کرونا بحران سرانه پایین مطالعه کتاب را بر همگان روشن کرد

کرونا بحران سرانه پایین مطالعه کتاب را بر همگان روشن کرد

کرونا بحران سرانه

 

کرونا بحران سرانه نویسنده داستان حوزه کودک و نوجوان گفت: گرچه جامعه ما با بحران کرونا مواجه شده اما در عین حال بحران کتاب نخواندن را نیز در جامعه ما روشن کرد.

برنامه “گفت و گوی فرهنگی” رادیو گفت و گو با موضوع کرونا و سرانه مطالعه و در ارتباط تلفنی با محمدرضا یوسفی نویسنده داستان حوزه کودک و نوجوان، نمایشنامه نویس و فیلمنامه نویس حوزه کودک روانه آنتن شد.

یوسفی با اذعان به نقش کلیدی و موثر مطالعه کتاب بر سلامت روح و روان افراد جامعه گفت: در حال حاضر “کتاب درمانی” در دنیا به عنوان یکی از رشته ها و نگاه های روانشناسانه درباره درمان مشکلات روحی و روانی مطرح است.

وی افزود: مطالعه در شرایط کنونی ضمن اینکه می تواند اوقات بسیاری از افراد به ویژه کودکان را پر کند باعث می شود بر احساس منفی و یأس آور ناشی از این وضعیت کرونایی نیز غلبه پیدا کنند.

نویسنده داستان حوزه کودک و نوجوان با بیان اینکه انسان برای گریز از جهالت ها و نادانی ها هیچ راه حلی جز مطالعه کتاب و کسب دانش ندارد خاطرنشان کرد: نباید جایگاه کتاب را به عنوان یک عامل درمانی مانند قرص و آمپول تقلیل داد گرچه یکی از راهکارهایی است که جامعه مدرن برای کاهش استرس مخاطبان خود پیدا کرده است.

یوسفی ادامه داد: در حال حاضر برخی بانوان برای رفع افسردگی خود به توصیه پزشک، رمان های عاشقانه می خوانند درصورتیکه این پزشک نه تنها رمان های عاشقانه و ادبیات را نمی شناسد بلکه روند درمان از طریق کتاب را هم نمی داند و تصورش از واژه عاشقانه یک مفهوم ذهنی غلط ملودرام است که هیچ مبنای واقعی ندارد.

فیلمنامه نویس حوزه کودک همچنین یادآور شد: بسیاری از والدین نیز مبنا را بر این می گذارند که بچه نادان است و نمی داند و حالا باید فرزندشان را با کتاب دانا کنند درصورتیکه کتاب پدیده ای به مراتب پیچیده تر و بزرگ تر این تعاریف تقلیل یافته و ابتدایی است.

وی افزود: گرچه کتاب برای رفع استرس، خوابیدن و داناتر شدن افراد کاربرد دارد اما ما باید کتاب بخوانیم تا با جهان بینی ها آشنا شویم.

یوسفی متذکر شد: درست است که کتاب های پژوهشی را باید به صورت جمعی خواند اما به صورت کلی کتاب را باید فردی و در خلوت مطالعه کرد.

این نویسنده داستان حوزه کودک و نوجوان با تأکید بر اینکه جایگاه کتاب و مطالعه را باید در مقام واقعی خودش قرار دهیم گفت: برخی با خواندن تعداد زیادی رمان سعی در درمان افسردگی دارند درصورتیکه افسردگی آنها ریشه در مسائل دیگری دارد و تجویز مطالعه کتاب باید از سوی یک پزشک با سابقه و مجرب انجام شود.

وی اظهار داشت: گرچه جامعه ما با بحران کرونا مواجه شده اما در عین حال بحران کتاب نخواندن در جامعه ما را روشن کرده که البته این حاکی از کم کاری مسئولان و رسانه ها در این حوزه است. وقتی خانواده ها مطالعه کردن را یاد نگرفته و به فرزندانشان هم آموزش نداده اند برای انتخاب کتاب در این شرایط دچار سردرگمی می شوند.

یوسفی در پایان ابراز داشت: امیدوارم مسئولان فرهنگی پس از کرونا به تجربه خوبی دست پیدا کنند و به شعارها و حرف های خود در دهه ۶۰ و ۷۰ برگردند