر دچار بیماری هایی نظیر بیماری های قلبی و عروقی، دیابت و دردهای مفصلی هستید. اگر فرد به دیابت مبتلا باشد، یا از سایر بیماری متابولیک رنج ببرد و یا آسیبی در زانو، مچ پا و… داشته باشد می تواند انواع دیگر ورزش زومبا مثل زومبای طلایی یا زومبای آبی را امتحان کند.

– داشتن کفش مناسب برای انجام حرکات زومبا از اهمیت بالایی برخوردار است چون این ورزش هم شدت بالایی دارد و هم ترکیبی از حرکات جانبی مکرر است. بنابراین موقع ورود به کلاس زومبا باید کفش مخصوص پیاده روی تان را کنار بگذارید و از یک کفش نرم استفاده کنید تا به خودتان آسیب نزنید.

 

زومبا

آموزش ورزش زومبا

 

 

فواید دیگر زومبا

انعطاف پذیری بدن

این ورزش در حقیقت ترکیبی جالب از حرکات سایر ورزش‌هاست. به همین دلیل است که می‌تواند انعطاف پذیری بدن شما را بالا ببرد. انعطاف پذیری بدن اهمیت فوق العاده‌ای در سلامت شما خواهد داشت. دامنه حرکات شما را بیشتر می‌کند و از زود خسته شدن عضلات جلوگیری می‌کند.

شادی و پرنشاط بودن

یکی دیگر از فواید خاص این ورزش، شاد بودن آن است. شما کمتر ورزشی مانند زومبا را می‌توانید پیدا کنید که سرگرم کننده و شاد باشد. موسیقی زومبا در کنار حرکات موزون یکی از دلایل اصلی شاد بودن این ورزش است. جالب است بدانید که این ورزش می‌تواند به افزایش خلق و خوی شما و داشتن احساسات خوب کمک کند.

زومبا از جمله ورزش‌هایی است که در پایان جلسات تمرینی آن شاد از جلسه بیرون می‌آیید. با این ورزش می‌توانید به جنگ استرس بروید و آن را وجود خود دور کنید.

این ورزش از جمله ورزش‌های گروهی و اجتماعی است که باعث افزایش و آزاد شدن اندورفین در عضلات شما می‌شود که باعث می‌شود هورمون استرس از بدن شما دور شود.

کمک به عملکرد قلب

ورزش زومبا از جمله ورزش‌های هوازی محسوب می‌شود که جذب اکسیژن کمک می‌کند و قلب شما را قوی‌تر خواهد کرد. این ورزش باعث می‌شود تا ضربان قلب شما به حدود ۱۴۵ ضربه در دقیقه برسد. اگر به دنبال بالا برد استقامت بدنی و عضله سازی هستید، می‌توانید این ورزش در طولانی مدت می‌تواند کمک شایانی به سیستم قلبی و عروقی شما بکند.

زومبا و افسردگی

زومبا ترکیبی از حرکات موزون، ورزش‌های رزمی و بدنسازی است و بر خلاف ایروبیک به بهبود وضعیت استقرار بدن، افزایش انعطاف پذیری، چابکی و ایجاد تعادل در بدن کمک می‌کند. اما یکی از جذاب‌ترین فواید این ورزش، کمکی است که به درمان افسردگی می‌کند. بسیاری معتقدند که زومبا تنها داروی ضد افسردگی است.

دلیلش هم این است که زومبا ورزشی سرگرم کننده و پرانرژی به محسوب می‌شود. شما با انجام این ورزش نه تنها کالری می‌سوزاند بلکه احساس می‌کنید که استعدادی نهفته دارید که در حال شکوفا شدن است! این ورزش به شما کمک می‌کند تا رقص را به آسانی و با ریتم موسیقی لاتین مانند سالسا، مامبو، چاچا، مینگو، کامبیا و… یاد بگیرید!

این را هم بدانید که رقص زومبا در ایران ممنوع است.

بنظر می آید از آنجا که ورزش زومبا را در دنیا با عنوان رقص زومبا هم می شناسند، شاید همین کلمه «رقص» باعث این ممنوعیت در ایران شده است.

 

 

منبع: https://www.beytoote.com

مرتبط:

ورزش پای دوچرخه شنا و تاثیرش در یادگیری شنا

والیبال نشسته ورزشی برای معلولان است

۱ تیر و ۲ نشان ؛ ورزشی برای جسم ولی به نفع مغز