راکت پینگ پنگ و نکات پیش از خرید

در این مقاله راهنمای خرید راکت پینگ پنگ و نکاتی که در هنگام خرید باید به آنها توجه داشت از جمله رویه راکت و همچنین بهترین برندهای راکت ورزش پینگ پنگ بیان شده است.
۱. راهنمای خرید راکت پینگ پنگ (ping pong)
۱.۱ جنس راکت
۱.۲ وزن راکت
۱.۳  دسته راکت پینگ پنگ
۱.۴ رویه راکت پینگ پنگ
۱.۵ اسفنج رویه راکت
۲. بهترین برندهای راکت پینگ پنگ و قیمت آنها
شما چه بازیکن حرفه ای و یا چه بازیکن آماتور پینگ پنگ باشید، به هنگام خرید راکت متوجه می شوید که در بازار کالاهای ورزشی تنوع زیادی از راکت پینگ پنگ وجود دارد. این مسئله شما را گیچ خواهد کرد مخصوصا اگر تازه کار باشید. در این مقاله کالاورزش به شما کمک خواهد کرد تا کمی در مورد راکت پینگ پنگ، اطلاعات خود را افزایش دهید تا بتوانید به راحتی راکت مورد نظر خود را انتخاب و خریداری نمائید.
راهنمای خرید راکت پینگ پنگ (ping pong)
به طور کلی یک راکت پینگ پنگ، از دو قسمت تیغه (دسته و قسمت چوبی راکت) و رویه که عمدتا از جنس لاستیک است تشکیل شده است. اما این تمام ماجرا نیست. برای اینکه بتوانید یک انتخاب و خرید مطمئنی انجام دهید باید به نکات ظریف تری دقت داشته باشید از جمله : جنس بکار رفته در ساخت راکت، وزن، نوع تیغه (دسته راکت)، و نوع رویه تعبیه شده بر روی راکت و برند کمپانی تولیدکننده آن. در ادامه دقیق تر به هریک از این موارد خواهید پرداخت.
جنس راکت
امروزه با پیشرفت تکنولوژی، کربن به مواد استفاده شده در ساخت راکت پینگ پنگ اضافه شده است. با وجود مواد دیگری از قبیل شیشه، تکسالیوم و فایبرگلاس، دسته بندی راکت ها تنیس تنها به دو دسته کربن دار و بدون کربن تقسیم می شود. در مورد راکت پینگ پنگ، لایه های چوبی نقش تعیین کننده ای در سبک بازی شما دارد. لایه های چوب هر چه سفت تر و محکم تر باشد سرعت ضربه ها بیشتر می شود ولی در عین حال کنترل شما در ضربه های خود کمتر می شود و با توجه به مهارت خود باید این نکته را در نظر بگیرید. بازیکنان حرفه ای به دلیل کنترل و مهارت بالای خود راکت هایی با لایه های سفت تر انتخاب می کنند که سرعت بازیشان افزایش یابد. بازیکنان آماتور بهتر است از چوب های نرم تر استفاده کنند تا کنترل ضربه های خود را از دست ندهند.
راکت پینگ پنگ
وزن راکت
زمانی که سرعت و زمان بازی پینگ پونگ افزایش می یابد، دست بازیکن به وزن دسته واکنش منفی نشان می دهد حتی اگر یک گرم زیاد باشد. پس هرچه وزن راکت پینگ پونگ کم باشد، در بازی تاثیر مثبت دارد و تولیدکنندگان کالاهای ورزشی در تلاش هستند که وزن راکت ها را حدالمقدور کم کنند. وزن استاندارد راکت پینگ پونگ در حال حاضر ۷۰ گرم است.
دسته راکت پینگ پنگ
در حال حاضر سه نوع دسته پینگ پنگ در بازار موجود است که عبارتند از:
Flare یا (FL) : این دسته قوس مقعر دارد و به شکلی است که در دست بازیکن قرار می گیرد. این دسته در بین بازیکنان آسیایی محبوبیت دارد.
Anatomic یا (AN) : این نوع دسته طوری طراحی شده است که فضای خالی دست را پر می کند. این دسته در میان بازیکنان اروپایی محبوبیت دارد.
Strait یا (ST) : چوب این دسته ها صاف بوده و منجر می شود بازیکن آن را به راحتی در دست بچرخاند.
رویه راکت پینگ پنگ
در کل در بازار ۴ نوع رویه وجود دارد: صاف، دانه کوتاه، دانه بلند و آنتی پیچ.
رویه صاف : این روبه کاملا صاف بوده  و چسبنده می باشد.
رویه دانه کوتاه : بر روی این رویه ها دانه های کوتاه و کلفتی می باشد که ویژگی های مشابهی با روی های صاف دارد ولی سرعت ضربه ها کمتر و کنترل بازیکن بیشتر می شود.
رویه دانه بلند : این رویه ها دانه های بلند ولی نرمی دارند که برخی از دانه های آنها دارای آجهایی است که پیچ توپ را معکوس می کند. برای تکنیک های دفاعی و برخی حمله ها مناسب می باشد. مدل ابردار آن برای بازیکنان دفاعی و بدون ابر آن برای بازیکنان نزدیک میز مناسب می باشد.
رویه آنتی پیچ : این رویه مشابه روی صاف بوده ولی خاصیت چسبندگی ندارد و توپ به هنگام برخورد با این رویه پیچ خود را از دست می دهد و به همین دلیل بین بازیکنان دفاعی محبوبیت دارد.
اسفنج رویه راکت
رویه راکت پینگ پنگ از اسفنج و لاستیک تشکیل شده که سفتی و یا نرمی اسفنج سرعت ضربه ها و لاستیک میزان پیچ را مشخص می کند. هر چه اسفنج سفت تر باشد قدرت و سرعت ضربه ها بیشتر بوده ولی میزان کنترل کمتر می شود و برعکس. بازیکنان حرفه ای ترجیح می دهند از اسفنج های سفت تر استفاده کنند.
بهترین برندهای راکت پینگ پنگ و قیمت آنها
شاید به جرات بتوان نام هایی همچون Donic ، STIGA ، Killerspin ، Butterfly ، Dunlop ، و Cornilleau را برترین و بهترین برندهای تولیدکننده راکت و تجهیزات ورزش پینگ پنگ در جهان دانست    که تولیدات شان به تمامی بازارهای ورزشی جهانی ورود پیدا کرده است و بسیاری از پینگ پنگ بازان حرفه ای راکت های مورد نظر خود برای حضور در مسابقات مختلف جهانی را به این کمپانی ها سفارش می دهند تا به صورت اختصاصی ساخته شود. محصولات این کمپانی ها در مدل های مختلف به وفور در بازارهای ورزشی کشورمان موجود است و از بر اساس مدل، جنس بکار رفته در ساخت و برند کمپانی سازنده آن با قیمت های متفاوتی در بازارها به علاقمندان ورزش تنیس روی میز عرضه می شود.
مرتبط: