نیازهای تغذیه ای کودکان مبتلا به سرطان

نیازهای تغذیه ای کودکان مبتلا به سرطان

 

نیازهای تغذیه ای کودکان

سلامت نیوز :متخصص تغذیه مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه سوء تغذیه وابسته به درمان سرطان می تواند باعث افزایش عوارض، کاهش ایمنی، نتایج نامطلوب درمانی و کاهش کیفیت زندگی شود، گفت: به همین دلیل، تشخیص، پیشگیری و درمان مشکلات تغذیه ای برای کودکان مبتلا بسیار مهم است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر مهدی شادنوش – متخصص تغذیه بالینی با تاکید بر اینکه تغذیه کافی برای همه کودکان بویژه برای کودکانی مبتلا به سرطان و تحت درمان با داروهای ضد سرطان ضروری است، اظهار کرد: سرطان و درمان های آن باعث ایجاد اثرات موضعی مثل التهاب روده، انسداد روده یا سندروم های سوء جذب مثل نارسایی پانکراس شده که منجر به ضعف، کاهش وزن، رشد ناکافی و نهایتا سوء تغذیه می شود.

سوءتغذیه در کودکان مبتلا به سرطان
وی با بیان اینکه سوء تغذیه شناخته شده در ۶ تا ۵۰ درصد کودکان مبتلا به سرطان مشاهده شده است، گفت: نوع سرطان، محل آن، سطح گسترش آن و روش استفاده شده برای بررسی وضعیت تغذیه ای می تواند تفاوت گسترده ای در تخمین سوء تغذیه را توضیح دهد. علاوه بر این، سن کودک و وضعیت رشد در کودکان بر روی وضعیت تغذیه ای در زمان تشخیص تاثیر می گذارند.
وی ادامه داد: همچنین سوء تغذیه در کودکان مبتلا به سرطان در روند درمان می تواند رخ دهد، به طوری که مشاهده شده ۳۲-۸ درصد این کودکان دچار سوء تغذیه حین درمان می شوند.

شادنوش با بیان اینکه کودکان نسبت به بزرگسالان نیاز به انرژی بیشتری به ازای وزن بدن دارند، گفت: این مساله به دلیل تفاوت در ترکیب بدن، نسبت کمتر ذخایر چربی (آب بیشتر و چربی کمتر) و نیاز به انرژی مداوم برای رشد و نمو است.

نیازهای تغذیه ای برای شیرخواران، کودکان و نوجوانان دارای سرطان
به گفته این متخصص تغذیه بالینی، نیازهای تغذیه ای برای شیرخواران، کودکان و نوجوانان دارای سرطان براساس نیازهای فردی کودک تخمین زده می شود. علیرغم عدم فعالیت فیزیکی، نیاز به انرژی ممکن است در روند درمان سرطان و یا در اثر عوارض جانبی آن افزایش یابد. همچنین نیاز به انرژی کودکانی که تحت درمان های شدید قرار می گیرند، ممکن است کاهش یابد زیرا عموما فعالیت آنها کمتر از فعالیت عادی خواهد بود.

نیاز به پروتئین برای کودکان دارای سرطان بیشتر از کودکان سالم است
وی با تاکید بر اینکه به علت استرس های ناشی از بیماری نیاز به پروتئین برای کودکان دارای سرطان بیشتر از کودکان سالم است، گفت: چربی نیز یک درشت مغذی ضروری برای کودکان به شمار می رود. زمانی که چربی در بدن به عنوان یک منبع انرژی در دسترس باشد، بدن از این ترکیب برای تولید انرژی استفاده می کند. همچنین چربی در جذب ویتامین های محلول در چربی شامل ویتامین های D، A، E و K نقش دارد و اسیدهای چرب ضروری را که بدن قادر به سنتز آنها نمی باشد، فراهم می آورد.

کلسیم و ویتامین D دو ریزمغذی مورد نیاز برای کودکان مبتلا
شادنوش ویتامین ها و مواد معدنی را برای رشد و نمو ضروری دانست و گفت: دریافت ناکافی انرژی و درشت مغذی ها می تواند کودک را در معرض خطر اختلال رشد و بیماری های ناشی از کمبودهای تغذیه ای قرار دهد. بنابراین کودکان در معرض دریافت ناکافی تغذیه ای ممکن است از مکمل های ویتامین و مواد معدنی سود ببرند.
این عضو هیات علمی دانشگاه در خاتمه با بیان اینکه کلسیم و ویتامین D دو ریزمغذی مورد نیاز برای کودکان مبتلا به سرطان است، اظهار کرد: البته توصیه می شود که دریافت مکمل های مورد نیاز، تحت نظر متخصصین تغذیه صورت گیرد.

 

 

منبع: سلامت نیوز

مرتبط:

راهنمای کامل تغذیه سالم برای کودکان و نوجوانان

۵ روش برای تمیز کردن خانه با مواد طبیعی

خوردن این مواد غذایی در وعده صبحانه ممنوع!