جایزه ی سپیدار که نخستین دوره ی آن در سال ۱۳۹۴ برگزار شد،

جایزه ادبی سپیدار

 

جایزه ی سپیدار

 

 

جایزه ی سپیدار که نخستین دوره ی آن در سال ۱۳۹۴ برگزار شد، با آموزش و فرهنگ سازی برای مخاطب کودک و نوجوان برای حفاظت از محیط زیست توسط دست‌اندرکاران اصلی ادبیات کودک که در عین حال نگران محیط زیست هستند بنیان گذاشته شده است.

سازمان حفاظت از محیط زیست، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، دفتر تالیف کتب درسی وزارت آموزش و پرورش، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی با مدیریت کتاب‌های نردبان وابسته به انتشارات فنی ایران بانیان برگزاری این جایزه‌اند.

هدف اصلی جایزه ی سپیدار فرهنگ‌سازی کودکان و نوجوانان و ترغیب آن‌ها به اندیشیدن به محیط زیست و تلاش برای حفاظت و نگهداری از آن، در قالب حرکت‌های اجتماعی و همگانی است.

هر سال فراخوانی داده می‌شود تا کودکان و نوجوانان آثار محیط‌زیستی خود را (اعم از شعر، داستان، عکس، فیلم کوتاه، گزارش و مصاحبه، بازی و اپلیکیشن، انجام فعالیت‌های محیط‌زیستی) به صورت فردی و گروهی برای دبیرخانه ارسال کنند. این آثار داوری می‌شوند و به برگزیدگان جوایزی تعلق می‌گیرد.

بخش دیگر جایزه ی سپیدار هم مربوط به نویسندگان و شاعران دوست‌دار محیط‌زیست است. نویسندگان و شاعران نیز می‌توانند آثار داستانی (داستان کوتاه، بلند و رمان) و شعر با موضوع محیط‌زیست را که برای کودکان و نوجوانان نوشته شده است، به دبیرخانه ارسال کنند. به شرط آنکه این آثار قبلا چاپ نشده باشد یا جایی در دست چاپ نباشند.

در سایت سپیدار مطالب جالب زیست محیطی، داستان‌ها و شعرهایی که کودکان و نوجوانان فرستاده‌اند، کتاب‌ها و انیمیشن‌ها و فیلم‌های محیط‌زیستی و… خبرهای جشنواره بازتاب داده می شود.

 

منبع:https://ketabak.org

مرتبط:

بائِک هینا، هنرمند تصویرگر کُره‌ای، برنده جایزه یادبود آسترید لیندگرن

«سایه هیولا» برگزیده دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان شد

انتشار مجموعه شعری از رودابه حمزه ای برای خردسالان