به حس مالکیت بر بدن کودکان احترام بگذارید

 

به حس مالکیت بر بدن کودکان احترام بگذارید

 

 

به حس مالکیت

روانشناس کودک و نوجوان از کردستان گفت: به حس مالکیت بر بدن کودکان احترام بگذارید. کودکان را مجبور نکنید، برای دستیابی به خواسته‌های منطقی خودشان، به خواسته‌های نامعقول دیگران تن بدهند.

مختار ویسانی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تربیت جنسی و حقوق اولیه کودکان بر مبنای حق مالکیت بدن، اظهار کرد: برخی از خانواده‌ها شرایطی تحت عنوان بچرخ تا بچرخم را برای کودکان فراهم کرده و آن‌ها را به‌اجبار به بوسیدن وامی‌دارند.

وی افزود: برخی افراد برای بوسیدن یا بغل کردن کودکان، از آن‌ها گروکشی کرده و برای یک آبنبات، اسباب بازی و غیره کودک را به سمت خود می‌کشانند.

روانشناس کودک و نوجوان در کردستان، بیان کرد: با دقت در بحث هویت و شکل‌گیری کودکان در می‌یابیم کودکان در سنین پنج تا هشت‌ماهگی به‌تدریج می‌فهمند که چه اسمی دارند و با صدا کردنشان نسبت به اسم خود واکنش نشان می‌دهند.

ویسانی در ادامه سخنان خود عنوان کرد: هویت فردی کودکان به‌تدریج در این سن پایه‌گذاری می‌شود که یکی از اصول اساسی رشد شخصیت نرمال است.

وی ذکر کرد: در مرحله بعد یعنی سنین ۱۶ تا ۲۴ ماهگی کودکان خود را به‌عنوان یک موجود متمایز می‌شناسند که منیت و احساس مالکیت نسبت به اسباب بازی و لباس‌هایش در درونش شکل می‌گیرد.

روانشناس کودک و نوجوان از کردستان تصریح کرد: همچنین در مرحله بعدی سنین ۲۴ تا ۳۶ ماهگی یعنی پایان سه‌سالگی احساس مالکیت بر بدن خودش شکل و پایه‌گذاری می‌شود و از این سن به بعد کودک حاضر نیست بغل هرکسی برود و او را ببوسند و گاهی نیز این محدودیت را برای والدین در نظر می‌گیرد.

ویسانی افزود: در این راستا اولین وظیفه والدین و اطرافیان کودک، احترام گذاشتن به احساس مالکیت و حس مراقبت از بدن بوده که به‌عنوان یکی از مراحل مهم رشد تلقی می‌شود.

وی ذکر کرد: اما متأسفانه برخی از اولدین، عمو، دایی، خاله، مادربزرگ و پدربزرگ نه‌تنها برای این حق مالکیت و حریم خصوصی کودک، ارزشی قائل نیستند بلکه با ترفندهای مختلف کودک را دچار تعارض می‌کنند.

روانشناس کودک و نوجوان از کردستان در ادامه به تعارض گرایش اجتناب اشاره کرد و گفت: اطرافیان برای بغل کردن کودک از ترفندهایی استفاده کرده که کودک به آن علاقه دارد و در این مواقع است که کودک دچار تعارض شده و ازیک‌طرف نمی‌خواهد او را ببوسند و از طرف دیگر نمی‌خواهد خوراکی (پاداش) را از دست بدهد.

ویسانی بیان کرد: کودکان را مجبور نکنید، برای دستیابی به خواسته‌های منطقی خودشان، به خواسته‌های نامعقول دیگران تن بدهند.

وی خاطرنشان کرد: در این راستا ممکن است کودک لجباز و پرخاشگر شود و همچنین یاد بگیرد گاهی اوقات مجبور است برای به دست آوردن خواسته‌های مطلوب باید تن به درخواست‌های نامعقول دیگران بدهد.

کارشناس کودک و نوجوان از کردستان در پایان یادآور شد: والدین گرامی در محیط خانه برای حس مالکیت کودکان خود احترام بگذارید و این آگاهی را به اطرافیان خود بدهید که کودک را مجبور به بوسیدن نکند چراکه بر روی روند رشد کودک آثار مخرب و شکننده‌ای به بار می‌آورد.

 

منبع : ایسنا

مرتبط:

استعداد یابی کودکان از روی رفتارشان!

پرخاشگری و خشم کودکتان را چگونه مدیریت کنید؟

تابلو آرزوها چیست و چه اهمیتی دارد؟

وقتی دیوار اطمینان کودکان با خبرهای ناگوار فرو می ریزد