آزمایش تخم مرغ نقره ای

داستان تخم مرغ طلایی را همه ما در دوران کودکی به اشکال مختلف شنیده ایم. اما ما در این جا به شما داشتن یک تخم مرغ نقره ای را آموزش خواهیم داد. شما می توانید با انجام این آزمایش در مهمانی هایتان ضمن شگفت زده کردن مهمانانتان اوقات شادی را برای آنها فراهم کنید.

مواد و وسایل لازم: تخم مرغ ۱ عدد – لیوان شیشه ای نسبتاً بزرگ ۱ عدد – شمع یک عدد و مقداری آب.

خیلی ساده است، فقط کافیست تخم مرغ را روی شمع روشن بگیرید تا سراسر پوسته آن توسط دوده شمع سیاه شود. باید تخم مرغ را به رأس شمع کاملاً نزدیک کنید. ولی مواظب دستان خود باشید تا نسوزد. دقت نمایید تا سراسر پوسته تخم مرغ، بطور کاملاً یکنواخت از دوده پوشانده شود. لیوان را تا نیمه پر از آب کنید. بطوریکه وقتی آن را درون آب انداختید، آب تمام آن را بپوشاند و در ضمن از لیوان نیز بیرون نریزد. حال از روبرو به آن خود نگاه کنید. چه می بینید؟ یک تخم مرغ نقره ای درخشنده که خیلی بزرگتر از اندازه واقعی  سیاه شده است.

 

به نظر شما دلیل این پدیده چیست؟ اگر تخم مرغ نقره ای را از آب خارج کنید دوباره به حالت قبل باز می گردد. چرا؟

دوده ای که روی تخم مرغ، را گرفته است، نفوذ ناپذیر بوده و مانع از نفوذ آب به سطح آن می شود و هنگام فرو رفتن در آب یک لایه نازک هوا را همراه خود می برد. این لایه هوا که به طور یکنواخت سطح آن را پوشانده است. باعث ایجاد شکست در نور عبوری از آب می شود. که همین شکست نور رنگ سیاه تخم مرغ، را نقره ای نمایش می دهد. برا مشاهده یک پدیده مشابه شما می توانید یک لوله آزمایش را در آب فرو برده و از روبرو به آن نگاه کنید، مشاهده خواهید نمود که قسمتی از لوله که داخل آب قرار دارد نقره ای به نظر می رسد.

مرتبط:

آزمایش با بادکنک

آزمایش آب و آتش