علل و راه های درمان درد گوش در کودکان

علل و راه های درمان درد گوش در کودکان

علل و راه های درمان

علت گوش درد کودکان

گوش درد گویی قسمتی از دوران بچگی است و بیش تر کودکان حداقل یک بار این درد را تجربه ميکنند. گوش درد میتواند شدید باشد و حس ناراحتی و بی قراری زيادي براي بچه به وجود آورد . هر کسی امکان دارد دچار درد گوش شود ولی کودکان خيلي بیش تر از بزرگ ترها دچارش میشوند. از هر شش بچه، پنج بچه حداقل یک بار طی سه سال نخستزندگی خود دچار درد گوش میشوند.

علت درد گوش در کودکان:
. رایج ترین علل گوش درد غیر عفونی، مشکلات مربوط به شیپور استاش و گوش میانی در بچه ها است. مدل آناتومیک شیپور استاش در کودکان با اشخاص بزرگ سال متمایز است و وضعیت افقی آن شیرخوار را مستعد عفونت های بالا رونده گوش و التهاب و گوش درد ميکند . رایج ترین علل عفونی گوش درد نوزادان با شیرخواران و اشخاص بزرگ سال متمایز است. در نوزادی عفونت ا ی کولای یا استرپتوکوک متداول تر است ولی در بچه های بزرگتر رایج ترین علل پنوموکوک است.

علایم گوش درد کودکان:
درصورتی که فرزند شما از درد گوش رنج می برد، امکان دارد ناراحتی خود را با کشیدن گوش نشان بدهد. علایم دیگری که نشان می‌دهند کودک شما از درد گوش رنج میبرند عبارتند از بیقراری ، گریه، مشکل خوابیدن. یک تب خفیف یا ترشح مایع از گوش هم میتواند وجود عفونت را در گوش نشان بدهد.

درمان درد گوش کودکان:
بهترین راه رفع گوش درد، مراجعه به پزشک است. ولی درصورتی که نمی دانید که باید به متخصص کودک مراجعه کنید و یا متخصص گوش و حلق و بینی، بهتر است که اول نزد متخصص کودکان بروید.

 

علل و راه های درمان

روش های درمانی گوش درد کودکان

راههای خانگی براي از بین بردن گوش درد کودکان:
– نخوابیدن روی گوش دردناک از ساده ترین شیوه های درمان گوش درد است. نخوابیدن روی گوشی که درد ميکند به نیروی گرانش اجازه ميدهد با خالی کردن مایع از گوش در کاهش درد نقش داشته باشد. اما استراحت هم ضروری است، از این جهت ، زمانی را براي کودک به خاطر کسب ارامش و استفاده از این شیوه درمان اختصاص دهید.

– بچه شما چند بار در روز با گذاشتن یک حوله گرم روی گوش دردناک به مدت ۲۰ دقیقه راحت تر خواهد شد. درصورتی که به بچه تان شیر می دهید، به شیردهی ادامه دهید ولی وی را در شرایط عمود بگذارید . درصورتی که الزامی است مقدار کمتری شیر ولی به مراتب بیش تر به وی بدهید. از این که بچه در معرض دود سیگار قرار بگیرد، جلوگيري کنید.

– با مشورت پزشک و در صورت لزوم به بچه میتوان استامینوفن داد. درصورتی که کودک درد گوش میانی دارد از وی بخوهید گوش خود را با دمیدن از بینی در حالی که با دو انگشت خود بینی اش را گرفته است باز کند. از وی بخواهید چند مرتبه در روز این کار را تکرار کند.

– درصورتی که بچه تان عفونت مجرای گوش دارد تلاش نکنید با مکيدن گوش یا با وارد کردن وسایلی مثل گوش پاک کن گوش را خشک کنید. ازاین گذشته ، حداقل ۷ روز گوش کودک را خشک نگه دارید.

– از شنا یا آب‌بازی که سبب وارد شدن آب به گوش ميشود باید خودداری شود. چکاندن چند قطره از داروهای خشک کننده در گوش که از داروخانه تهیه ميشود به خشک کردن سریعتر آن کمک ميکند.

– در صورتی که کودک دچار درد گوش باشد میتوان با سرگرم ساختن وی به کارهای ديگر من جمله تماشای فیلم مورد علاقه یا خواندن کتاب ذهن وی را از درد گوش دور کرد تا دارو تأثير درمانی خود را بگذارد.

– استفاده از قطره های درمانی طبيعي: این قطره ها دارای عصاره های گیاهی زیتون است و بعنوان روش سنتی درمانی قابل استفاده است.

– سیر از خصوصیت های آنتی بیوتیک بهره مند است، از این جهت درمانی خوب براي گوش درد ناشی از عفونت گوش به حساب می آید . سیر را در اندکی روغن حرارت دهید و بعد اجازه دهید ترکیب سرد شود. ترکیب را از صافی عبور داده و دو قطره از روغن را داخل گوش بریزید.

– پیاز از خصوصیت های ضد عفونی کننده و ضد باکتری سود می برد، و بعضی اشخاص مدعی هستند که گزینه ای خوب براي عفونت های گوش به حساب می آید . یک پیاز جدید را نصف کرده و در يک پارچه تمیز پیچیده و آن را براي پنج تا ۱۰ دقیقه روی گوش تحت‌تأثیر قرار گرفته نگه دارید. همچنين، شما میتوانید دو تا سه قطره آب پیاز حاصل از رنده کردن آن را داخل گوش بریزید. اما اصلاً تکه پیازی نباید همراه با آب آن باشد.

ولی در صورت وجود وضعیت زیر به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید:
– مشکلات موجود در گوش دائم تکرار شده و باز می گردد.( بیش از ۶ بار در سال)

– بیماري در مقابل درمان با دارو مقاومت نشان ميدهد .

– مجرای خارجی گوش دچار التهاب است.

– مجرای خارجی گوش با جرم و الودگی بسته شده است.

– درصورتی که خیال می کنید که ميزان شنوایی بچه کاهش یافته است.

– درصورتی که جراحی افزایش کیفیت شنوایی از طرف متخصصین آزاد است.

علل و راه های درمان

گوش درد کودکان

پيش‌گيري از گوش درد کودکان:
در بعضی موارد میتوان از ابتلا به گوش درد در کودکان پيش‌گيري کرد:
– براي پاک کردن داخل گوش چیزی در گوش خود فرو نکنید.

– از بچه ها در برابر سرما خوردگی بالاخص در نخستین روزهای بعد از تولد مراقبت کنید. بیش تر عفونت های گوش با سرما خوردگی آغاز میشوند . به آن ها اموزش دهید که میکروب ها را گرفته، آن ها را دور بیندازند و بعد از بین ببرند و بهداشت دست های خود را رعایت کنند.

– عفونت های گوش اغلب بعد از ابتلا به آنفولانزا ایجاد میشوند . کودکانی که در معرض خطر مبتلا به آنفولانزا هستند باید سالانه چک آپ شوند.

– از قرار گرفتن کودک در معرض دود دخانیات پرهیز کنید برای این که شدت و تناوب ابتلا به عفونت را افزایش ميدهد.

– آلرژی های کودک خود را کنترل کنید. التهاب ناشی از آلرژی ها از عوامل ایجاد عفونت های گوش هستند.

– بهترین شیوه تغذیه کودکان در بدو تولد استفاده از شیر مادر است. آنتی بیوتیک های موجود در شیر مادر احتمال ابتلا به عفونت های گوش را کاهش می‌دهند.

– درصورتی که کودک توسط شیشه شیر تغذیه ميشود ، زاویه شیر دادن به وی را مورد توجه بگذارید . در صورتی که کودک در موقع شیر خوردن در وضعیت افقی قرار داشته باشد ممکن است مایع وارد لوله های گوش وی شود.

– بعضی تحقيقات نشان ميدهد که استفاده از پستانک امکان دارد احتمال ابتلا به عفونت گوش را در کودکانی که مستعد مبتلا به بیماري های گوش هستند افزایش ميدهد .

– ادنوئیدها هم امکان دارد احتمال ابتلا به گوش درد بچه ها را افزایش دهند که در این صورت باید به متخصص مراجعه شود.

 

 

مرتبط:

راه مقابله با خشکی پوست و رعایت نکات بهداشتی

چرا نمی‌توان از نقص ایمنی اولیه در کودکان پیشگیری کرد

آب درمانی (هیدروپاتی) یعنی درمان امراض به وسیله آب