تصویرگر ایرانی نامزد نهایی جایزه نویسندگان و تصویرگران

تصویرگر ایرانی نامزد نهایی جایزه نویسندگان و تصویرگران آمریکا شد

تصویرگر ایرانی

محمدحسین ماتک، تصویرگر کتاب‌های کودک و نوجوان برنده فصل سوم جایزه بین‌المللی «نویسندگان و تصویرگران امریکا» و نامزد مرحله نهایی این جایزه شد.

محمدحسین ماتک درباره نامزدی در جایزه بین‌المللی «نویسندگان و تصویرگران امریکا» توضیح داد: این جایزه یکی از مهم‌ترین جایزه‌هایی است که در حوزه نویسندگی و تصویرگری در آمریکا برگزار می‌شود و شیوه برگزاری و اهمیت آن در آمریکا مانند جایزه اسکار است و در لس‌انجلس برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه این جایزه هر سال در دو مرحله فصلی و نهایی (سالانه) برگزار می‌شود، افزود: هر سال تصویرگران و  نویسندگان آثار خود را برای شرکت در این جایزه ارسال می‌کنند و از بین آن‌ها هر فصل یک نویسنده و یک تصویرگر به عنوان برگزیده جایزه فصلی نویسندگان و تصویرگران امریکا انتخاب شده و ۵۰۰ دلار دریافت می‌کند. سپس برنده‌های هر فصل شامل ۴ نویسنده و ۴ تصویرگر به مرحله نهایی جایزه که در ماه آوریل در آمریکا برگزار می‌شود راه می‌یابند. در این مرحله هر تصویرگر باید داستان یکی از نویسندگان منتخب را تصویرگری کند و از بین آن‌ها برنده نهایی این جایزه پنج‌هزار دلاری مشخص می‌شود.

این تصویرگر در ادامه بیان کرد: من تابستان امسال تصاویر مربوط به کتاب «ماچوچه و کلاغ» را برای شرکت در این جایزه ارسال کردم که به عنوان برگزیده فصل سوم جایزه بین‌المللی «نویسندگان و تصویرگران امریکا» و نامزد جایزه نهایی «نویسندگان و تصویرگران امریکا» انتخاب شد. ماتک درباره کتاب «ماچوچه و کلاغ» توضیح داد: این کتاب بازنویسی افسانه‌های کهن و فولکلور خراسان است که از سوی افسانه شعبان‌نژاد بازنویسی شده و قرار است به‌زودی از سوی انتشارات طوطی (بخش کودک و نوجوان انتشارات فاطمی) منتشر شود.

وی در ادامه بیان کرد: تصاویر این کتاب دارای ۱۵ فرم است و تصویرگری آن حدود چهار ماه طول کشید. سعی کردم با استفاده از نمادها و المان‌های ایرانی تصویرهایی خلق کنم که هم بومی و ایرانی باشد و هم بین‌المللی و فکر می‌کنم چون فرهنگی ملی و بومی در این تصویرها حفظ شده برای داوران قابل توجه بوده است. ماتک گفت: البته تصاویر این کتاب پیش از این نیز به عنوان نامزد جایزه لیتل هاکا چین در سال ۲۰۱۹، منتخب کاتالوگ جایزه تصویرگری قلم طلایی بلگراد ۲۰۱۹ و فستیوال ادبیات کودک و نوجوان سنگاپور هم انتخاب شده است.

از دیگر افتخارات محمدحسین ماتک می‌توان به منتخب کاتالوگ جایزه تصویرگری چلتنهام انگلستان ۲۰۱۹، برگزیده جشنواره کارتون افدستا/ جهان بدون مرز ۱۳۹۲، اثر فینالیست جشنواره توریسم کارتون ترکیه ۱۳۹۲، اثر فینالیست جشنواره کاریکاتور سالت اند پپر بلژیک ۱۳۹۲، نامزد دریافت جایزه بخش کاریکاتور نمایشگاه تصویر سال ۱۳۹۲، اثر منتخب برای نمایشگاه تصویرسازی هزار و یکشب و نمایشگاه آثار ۱۳۹۴ و برگزیده در ۱۰ اثر برتر تصویرگری سنگاپور AFCC BIG ۲۰۱۶ اشاره کرد. همچنین کتاب «تق تق تق…» اثر هدی حدادی با تصویرگری ماتک به عنوان نامزد مرحله نهایی سی‌وهفتمین جایزه کتاب سال انتخاب شد.

منبع خبر : همشهری آنلاین

مرتبط:

تهیه کننده «کاتی و ستاره»: سینماگران قوانین شورای اکران

تئاتر کودک و نوجوان ایران با تعریف جهانی فاصله دارد

برگزاری جشنواره محلی «اُوتُلُگ» در میبد