۳ روش درست کردن شمع های زیبا در خانه

از شمع به ‌منظور یک منبع نور و بعضی اوقات برای تولید گرما استفاده می‌شود و شامل یک ریسمان یا یک فتیله جاسازی ‌شده و یک توده جامد از سوخت (معمولاً موم) است. امروزه اکثر شمع‌ها از پارافین ساخته می‌شوند.

شمع سازی یکی از هنرهایی است که اکثر مردم به آن علاقه دارند شما به روشی ساده می توانید شمع سازی را در خانه انجام دهید. نقش شمع در زیبایی و دکوراسیون خانه بسیار پر رنگ است . با کمک انواع شمع های شیک و جالب شما می توانید تزیینات خاص و متفاوتی را در دکوراسیون بخش های مختلف منزل خود ایجاد نمایید.

۱. درست کردن شمع در شیشه

مرحله اول: پارافین مورد نظر خودتان را انتخاب کنید. در مغازه‌ها پارافین‌های مختلفی ازجمله قالبی، ژله‌ای، کریستالی، پولکی و… وجود دارد. ماده‌ای اصیل، اما کمیاب موم است. شمعی که از موم زنبور عسل ساخته شده، تصفیه‌کننده طبیعی هواست، اما به دلیل نقطه ذوب بالا کار با آن دشوار است.
یکی دیگر از گزینه‌های شما برای داشتن پارافین، استفاده از شمع‌های قدیمی است.

درست کردن شمع در شیشه

 

مرحله دوم: بقیه وسایل مورد نیاز خودتان را آماده کنید. شما علاوه بر پارافین به ظرفی برای ذوب کردن پارافین، نخ فتیله، شیشه، عطر مخصوص شمع، رنگ و پایه‌های فلزی نگهدارنده فتیله و یک قاشق برای هم زدن پارافین نیاز دارید.
رنگ‌هایی که اضافه می‌کنید انواع مختلفی دارند. هرچه رنگ بیشتری اضافه کنید، رنگ شمع پررنگ‌تر می‌شود، اما دقت کنید که با وجود رنگ زیاد، شمع خوب نمی‌سوزد.
به جای ماده عطری از برگ و یا گل گیاهان طبیعی همچون گاردنیا، گل یاس، اسطوخودوس، نعناع، رزماری و… استفاده نمایید.

درست کردن شمع در شیشه

 

مرحله سوم: ابتدا یک قابلمه را پر از آب کنید و صبر کنید تا آب آن به جوش بیاید. ظرفی را که پارافین را در آن قرار داده‌اید، وسط قابلمه قرار دهید. حرارت شعله باید متوسط باشد. ظرفی که پارافین را در آن می‌ریزید، بعد از اتمام کار غیر قابل استفاده می‌شود پس بهتر است بجای ظروف آشپزخانه از قوطی‌های بی‌مصرف مثل قوطی شیرخشک استفاده کنید.
نکته آب کردن پارافین توجه به خاصیت اشتعال آن است. همیشه از روش دیگ آب جوش برای مایع کردن پارافین استفاده کنید و برای سریع آب شدن پارافین عجله نداشته باشید. چرا که اگر آن را مستقیماً روی شعله قرار دهید، به دلیل خصوصیات خاص پارافین احتمال آتش‌سوزی و اشتعال وجود دارد.

درست کردن شمع در شیشه

 

مرحله چهارم: حالا فتیله را که به پایه فلزی گره زده‌اید، به پارافین آغشته کنید. این کار باعث می‌شود که فتیله خودش را بگیرد و موقع کار صاف بماند.

درست کردن شمع در شیشه

 

مرحله پنجم: پایه نگه‌دارنده را ته شیشه بگذارید. سر فتیله را دور یک مداد بپیچانید و مداد را روی در شیشه قرار دهید.

درست کردن شمع در شیشه

 

مرحله ششم: رنگی را که دوست دارید به پارافین در حال ذوب اضافه کنید. بستگی به نوع رنگی که دارید، زمان لازم برای اضافه کردن آن متفاوت است. رنگ‌های جامد باید مدتی در پارافین بمانند و آن را هم بزنید تا ذوب شوند. رنگ‌های مایع به سرعت با پارافین مخلوط می‌شوند.

درست کردن شمع در شیشه

 

مرحله هفتم: حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه صبر کنید تا پارافین کمی خنک شود. حالا می‌توانید عطر را اضافه کنید. اگر قبل از این مدت اضافه کنید، به دلیل دمای بالا، عطر تبخیر شده و جذب پارافین نمی‌شود. یعنی عملاً عطرتان از دست می‌رود. حدود ۱۰ تا ۱۵ قطره عطر برای ۲۵۰ گرم پارافین کافی به نظر می‌رسد.

درست کردن شمع

 

مرحله هشتم: پارافین را داخل شیشه بریزید. اطراف شیشه را با حوله بپوشانید. این کار باعث کاهش دمای تدریجی پارافین شده، از شکستن شمع به دلیل تغییرات ناگهانی دما و فشار حرارتی جلوگیری می‌کند.

درست کردن شمع

مرحله نهم: به شمع اجازه دهید تا خنک شود. این کار حدود ۲۴ ساعت یا یک شبانه‌روز زمان می‌برد. سپس فتیله را از دور مداد باز کنید و مداد را بردارید. سر فتیله را صاف بچینید تا به ارتفاع دلخواهتان برسد. چون این شمع در شیشه قرار دارد، بهتر است فتیله آن را بلندتر بگیرید. پیشنهاد ما برای طول فتیله خارج از شمع ۳ تا ۴ سانتیمتر است.

 

۲. درست کردن شمع به شکل قالب

درست کردن شمع به شکل قالب

مرحله اول: وسایل مورد نیاز خودتان را آماده کنید. وسایل شمع قالبی همان وسایل شمع شیشه‌ای هستند. تفاوت در این است که چون شمع از قالب خارج می‌شود، پارافین باید تراکم و سفتی بیشتری داشته باشد. فروشگاه‌های لوازم شمع برای انتخاب پارافین به شما راهنمایی خواهند داد.
یک جعبه مثل جعبه آب‌میوه به عنوان قالب شمع نیاز دارید که باید آن را قبل از کار به خوبی با آب و صابون بشویید تا اثری از چربی در آن نباشد.

درست کردن شمع به شکل قالب

مرحله دوم: طول فتیله را به بلندی مناسب انتخاب کنید، باید آنقدر بلند باشد که ته آن را به پایه فلزی نگهدارنده گره بزنید و سر فتیله را دور مداد قلم مو یا هرچیز دیگری که بتواند آن را بالای قالب نگه دارد، بپیچانید.

درست کردن شمع به شکل قالب

مرحله سوم: همانند روش قبلی، پارافین را ذوب کنید، رنگ مخصوص شمع را به آن اضافه کنید. در صورت تمایل بعد از ۲۰ تا ۳۰ دقیقه پس از خاموش کردن، عطر را به آن اضافه کنید.

شمع سازی به شکل قالب

مرحله چهارم: پارافین مایع را داخل قالب بریزید. حدود ۵ سانتیمتر بالای قالب را خالی بگذارید. کمی صبر کنید تا پارافین خودش را بگیرد و به حالت نیمه جامد دربیاید. حالا ۴ سوراخ روی آن ایجاد کنید.

شمع سازی به شکل قالب

مرحله پنجم: بقیه پارافین را روی شمع بریزید. منتظر بمانید که شمع کاملاً سرد شده و حالت نهایی خودش را به دست بیاورد. پارافین بعد از سرد شدن دور فتیله اندکی پایین می‌رود. سوراخ‌ها باعث می‌شوند که شمع شما پس از سرد شدن ترک برندارد. همچنین پارافین سوراخ‌ها را پر می‌کند و حالت زیبایی به خودش می‌گیرد.

شمع سازی به شکل قالب

مرحله ششم: شمع را از داخل قالب درآورید. دقت کنید که وقتی شمع سرد شد، اندکی کاهش حجم پیدا کرده و به راحتی از قالب جدا می‌شود. اگر جدا نشد، مدت زمان بیشتری صبر کنید. در آخر سر فتیله را حدود یک تا یک و نیم سانتیمتر کوتاه کنید.

۳. درست کردن شمع رنگی با استفاده از مداد شمعی

درست کردن شمع رنگی با استفاده از مداد شمعی

مرحله اول: وسایل و لوازم کار را آماده کنید. شما به پارافین، فتیله و پایه نگهدارنده، مداد شمعی و عطر مخصوص شمع، یک لیوان شیشه‌ای و همچنین ظرف‌های لازم برای حرارت دادن پارافین نیاز دارید. مطمئن باشید که همه کاغذ را از دور مداد شمعی جدا کرده‌اید. آن را به قطعات ریز خرد کنید تا راحت‌تر ذوب شود.
درست کردن شمع رنگی با استفاده از مداد شمعی
مرحله دوم: پارافین را در ظرف فلزی کوچک‌تر ریخته، آن را در ظرف آبی که قبلاً به جوش آورده‌اید قرار دهید و صبر کنید تا کاملاً ذوب شود.
درست کردن شمع رنگی با استفاده از مداد شمعی
مرحله سوم: مداد شمعی رنگی را داخل پارافین بیندازید و بهم بزنید تا خوب مخلوط شوند و رنگ پارافین یکدست شود. بعد از گذشت حدود ۱۰ دقیقه و وقتی پارافین حرارت و بخارش را از دست داد، عطر را به آن اضافه کنید.
درست کردن شمع رنگی با استفاده از مداد شمعی
مرحله چهارم: لیوان را خوب بشویید و خشک کنید. فتیله را در وسط آن قرار دهید و بالای آن را با مداد نگه دارید. پارافین را در لیوان بریزید. پس از سرد شدن شمع در دمای اتاق، فتیله را در حدود ۲ تا ۳ سانتیمتر کوتاه کنید.
مرتبط: