چگونه می­توانیم یک محصول اختراع بکنیم؟

چگونه می­توانیم یک محصول اختراع بکنیم؟

 به این اعتقاد داری که می­تونی محصولی رو اختراع کنی که زندگی همه رو تغییر بده؟ آره؟ پس چرا دست به کار نمیشی؟

تو این مطلب چند مرحله گفته شده که می­تونی با انجام دادنش اون ایده ­ها و محصولاتی که تو ذهنت داری، بسازی و حتی بفروشیشون!

 

چگونه میتوانیم

مرحله­­ ی اول – محصولتو تصور و ثبت کن!

۱یه فکر بکر!

چگونه می­توانیم -اولین مرحله تولید محصولات مفید و منحصر به فرد با یک فکر­بکر و ایده پردازی ایجاد می­شود. زمینه ای که در آن تخصص دارید را در نظر بگیرید، به چه چیزی بیشتر علاقه دارید و در موردش اطلاعات زیادی دارید؟ برای اینکه بتوانید چیزی را اختراع کنید لازم است که در باره ی آن اطلاعات لازم را داشته باشید به همین خاطر بهتر است که در زمینه ای اختراع بکنید که اطلاعات زیادی در موردش داشته باشید در غیر این صورت ممکن است شما یک ایده ی خیلی خوب و جالب توجه در ذهنتان داشته ­باشید اما ندانید چگونه باید آن را پیاده سازی کنید.

-سعی کنید از فکرها و ایده هایی که در ذهنتان دارید و برایتان جالب است، یک لیست تهیه کنید.این لیست می­تواند شامل بازی و سرگرمی، کار و یا وسایلی باشد که شما به طور معمول از آن استفاده می­کنید باشد.

-در مورد ایده هایی که نوشته ­اید فکر کنید ببینید: آیا راهی وجود دارد که بتوانید باعث بهبودشان شوید به گونه ای که بتوانید آنها را در قالب اختراع به ثبت برسانید؟ آیا می­توان ویژگی های جدیدی را به محصولات قبلی اضافه کرد و باعث بهبودشان شد؟

-یک لیست مفصلی تهیه کنید. مسلما یک لیست شلوغ که پر­ از ایده است از یک لیست خالی و کوتاه خیلی بهتر است، پس شروع کنید به نوشتن ایده هایی که به ذهنتان می رسد . این کار را آنقدر ادامه دهید که واقعاً چیز دیگری به ذهنتان نرسد.

-همه ی ایده­ هایتان را در یک دفتر به صورت مرتب بنویسید و همیشه همراهتان داشته باشید تا اگر باز ایده­ ای ذهنتان را درگیر کرد آنرا یاد داشت کنید. این دفتر علاوه بر اینکه باعث می­شود ذهن شما از درهم ریختگی آزاد شود(چون مطالب را مرتب سازماندهی می­کند)، این امکان را به شما می دهد که بتوانید یه خیال راحت درباره ی ایده هایتان فکر کنید و به بررسی آنها بپردازید.

-در این مرحله عجله نکنید.شاید در بعضی از موارد یک ایده­ خوب فورا به ذهن شما برسد اما مواقعی نیز وجود دارد که ممکن است برای رسیدن به یک ایده ی خوب و منحصر به فرد لازم باشد شما چند هفته یا چند ماه به لیست کردن و فکر کردن نیاز داشته باشید.

چگونه میتوانیم

۲بهترین ایده را انتخاب کنید.

چگونه می­توانیم -ابتدا زمان مناسبی را برای در نظرگرفتن همه­ ی ایده ها اختصاص دهید، سپس از بین این ایده ها، بهترینشان را انتخاب کنید. الان شما یک ایده برای اختراع دارید که باید به جزئیات بیشتری درباره ی آن فکر کنید و اطلاعات جمع آوری کنید. چند طرح ساده از شکلی که برای اختراعتان تصور می­ کنید بکشید، و پس از آن چند پرسش مهم را در نظر بگیرید: شما با اضافه کردن چه ویژگی هایی می توانید باعث بهبودش شوید؟ چه چیز بخصوصی در اختراع شما وجود دارد که باعث می­شود که مردم ترغیب شوند که در زندگیشان از محصول شما استفاده کنند؟

-در مورد تغییراتی که ممکن است هنگام ساخت ضروری باشد فکر کنید. کدام قسمت‌ از اختراعتان اضافه یا غیر ضروری است؟ آیا راهی برای کارآمدتر کردن یا کاهش هزینه‌های تولید این محصول وجود دارد؟

-تمام جنبه­ های اختراعتان از جمله تمام قطعات مورد نیاز و یا اطلاعات و جزئیات مهم در مورد اینکه محصولتان چگونه کار می کند و یا چه کاری انجام خواهد داد را در نظر بگیرید. این پاسخ‌ها و ایده‌ها را در دفتر خود ثبت کنید چون نیاز خواهید داشت که در طول اختراع به آن مراجعه کنید!

 

چگونه میتوانیم

  • ۳درمورد اختراعتان تحقیق کنید

چگونه می­توانیم -وقتی در مورد مفید بودن ایده ی اختراعتان اطمینان حاصل کردید در موردش تحقیق کنید تا مطمئن شوید که اختراعتان منحصر به فرد است( کسی قبل از شما آن را اختراع نکرده است). اگر یک اختراعی مشابه ایده‌ی شما در حال حاضر ثبت شده باشد، شما نمی­توانید اختراع خود را به تولید انبوه برسانید و یا حق ثبت اختراع برای آن دریافت کنید.

-به صورت آنلاین در اینترنت به دنبال محصولاتی باشید که ویژگی هایی شبیه اختراع شما داشته باشند.حتی اگر می­ خواهید نامی برای محصول خود بگذارید آنرا هم جست ­وجو کنید تا مطمئن شوید که کسی قبلا محصولی با اسمی مشابه به محصول شما به ثبت نرسانده باشد.

-به فروشگاه هایی که محصولاتی شبیه به محصول شما میفروشند مراجعه کنید و قفسه های آنجا را بگردید حتی می توانید از فروشندگان و کارگران آنجا نیز درباره این موضوع پرس ­وجو کنید.(درباره ی محصولاتی که کارکردی مشابه با محصول شما دارند)

-به نزدیکترین کتابخانه ای که اختراعات درآن ثبت می شوند مراجعه کنید و در طبقه ای که مربوط به محصولات مشابه با محصول شما است به جست ­وجو بپردازید. شما می توانید در جست وجو­­هایتان از کتابدارها هم به صورت رایگان کمک بگیرید.

-یک جست و جوی حرفه ای ثبت اختراع انجام دهید تا مطمئن شوید که محصولاتی مشابه با محصول شما در بازار وجود نداشته باشند!

مرحله دوم- اختراع خود را ثبت کنید

چگونه میتوانیم

۱یک پیشینه و زمینه ی کاملی از اختراع خود را جمع آوری و نگهداری کنید

چگونه می­توانیم  درست است که شما اولین فردی نیستید که میخواهید چیزی را اختراع کنید اما با این وجود هنوز هم نیاز دارید که یک پیشینه از اختراع خود که از طیف کاملی از مشخصات و ویژگی هایی که دارد تشکیل شده است را جمع آوری و نگهداری کنید.

-مراحل اختراع کردن محصولتان را بنویسید. در مورد اینکه چگونه این ایده به ذهن شما رسیده است، چه چیزی باعث الهام این ایده به ذهن شما شده است، چقدر طول کشیده که به یک اید­ه­ ی کامل تبدیل شده است و یا چرا شما خواستید که این محصول را اختراع کنید. همه ی این مراحل را یادداشت کرده و نگهداری کنید.

-همه چیزهایی که شما برای اختراع کردن به آن نیاز دارید اعم ازقسمت های ضروری و مواد اولیه مورد نیاز را به صورت یک لیست پشت سر هم بنویسید.

-همه ی روش ها و گام ها را تا اختراع محصول خود ثبت کنید تا نشان دهید که ایده ی آن به ذهن شما آمده است، نه اینکه از سایر محصولات مشابه بازار که قبلا حق ثبت اختراع گرفته اند، کپی برداری کرده باشید.

-شما باید اثبات کنید محصولی را که شما اختراع کرده اید نسبت به محصولات قبلی و مشابه کیفیت خیلی بهتری دارد و در نوع خود منحصر به فرد محسوب می شود.

-ارزش فروش تجاری محصول خود را در نظر بگیرید. هزینه­ هایی وجود دارند که هنگام ثبت اختراع باید بپردازید. پس باید ابتدا همه هزینه­ های ثبت را در نظر بگیرید و سپس ارزش فروش تجاری آن را نیز حساب کنید. به این ترتیب شما می دانید که اختراعتان پتانسیل درآمد زایی دارد یا نه.

-یک طرح ساده از اختراعتان بکشید. نیازی نیست که طرحتان خیلی فانتزی و یا حرفه ای باشد، همین که یک طرح دقیق از اختراعتان داشته باشید کافی است چون ممکن است برای ثبت اختراع لازم باشد که این طرح را نشان دهید. اگر خودتان نمی توانید یک طرح از اختراعتان بکشید، می­توانید از یک دوست نزدیک و یا خانواده­ تان کمک بگیرید.

 

چگونه میتوانیم

۲یک وکیل مدافع برای ثبت حق اختراع خود در نظر بگیرید و استخدامش کنید.

چگونه می­توانیم -اگرچه گرفتن یک وکیل برای ثبت اختراع ممکن است هزینه های زیادی داشته باشد اما کمک خیلی زیادی به شما می­کند. وظیفه ی عمومی یک وکیل ثبت اختراع این است که به شما کمک می­کند که اختراعتان را به راحتی ثبت کنید از تخلف جلوگیری کرده و اجازه نمیدهد دیگران اختراع شما را کپی برداری کنند. وکیل شما در ثبت اختراع چون با همه ی قوانین بخصوص آنهایی که تازه وضع شده اند آشنایی دارد باعث می­شود که تمام کارهای شما به روز باشد.

-اگر کسی به حق شما تعدی کند وکیل مدافع شما می­تواند با استفاده از مراحل قانونی با او برخورد کرده و به شما این اطمینان را بدهد که مشکلی که داشته اید به صورت قانونی حل شده است.

-اگر اختراع شما در زیرمجموعه ­ی ” تکنولوژی” طبقه بندی می­شود، وکیل مدافع شما می­تواند این اطمینان را به شما بدهد که یک چنین اختراعی و یا اختراعی مشابه با محصول شما قبلا توسط یک شخص یا شرکت دیگر به ثبت نرسیده است.” تکنولوژی” حوزه ای است که در آن رشد به سرعت صورت گرفته و هر روز گسترده تر از روزهای قبل میشود، به همین دلیل تکنولوژی از مهمترین زمینه هایی است که در آن حضور یک وکیل لازم می باشد.

 

چگونه میتوانیم

۳درخواستی برای حق ثبت موقت بدهبد.

چگونه می­توانیم -درخواست حق ثبت موقت که PPA هم نامیده می­شود ، نشان می­دهد که اختراع شما در مرحله ای هست که نیاز به حق ثبت دارد. هنگامی که شما درخواست ثبت اختراع می­دهید کسی دیگر نمیتواند ایده ی اختراع شما را کپی برداری کند.(هنگامی که درخواست دادید دیگر آن اختراع به اسم شما نوشته می شود.)

-این مرحله اختیاری است. اما شما را از ناراحتی هایی که ممکن است با کپی کردن اختراع شما و یا به ثبت رساندن اختراع شما با نام دیگری نجات می دهد و به شما اطمینان می دهد که این محصول دیگر به اسم شما به ثبت می رسد.

-شما باید هزینه های مختلفی را با توجه به کار و رشته ای که میخواهید اختراعی را در آن ثبت بکنید بپردازید.

۴پرونده های ثبت اختراع

چگونه می­توانیم در ابتدا شما باید همه ی اطلاعاتی که درباره ی اختراعتان دارید را سازماندهی و مرتب بکنید. شما می توانید این اطلاعات را در قالب یک پرونده برای سازمان حق ثبت اختراع بفرستید که به آن سازمان RPA هم گفته می شود. این پرونده ی شما در وبسایت رسمی آنها ثبت می شود. اگر هم که در نزدیکی چنین مرکزی قرار دارید میتوانید به آن مراجعه بکنید. نگران نباشید! گام به گام طبق دستور العمل  پیش بروید و فرم ها را پرکنید. این فرم ها حاوی اطلاعات مفیدی هستند که قبل از فرسادن باید حتما تکمیل شوند.

مرحله سوم – اختراعتان را به واقعیت تبدیل کنید.

 

چگونه میتوانیم

۱یک نمونه اولیه درست کنید.

چگونه می­توانیم -وقتی که گواهی ثبت اختراع خود را گرفتید، زمان خوبی است که یک نمونه از اختراعتان درست کنید. لازم نیست که نمونه ی اولیه شما حتما از مواد اولیه ی گران قیمت تهیه شده باشد یا مراحل ساخته شدنش خیلی پیچیده باشد. فقط سعی کنید یک نمونه از آنرا با مواد موجود درست کنید.

نیازی نیست که نمونه ی اولیه ی شما با همان موادی ساخته شود که در تولید انبوه به کار برده می شود. مگر اینکه واقعا لازم باشد که برای درست کردنش از همان نوع مواد استفاده شود.

-اگر شما خودتان نمی توانید یک نمونه از اختراعتان بسازید، می توانید به یک شرکت پول بدهید که این کار را برای شما انجام دهید اما ممکن است هزینه ی زیادی داشته باشد. پس سعی کنید که خودتان یک نمونه از مواد موجود بسازید.

۲یک ارائه آماده کنید

چگونه می­توانیم با گواهی ثبت اختراع و یک نمونه از اختراعتان موفقیت در انتظار شماست. گام بعدی آماده کردن یک ارائه است، که باید به طور اساسی و پایه ای اختراع شما را پوشش دهد. این ارائه را می توانید هم به تولیدکننگان و هم به خریداران نشان دهید هرچند که می توانید ۲ فایل ارائه کمی متفاوت را بر اساس گروه هدفی که دارید (تولید کننده، خریداران) آماده کنید.

-مطمئن شوید که ارائه تان به صورت حرفه ای باشد و به این نکته توجه نکنید که با چه چیزی دارید ارائه می دهید فقط هدفتان مهم باشد. ابزار ارائه می تواند شامل فیلم، پاورپوینت، بروشور یا کاتالوگ باشد.از اطلاعات مفیدی که می تواند در قالب نمودار و شکل ها بیان کرد نیز استفاده کنید.

-مطمئن باشید که ارائه تان همه ی جنبه های محصول شما را در برگرفته باشد. مثلا شامل: چگونگی استفاده از آن، نتایج استفاده از آن در طولانی مدت، فوایدی که دارد، باشد. اگرچه کاملا اختیاری است اما شما می توانید از یک طراح گرافیک  برای نشان دادن جنبه های اختراعتان استفاده کنید تا  ارائه شما جالب و قابل توجه شود. تا جایی که امکان دارد، ظاهر ارائه را زیبا کنید، چون باعث جلب توجه تولید کننگان و خریداران می شود.

-صحبت کردنتان نیز باید به اندازه ابزارهای ارائه تان زیبا و گیرا باشد و از قدرت بیان خوبی برخوردار باشید. داشتن نمودار ها و شکل های جالب کافی نیست، بلکه شما باید بدانید که چگونه باید محصولتان را ارائه بدهید که باعث جلب نظر خریداران و تولید کنندگان شود. سعی کنید چیزی را حفظ نکنید. اما اگر لازم بود می توانید از نظر ها و دلایل و مطالبی که دارید، یک یادداشت کوتاهی تهیه کنید که بتوانید هنگام پرسش و پاسخ عمومی، جوابگوی سوالات باشید.

 

چگونه میتوانیم

۳اختراعتان را به تولید کننگان ارائه دهید.

-تولیدکنندگان محلی را که محصولی شبیه به محصول شما را تولید می کنند، پیدا کنید و از آنها درخواست کنید که محصول شما را بسازند. برای این کار ممکن است نیاز داشته باشید که ابتدا یک معرفی نامه برای آنها ارسال کنید و در آن توضیح دهید که شما چکاره هستید و چه درخواستی از آنها دارید.

-بعد از اینکه جواب معرفی نامه را دریافت کردید ارائه تان را آماده کنید چون ممکن است برای آنها بخواهید محصولتان را معرفی کنید و بگویید که از کارخانه ی آنها چه درخواستی دارید.

-یک نسخه از ارائه و مطالب مفید تان را در پیش آنها بگذارید تا بتوانند بعد از رفتن شما آن را دوباره مطالعه و بررسی کنند.

-درباره ی اینکه اختراع شما چرا و چگونه می تواند علاوه بر مفید بودن برای مردم عادی، باعث سود و منفعت مالی یرای تولیدکنندکان شود نیز به طور مفصل توضیح دهید چون آنها هم مثل شما دنبال کار هستند و می خواهند بدانند که با شراکت با شما چه چیزی به دست می آورند.

۴اختراعتان را تولید کنید

بعد از اینکه یک تولید کننده برای اختراع خود پیدا کردید، تولید انبوه را شروع کنید. اگر چه بهتر است ابتدا با تعداد اندک باشد( احتمالا تولید کننده در این باره با شما صحبت خواهد کرد) شما می توانید در شروع ۱۰۰-۱۰۰۰ نسخه از محصولتان تولید کنید.

 

چگونه میتوانیم

۵اختراع خود را تبلیغ کنید

-شما همه ی مراحل اعم از گواهی ثبت اختراع ، نمونه و تولید کننده را پشت سر گداشته اید و سرانجام محصولتان به تولید انبوه رسیده است. در آخرین مرحله باید راهی برای تبلیغ محصولتان پیدا کنید که بتوانید بیشترین مقدار فروش را داشته باشید. با مدیران فروشگاه ها و صاحبان کسب و کار محلی ملاقاتی داشته باشید و در مورد فروش محصولاتتان با آنها صحبت کنید. شما می توانید ارائه تان را به آنها نشان دهید و توضیح دهید که چرا محصولات شما میتواند یک انتخاب خوب برای آنها باشد و علاوه بر کمک به یک کارآفرین محلی از نظر مالی چه سودی نصیب آنها می شود.

-برای اختراعتان یک تبلیغ آماده کنید. از یک طراح گرافیک بخواهید که یک عکس یا فیلمی بسازد که باعث شود مردم به خرید محصول شما ترغیب شوند.

-یک راه یپیدا کنید که تبلیغتان در منطقه ی شما نشان داده شود. بسیاری از روزنامه­ ها ، پایگاه های تلویزیونی و رادیوهای محلی، می توانند محصول شما را با هزینه ی اندکی تبلیغ کنند.

-درباره ی اختراعتان با خانواده و دوستانتان صحبت کنید. با باخبر شدن افرادی که نزدیک شما هستند می توانند در پخش خبر اختراع شما به افراد و جمعیت هایی که در نواحی دورتر هستند کمک کرد.

-جلساتی برگزار کنید که باعث اطلاع رسانی محلی می شود. می توانید در نمایشگاه ها و کنفرانس های تجاری شرکت کنید و بسته به هزینه ای که دارند، میتوانید غرفه ای در اختیار گرفته و به معرفی محصول خود بپردازید.

 

چگونه میتوانیم

 

مرتبط:

آموزش ساخت کاردستی خانه با چوب بستنی

چه طور بچه ها را در خانه سرگرم کنیم؟

پرورش قدرت تخیل کودکان با۱۰ توصیه