چیدن هیزم در طبیعت وآتش روشن کردن

چگونه برای آتش روشن کردن در طبیعت هیزم ها را بچینیم؟

 

چیدن هیزم در طبیعت

آتش روشن کردن در طبیعت

چیدن هیزم در طبیعت، مدت هاست که برای سفر به درون طبیعت برنامه ریخته اید، تمام وسایل مورد نیازتان را برداشته و حتی برای آتش روشن کردن در طبیعت سنگ چخماق و انواع آتش زنه هم خریده اید. فکر کنید که پس از رسیدن به کمپ اکنون زمان برپا کردن آتش شده است. آتش روشن کردن با سنگ چخماق را در مطلب ۹ راه برای درست کردن آتش در طبیعت به شما آموزش دادیم. اما برای اینکه بتوانید در طبیعت بر روی آتش غذای خود را بپزید، یا آب به جوش آورید یا حتی مهم تر از همه برای مدت طولانی در شب گرم بمانید، روشن نگه داشتن آتش مسأله مهم تری خواهد بود.

نحوه چیدن هیزم برای برپایی آتش

مطالب مرتبط:

کارهایی که نباید در سفرهای کمپینگ انجام داد

نکات پایه و حیاتی که هر ماجراجوی طبیعت گردی باید بداند!

نکات هفتگانه برای کمپینگ مسئولانه و طبیعت دوست

اگر می خواهید که مهارت خود را در طبیعت گردی بالا ببرید، باید اطلاعات و مهارت های بیشتری را یاد بگیرید. یکی از مهم ترین مهارت ها برای کسانی که به درون طبیعت پا می گذارند، کوله به دوش هستند یا حتی افرادی که به پیک نیک می روند، نحوه آتش روشن کردن در طبیعت و روشن نگه داشتن آن است. اگر چه هیچ قانون و دستوری برای ساخت آتش و چیدن هیزم ها وجود دارد اما گاهی بعضی از روش ها بهتر عمل می کند. به هرحال نوع چیدن هیزم ها در آتش روشن کردن در طبیعت به میزان چوب ها و دلیل شما برای ساخت آتش بستگی دارد. این دو عامل تعیین کننده شکل گذاشتن چوب ها و هیزم ها را مشخص می کند. در اینجا به شما آتش روشن کردن در طبیعت را با چیدمان هیزم های مختلف آموزش می دهیم.

تنها بعد از برپایی آتش و انجام کار خود، در زمانی که به آتش نیازی ندارید، از خاموش شدن کامل آن اطمینان پیدا کنید و زباله هایی را که تولید کرده اید، از محل برداشته و از طبیعت دور کنید.

 

چیدن هیزم در طبیعت

مدل اول: مدل خیمه ای | Teepee

مدل خیمه ای را تقریباً همه افراد می شناسند. این شکل چیدمان هیزم بسیار کلاسیک بوده و شباهت به خیمه سرخپوستان دارد. به همین دلیل به آن مدل خیمه ای می گویند. از مزایای آتش روشن کردن در طبیعت به شکل خیمه ای، به خوبی جریان پیدا کردن و رسیدن اکسیژن به چوب هاست. همچنین چون قرارگیری چوب ها به حالت کمی ایستاده است، اضافه کردن چوب به آن راحت می باشد. مزیت این نوع چیدن چوب ها برای برپایی آتش در سریع روشن شدن و حرارت بالای آن است. اگر می خواهید که آتش شما در مدت بیشتری بسوزد اصلاً به سراغ این روش نروید چرا که در مدل خیمه ای چیدن هیزم ها، تمام چوب ها سریع و به یک اندازه سوخته می شوند.

این نوع هیزم چیدن برای مواقعی مناسب است که قصد آشپزی در طبیعت مانند درست کردن آب جوش را دارید و می توانید به طور مداوم به اجاق هیزمی خود چوب اضافه کنید. برای آب جوش درست کردن صبر کنید تا چوب های خیمه کامل بسوزند و بریزند. سپس کتری آب را بر روی زغال ها بگذارید و کمی هم چوب در اطراف کتری قرار دهید تا آتش را همچنان روشن نگه دارند. به این شیوه می توانید یه اجاق هیزمی عالی در طبیعت داشته باشید.

 

چیدن هیزم در طبیعت

مدل دوم: مدل کابینی | Log Cabin

اگر به دنبال آتشی هستید که برای مدت طولانی تری بسوزد و زحمت کمتری در اضافه کردن هیزم ها داشته باشد، مدل کابینی مدل بسیار خوبی است. در این شیوه، هیزم ها و کنده های درخت را بر روی هم به گونه ی ضربدری و لایه لایه می چینید. به طوری که بین کنده های درخت فضای خالی وجود داشته باشد و هوا در بین کنده ها بتواند حرکت کند. به این صورت کنده ها بسیار کندتر از روش خیمه ای می سوزند و پس از سوختن هر لایه چوب، لایه بالایی جای لایه قبلی را می گیرد. برای برپایی چنین اجاق هیزمی، پس از کندن یک گودال، دو تیکه کنده را به صورت موازی با هم بر روی زمین بگذارید. سپس بر روی آن ها دو تیکه کنده دیگر را به صورت موازی با هم اما عمود بر کنده های زیرش قرار دهید (کنده های موازی بالایی حدود ۹۰ درجه چرخش دارند تا بتوانند بر روی کنده های زیرین قرار بگیرند).

این روش را ادامه دهید تا به ارتفاعی که مد نظرتان است برسید. سپس چوب های نازک و آتش را در مرکز این استوانه قرار دهید و منتظر سوختن کنده ها بمانید. در این روش آتش روشن کردن در طبیعت بهتر است که آتش خود را بیرون روشن کرده و سپس درون استوانه قرار دهید. مدل کابینی برای گرم نگه داشتن خودتان برای مدل طولانی بسیار مناسب است.

 

چیدن هیزم در طبیعت

مدل سوم: مدل هرمی | Platform (Upside-Down Pyramid)

این نوع مدل در واقع همانند مدل کابینی است و به همان شیوه چیدن هیزم در آتش روشن کردن در طبیعت شروع می شود. با این تفاوت که برای آشپزی در طبیعت استفاده می شود. در این شیوه، چوب ها و کنده ها نزدیک تر از مدل کابینی در کنار همدیگر قرار می گیرند و آتش بر بالای این کنده قرار می گیرند نه در درون آن. با سوختن کامل هیزم های خیمه ای که بالای این مدل چیده اید، هیزم های آن بر روی کنده ها می افتند و یک قسمت تخت برای آشپزی و قرار دادن ماهیتابه بر روی آن تشکیل می دهند که هنوز روشن است و می سوزد.

برای ساخت مدل هرمی حدود ۳ تا کنده را در نزدیکی یکدیگر بر روی زمین قرار دهید و سپس بر بالای آن ها همانند مدل کابینی نیز ۳ تا کنده دیگر اضافه کنید. این کار را تا حداقل ۳ ردیف ادامه دهید تا به ارتفاع مورد نظر برسید، بعد بر روی آن آتش خیمه ای خود را بر پا کنید.

 

چیدن هیزم در طبیعت

مدل چهارم: مدل ستاره ای | Star

این روش در قدیم توسط قبایل بومی غرب آمریکا و آن هم زمانی که هیزم و چوب کمی برای برپایی آتش وجود داشت استفاده می شد. بر خلاف روش های دیگر که همه ی کنده ها یک جا سوزانده می شدند، در مدل ستاره ای تنها انتهای چوب ها با هم هم تراز می شوند و در نتیجه کنده ها و چوب ها از یک طرف شروع به سوختن می کنند. نتیجه ی این شیوه داشتن آتشی است که به کندی و یواش می سوزد و طول کنده ها و چوب ها هم چندان مهم نیست. می توانید چوب هایی با طول های مختلف را با این روش استفاده کنید و همچنین یک آتش کامل و گرم داشته باشید.

برای آتش روشن کردن در طبیعت به این شیوه، ابتدا در وسط مکانی که می خواهید آتش را قرار دهید، با چوب های نازک و خرده چوب ها اتشی مدل خیمه ای کوچک برپا کنید. سپس یک کنده را درون آن قرار دهید و باقی کنده ها را به گونه ای در کنار کنده اصلی قرار دهید که از یک سمت به کنده اصلی اتصال داشته باشند و شکلی ستاره مانند تشکیل دهند. همچنان که کنده ها می سوزند آن ها را به سمت مرکز حرکت دهید. خوبی و مزیت این روش این است که به سرعت خاموش می شود و تنها کافیست که کنده ها را از مرکز آتش دور کنید.

 

چیدن هیزم در طبیعت

مدل پنجم: مدل تکیه دادن | Lean-To

در زمان هایی که باد می اید ، از اینکه مدل تیکه دادن کنده ها را می دانید، قطعاً خوشحال خواهید شد. در این روش خود چوب ها مانعی را در برابر باد ایجاد می کنند و از خاموش شدن آتش یا از انتشار شعله های آن به قسمت های دیگر طبیعت جلوگیری می کنند. برای آتش درست کردن در طبیعت به این شیوه، یک کنده بزرگ را بر روی زمین قرار دهید. بعد خرده چوب ها و مواد آتش زنه خود را در وسط و در کنار کنده در قسمت برعکس جهت وزش باد قرار دهید. چوب ها و دیگر کنده ها را بر روی مواد آتش زنه طوری قرار دهید که یک سمت آن ها بر روی کنده بزرگ تکیه بدهند. سپس با روشن کردن آتش زنه ها، چوب های نازک رویی شروع به سوختن می کنند. کم کم به این آتش چوب های بیشتری اضافه کنید تا کنده بزرگ نیز شروع به سوختن کند. در نهایت برای برپایی و روشن نگه داشتن آتش به آن کنده های بزرگتری اضافه کنید و با مدل های قبلی چیدن هیزم ها آن را تکمیل کنید.

 

چیدن هیزم در طبیعت

مدل ششم: مدل سوئدی | Swedish Log

این روش در واقع نیاز به داشتن کمی وسایل و ابزار دارد. به این شیوه که یک کنده را با تبر به چند قسمت از بالا تقسیم می کنند. پس از روشن کرده آتش، کنده ها را به صورت ایستاده و عمودی طوری در کنار هم قرار می دهند که آتش دقیقا در میان کنده ها قرار بگیرد. سپس با یک سری فلزی که در بالای کنده ها قرار داده می شود از افتادن هیزم ها جلوگیری می کنند. در نهایت با این شیوه می توانید بر بالای این اجاق هیزمی قابلمه غذای خود را قرار دهید. در این روش هر چه ارتفاع کنده هیزم بیشتر و آتش پر زورتر باشد، آتش گرم تر و اجاق طولانی تری دارید.

 

مرتبط:

آتش با باتری و سیم ظرفشویی در طبیعت

آتش با قوطی نوشابه و شکلات

روشن کردن آتش در شرایطی که چوب ندارید!