نوروز امسال را متفاوت تر از همیشه تجربه خواهند کرد

نوروز مجازی در سال ۹۹

نوروز امسال

نوروز امسال مردم ایران ایام تعطیلات را به گونه ای متفاوت تر از همیشه تجربه خواهند کرد و درحالی که از بسیاری کارها مانند زیارت، مسافرت، خرید، خدمات حضوری و یا صله رحم برای جلوگیری از شیوع کرونا منع شدند اما بازهم این نیازها مورد غفلت واقع نشده و بسیاری از مسئولان و هنرمندان با بهره مندی از فضای مجازی سعی دارند تا نوروز امسال را به صورت مجازی برگزار کرده و بسیاری از آئین های مردم را در این فضا برگزار کنند.

اگرچه این روزها بسیاری از افراد با ایجاد شائبه و شایعه در فضای مجازی دست به اقدامات غیرحرفه ای و ضد اخلاقی می زنند اما واقعیت این است که فضای مجازی می تواند در صورت اتخاذ راهبرد مناسب برای کنترل بحران در مراحل مختلف به خصوص در بحران هایی مانند کرونا به خوبی عمل کند و نقش موثری ایفا کند.

مراسم مجازی تحویل سال نو در قزوین

نوروز امسال بسیاری از مردم کشور همه ساله با تجمع در بقاع متبرک و یا گلزار شهدای گمنام سال جدید را آغاز می کردند و حتی بسیاری از هم وطنان درصدد بودند تا امسال با حضور برمزار شهید سپهبد سلیمانی سال را تحویل کنند اما ویروس کرونا تمامی این برنامه ها را بر هم زد اما موجب نشد تا مردم از این فضای معنوی دور شود.

در همین رابطه مدیرکل اوقاف و امور خیریه قزوین اظهار می کند: به پیشنهاد ما مراسم تحویل سال نو بدون هیچ گونه تجمع و گردهمایی در بقعه امامزاده حسین (ع) برگزار و تصاویر آن از طریق صداوسیمای استان پوشش داده خواهد شد.

حجت الاسلام مصطفی مجیدی می گوید: برای حفظ سلامتی مردم امسال مراسم تحویل سال به صورت مجازی برگزار می شود.

اجرای طرح گردشگری در سمنان

اگرچه امسال تصمیم گرفته شد تا از حضور گردشگران ممانعت شده و در مکان های تاریخی و موزه ها بر روی مردم بسته باشد اما بنا بر گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان قرار نیست مردم از تماشای این اماکن و یا موزه ها به صورت مجازی محروم باشند.

مهدی جمال در همین رابطه اظهار می کند: در نوروز امسال طرح گردشگری مجازی در استان با استفاده از سایت، اپلیکیشن، و نرم افزار برگزار می شود و در فاز نخست ۴۰ مکان تفریحی و تاریخی استان سمنان به نمایش گذاشته می شود.

برپایی نمایشگاه هنری در آذربایجان شرقی

تعطیلی نمایشگاه های هنری و گالری ها خبر خوشایندی آن هم در آستانه نوروز برای هنرمندان نبود اما فضای مجازی به بسیاری از هنرمندان کمک کرده تا با مخاطبان خود در ارتباط بوده و در ضمن نمایشگاه های هنری خود را برپا نگاه دارند.

در همین راستا هنرمندان آذربایجان شرقی با محوریت ویروس کرونا دست به کار شده و نمایشگاهی در ۱۱ بخش و باهدف امیدبخشی به جامعه برای مقابله با این میهمان ناخوانده در این استان برپا کردند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در این رابطه اظهار می کند: بخش های تیتر، پوستر، تصویرسازی، کاریکاتور، خوشنویسی، شعر و قطعات ادبی، نقاشی، موشن گرافی، انیمیشن، عکس و کلیپ محورهای تعیین شده این نمایشگاه است.

محمد محمدپورمی افزاید: این نمایشگاه مجازی در راستای پیشگیری، آموزش، آگاه سازی و امیدبخشی به جامعه برای مقابله با ویروس کرونا و باهدف مشارکت و همراهی هنرمندان، در ۱۱ بخش برپا می شود.

کتاب خوانی برای کودکان سیستان و بلوچستان

این روزها سنگینی کرونا بیش از هر زمان بر فعالیت کودکان سایه انداخته است، کودکانی که بخشی از انرژی خود را در حیاط مدرسه و در قالب بازی های دسته جمعی تخلیه می کردند حال در خانه اسیر چاردیواری های بی روح شدند و لذا مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان سیستان و بلوچستان می گوید به منظور ایجاد لحظه هایی نشاط آور و آموزنده و همچنین استفاده مفید از این روزهای قرنطینه طرح «پیک امید فضای مجازی» در سطح را به اجرا می گذارد.

معصومه هادی اظهار می کند: قصه، کاردستی، پویانمایی و بازی ازجمله برنامه هایی است که مربیان کانون پرورش فکری در استان در حال تولید این محتواها هستند تا در فضای مجازی در اختیار کودکان قرار دهند.

وی همچنین از انتشار فایل تصویری و صوتی برخی از کتاب های کانون باقابلیت بارگذاری و ذخیره سازی برای کودکان و نوجوانان خبر داده و می افزاید: تلاش شده تا مربیان داوطلب کانون برنامه هایشان را در قالب فایل های خلاقانه تصویری برای بچه ها ارائه دهند.

خدمات پزشکی مجازی در مشهد

از نیازهای فرهنگی، تفریحی و هنری که بگذریم اما بیماری دیگر خبر نمی کند و برخی از بیماری ها و یا علائم آن که ظهور و بروز پیدا کند به ناچار پای ما را به درمانگاه ها و مراکز پرتجمع خواهد کشاند اما ظاهرا نظام پزشکی مشهد برای این موضوع تدابیری اندیشیده و با راه اندازی سامانه مشاوره پزشکان متخصص سعی دارد تا به مشکلات بیماران مشهدی از راه دور رسیدگی کند.

رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد با اشاره به راه اندازی سامانه مشاوره تلفنی پزشکان متخصص مشهدی با عنوان «مردم و سلامت، پاسخگویی کرونا» می گوید: مردم در خانه بمانند، پزشکان متخصص در مشهد تلفنی به بیماری و مشکلاتشان رسیدگی می کنند.

دکتر علی بیرجندی می افزاید: در این راستا تاکنون بیش از ۸۰ پزشک متخصص مشهدی در رشته های مختلف پزشکی برای پاسخگویی به مردم در قالب این سامانه اعلام آمادگی کرده اند.

 

منبع: قدس آنلاین

مرتبط:

راه اندازی کتابخانه ملی دیجیتال برای کودکان و نوجوانان

نمایش اینترنتی فیلمهای سینمایی توسط کانون پرورش فکری

با همکاری شهرداری تهران طاقچه به کاربرانش کتاب هدیه می‌دهد