نسیم دانایی / کتاب‌های تازه در راه کتابخانه‌های فارس

مدیرکل کتابخانه های عمومی فارس از ارسال ۱۲ هزار و ۵۰۰ جلد کتاب ادبیات و داستان در قالب اجرای مرحله دوم طرح نسیم دانایی به کتابخانه‌های عمومی این استان خبر داد.

 

روح الله منوچهری چهارشنبه ۲۵ دیماه با اشاره به برگزاری دومین مرحله از طرح نسیم دانایی گفت: نسیم دانایی طرح ویژه خرید کتاب در حوزه‌های پرمخاطب برای کتابخانه های عمومی استان بود که از سال گذشته آغاز و مرحله اول آن با موضوع ادبیات کودک و نوجوان در سال ۹۷ انجام شد، امسال نیز دومین مرحله آن با مشارکت کتابخانه های عمومی استان و خیرین اجرا شده است.

 

منوچهری افزود: در این مرحله دوازده هزار و پانصد جلد کتاب در حوزه ادبیات و داستان به ارزش چهار میلیارد و دویست میلیون ریال برای ۱۹۰ کتابخانه عمومی استان فارس خریداری و ارسال شده است.

 

او با اشاره به اینکه کتاب های خریداری شده از مجموع فهرستی شامل هشتصد جلد کتاب و با دقت و بررسی کامل انتخاب شده است، گفت: فهرست کتاب های انتخابی شامل کتاب های پرفروش، آثار برگزیده  در جشنواره های ملی، داستان های برگزیده خارجی و تازه های نشر از سال ۹۵ بوده است.

 

منوچهری با اشاره به اینکه کتابخانه ها از نظر دریافت منابع در چهار گروه دسته بندی شدند، گفت: این طبقه بندی براساس فعالیت کتابخانه، میزان امانت، منابع مورد نیاز کتابخانه ها، درخواست های مخاطبان و بازدیدهای کارشناسان انجام شده که بر اساس آن برای گروه اول ۳۵ میلیون ریال، گروه دوم ۳۰ میلیون ریال، گروه سوم ۲۰ میلیون ریال و برای گروه چهارم ۱۵ میلیون ریال کتاب درنظر گرفته شده است.

 

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان فارس در ادامه با اشاره به اینکه در مرحله نخست سه میلیارد و هفتاد میلیون ریال کتاب خریداری شد، گفت: مرحله دوم این طرح نیز با اعتبار چهار میلیارد و دویست میلیون ریال انجام شده که با مشارکت خیرین تامین شده است.

 

این مقام مسئول با تاکید بر اهمیت منابع کتابخانه های عمومی عنوان کرد: حوزه منابع از نیازهای اساسی کتابخانه های عمومی استان است. برهمین اساس از دو سال گذشته برنامه هایی را برای بهبود منابع در استان آغاز کردیم که مهم ترین آن طرح نسیم دانایی بود. در این طرح، در سه مرحله کتاب های برتر در حوزه های «کودک و نوجوان»، «ادبیات و داستان» و  «روانشناسی و مرجع» برای کتابخانه های عمومی خریداری خواهد شد.

 

منوچهری با اشاره به استقبال گسترده مخاطبان از این طرح گفت: نسیم دانایی با برنامه ریزیهای دقیق و براساس نیاز کتابخانه ها و سلیقه مخاطب برنامه ریزی و اجرا شد؛ پس از اجرای فاز اول آن آمار اعضای کودک و نوجوان و شمار امانت کتاب در این حوزه افزایش یافت. تزریق منابع مرحله دوم آن نیز به کتابخانه ها، بخش گسترده ای از نیاز مخاطبان و دوستداران حوزه داستان و ادبیات را تأمین می کند.

 

مرتبط:

معرفی تازه‌های کتاب کودک و نوجوان

چهارمین دوره جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان