راههای مقابله با افسردگی بعد از فارغ‌التحصیلی

راههای مقابله با افسردگی بعد از فارغ‌التحصیلی

 

راه های مقابله

افسردگی بعد از فارغ‌التحصیلی

 

تجربه‌ی افسردگی بعد از دانشگاه از چیزی که فکر می‌کنید رایج‌تر است. پس اگر از افسردگی بعد از فارغ التحصیلی رنج می‌برید، بدانید تنها نیستید و می‌توانید از دیگران کمک بگیرید.

افسردگی فارغ التحصیلی علت های گوناگونی دارد که یکی از این علت ها، از دست دادن هویت است که راه های زیادی برای غلبه بر این علائم و علل ها وجود دارد.

افسردگی فارغ التحصیلی به خصوص در جوانانی که در خارج از کشور تحصیل کرده اند و در کشور خودشان به دنبال کار هستند شایع تر است زیرا وفق دادن خودشان با فرهنگ کاری کشورشان کار سختی است.

یک دوره ی انتقالی و گذار وجود دارد که حتما باید به فرد کمک شود تا آن دوره را بگذراند. بهترین کسانی که می توانند در این زمینه کمک کنند افرادی هستند که خودشان این مرحله را از سر گذراندند و این دوره ی انتقالی را با موفقیت طی کرده اند.

شما تنها نیستید

همان‌طور که گفتیم این مسئله خیلی مهم است که خود را تنها فرض نکنید. خیلی از فارغ التحصیلان دیگر نیز احتمالاً مشکل شما را دارند.

تمام کردن دانشگاه و زندگی دانشجویی، بازگشت به خانه و جست و‌جو برای یافتن شغل مناسب، سرخوشی اولیه از گرفتن مدرک تحصیلی را از بین می‌برد و شما را ناگهان با دنیای واقعی رو به رو می‌کند.

رایان کان (Ryan Kahn) از مربیان مسیر حرفه ای شغل و بنیانگذار گروه هایرد (The Hired) در مقاله ای با نام «چگونه می توان استخدام و جذب شد»، بخشی از نکاتی را که می تواند باعث آرامش و پیشبرد زندگی حرفه ای افراد شود، را مرور کرده است. در ادامه گزیده ای از مطالب این مقاله به صورت هفت گام تشریح می شود:

 

راه های مقابله

افسردگی بعد از فارغ‌التحصیلی

 

 

۱٫بدانید که این نگرانی طبیعی است.

اولین گام قبول کردن این موضوع است که همیشه رسیدن به آرزوهای شغلی راحت نیست و در مسیر مستقیم پس از دانشگاه قرار ندارد. به گفته کان آنچه اهمیت دارد این است که شما باید در مسیر درست شغل حرکت کنید. ممکن است دوران شغل و یا طی کردن مسیر آن جذاب تر از رسیدن به مقصد باشد. اگر این نصحیت نیز شما را قانع نمی کند، می توانید به داستانهای موفقیت افراد رجوع کنید.

برای مثال جولیا چایلد (Julia Child) پس از سی سالگی خود توانست آشپزی را یاد بگرید و در ۵۰ سالگی اولین کتاب خود را در این زمینه منتشر کند. یا هنری فورد در ۴۵ سالگی توانست ماشین نوع تی (T) را طراحی کند. حتی ری کرک (Ray Kroc) قبل از این که امتیاز مک دونالد را در ۵۲ سالگی در سال ۱۹۵۴ خریداری کند، فروشنده دستگاه همزن بود و پس از خرید امتیاز مک دونالد را به بزرگترین برند تجاری فست فود دنیا تبدیل کرد.

۲٫نقاط قوت خود را نیز در نظر بگیرید.

از خودتان این سوالات را به صورت جدی بپرسید: من چه مهارت هایی دارم؟ ویژگیهای مثبت شخصیت من چیست؟ چه کاری را به نحو احسن می توانم انجام دهم؟ کان می گوید که باید به نقاط قوت خود اتکا کنید (برای کسب اطلاعات از تیپ شخصیت و نقاط قوت خود می توانید به آزمون MBTI مراجعه کنید).

۳٫نسبت به این که چه فضای کاری باعث هیجان شما می شود، فکر کنید.

در دانشگاه بیشتر در کلاس های پرجمعیت و شلوغ نتیجه بهتری می گرفتید یا در کلاس هایی کم جمعیت؟ یا این که در پروژه های گروهی عملکرد بهتری داشتید یا در تکالیف فردی؟ این جنبه نشانگر این موضوع می تواند باشد که شما چه فضا و یا اندازه ای را برای کار در سازمان ترجیح می دهید.

به عنوان مثال اگر در کلاس های بزرگ و شلوغ نتیجه بهتری می گرفتید، سازمان و شرکت بزرگ را ترجیح می دهید. یا اگر سمینارهای کوچک را انتخاب می کردید، ممکن است در استارتاپ های کوچک موفق تر باشید. البته می توانید این نکته را نیز در نظر بگیرید که می توانید در تیمی کوچک ولی برای یک سازمان بزرگ کار کنید. همچنین دقت کنید که می خواهید مستقل کار کنید و یا کسی سرپرست شما باشد.

۴٫لیستی را تهیه کنید.

در این مقاله کان توضیح می دهد که بهتر است شغل ها و یا وظایفی را که از انجام آن لذت می برید و یا این که از آنها تنفر دارید را لیست کنید. این که آیا شغلی را دوست دارید که برای افراد صحبت کنید، یا صرفا به موضوعات انتزاعی فکر کنید، مستقل کار کنید، از ذهن بیشتر استفاده کنید تا احساس خودتان، یا مواردی از این دست.

«بنویسید که کدام یک از جنبه های شغل برای شما مهم است. آیا بیشتر درآمد برایتان اهمیت دارد یا شان اجتماعی یا این که وظایف مربوط به شغل؟ بیشتر می خواهید که متکی به انجام شرح شغل ها باشید یا صنعت؟»

وقتی که به دنبال موقعیت شغلی هستید، می توانید با مراجعه به این لیست شغل هایی که باید برای آنها اقدام کنید و یا آنها را کنار بگذارید را فیلتر کنید. برای شناخت دقیقتر گرایش های شغلی خود می توانید به آزمون شناسایی لنگرگاه های مسیر شغلی مراجعه نماید.

۵٫تحصیلات خود را نیز در نظر بگیرید و برای ارتقای آن تلاش کنید.

ممکن است به یادگیری مهارت جدید علاقه داشته باشید و یا این که انجام برخی از شغل ها به آموزش و تحصیلات بیشتری نیاز داشته باشند. کان اشاره می کند که حدود میلیون ها دانشجو در سطح لیسانس فارغ التحصیل می شوند و شما برای این که بتوانید حتی در دوره تحصیلات تکمیلی با سایر افراد رقابت کنید، باید به دنبال سمینارها، گواهی نامه ها، کلاس های مجازی باشید و در آنها شرکت کنید تا زمینه جدیدی را به مهارت های خود اضافه کنید.

۶٫سطح تجربه خود را مد نظر قرار دهید.

به اعتقاد کان باید واقعیت را در مورد میزان تجربه مورد نیاز برای ورود به شغل ها در نظر بگیرید و با خودتان در این قضیه رو راست باشید. ممکن است شما برای پست مدیریت علاقه مند باشید اما مجبور هستید که ابتدا به عنوان دستیار وارد این حرفه شوید.

۷٫شبکه های ارتباطی خود را افزایش دهید.

یکی از کارهای با ارزشی که می توانید در این دوره انجام دهید این است که با افرادی که در صنعت و یا شغل مورد علاقه شما فعالیت دارند، ارتباط برقرار کرده و با آنها صحبت کنید. می توانید با پرس و جو از دوستان و آشنایان، خانواده، اساتید و یا عضویت در گروه های فارغ التحصیل، شبکه های ارتباطی خود را افزایش داده و مصاحبه ای را با آنها تنظیم کنید. سپس تا جایی که می توانید نسبت به فعالیت ها و کارهایی که آنان برای رسیدن به شغل انجام داده اند و نیز توصیه هایی که می تواند باعث موفقیت شما شود، اطلاعات جمع آوری کنید.

 

 

راه های مقابله

راههای مقابله با افسردگی بعد از فارغ‌التحصیلی

 

 

۵ مرحله را برای آمادگی برای بعد از دانشگاه دنبال کنید:

۱. کشف کنید

وقتی بزرگ شدید می‌خواهید چه کاره شوید؟

این سوالی است که اکثر دانشجویانی که وارد دانشگاه می‌شوند جوابش را نمی‌دانند؛ و اشکالی هم ندارد. تصمیم‌گیری در مورد کاری که بعد از دانشگاه می‌خواهید انجام دهید، در همین دوران دانشجویی شکل می‌گیرد. پس برای کشف فرصت‌های شغلی از طریق تحصیلات آکادمیک و جست‌وجو برای کار، بیشتر وقت بگذارید. چندین کلاس در رشته‌ی خود و سایر رشته‌ها بگذرانید. مشاغلی را امتحان کنید و برنامه‌ریزی شغلی داشته باشید. استعداد، علایق، شخصیت و استعداد‌های خود و ارتباط آن‌ها با مشاغل مختلف را کشف کنید و برای تحقیق در مورد فرصت‌های شغلی مختلفی که برایتان مقدور است، وقت بگذراید.

۲. برنامه‌ریزی کنید

با تصورِ هدف‌تان شروع کنید. حال با دانستن این که به کجا می‌خواهید برسید، مسیری را که باعث می‌شود به هدف‌تان برسید طراحی کنید.

۳. آماده شوید

یکی از سخت‌ترین کار‌ها برای دانشجویان این است که برای خود رزومه بنویسند. این کار مخصوصاً وقتی باید از یک صفحه‌ی خالی شروع کنند، سخت‌تر می‌شود.

یک راه حل ساده این است که در اینترنت نمونه‌های رزومه برای مشاغل مختلف را جست‌وجو کنید و به کمک آن‌ها رزومه‌ی خود را بنویسید.

۴. تمرین کنید

بهترین راه برای خوب انجام دادن کارها، این است که اول تمرین کنید. مهارت‌های مصاحبه‌ای خود را با دوره‌ی پرسش و پاسخ‌های رایج در مصاحبه‌های شغلی تقویت کنید و اعتماد به نفس خود را بالا ببرید.

۵. در دوره‌های کارآموزی شرکت کنید

گذراندن این دوره‌ها باعث می‌شود بعد از فارغ‌التحصیلی در مصاحبه‌های شغلی، نسبت به بقیه برگ برنده داشته باشید. اگر بعد از هر سال دانشگاه، در طول تابستان کارآموزی انجام دهید؛ کمک می‌کند بتوانید تحصیلات آکادمیک خود را به تجربه‌های واقعی و عملی ارتباط دهید. این کار دو مزیت دارد.

اول این که باعث می‌شود بیشتر بر شغلی که بعد از دانشگاه می‌خواهید داشته باشید تمرکز کنید؛ و دوم این که باعث می‌شود بعد از فارغ التحصیلی راحت‌تر بتوانید کار پیدا کنید و استخدام شوید.

 

منبع:https://www.beytoote.com

مرتبط:

آداب معاشرت در مهمانی و رستوران

آمبولانس پرنده بیماران کرونایی را جابجا می کند

بزرگترین آتشفشان قمر ‘آیو’ مشتری به زودی فوران می‌کند