راهکار مناسب ترغیب کودک به درس خواندن

یک روانشناس درباره راهکارهای ترغیب کودک حواس پرت به درس خواندن توضیحاتی داد.

هانیه لواف روانشناس و مشاور درباره کودکانی که نمی‌توانند در جایی ثابت درس بخوانند، اظهار کرد: ابتدا باید علت اینکه فرزندمان نمی‌تواند در زمان درس خواندن یک جا بشیند را ریشه یابی کنیم.گاهی اوقات علت آن می‌تواند بیش فعالی از نوع پرتحرکی باشد که کودک نمی‌تواند یک جا بنشیند و علاوه بر آن رفتارهایی مانند وسط حرف پریدن و عدم رفتار نظام‌مند دارد.
وی افزود: اختلال یادگیری نیز می‌تواند عامل این رفتار کودکان باشد، چراکه باعث دلزدگی در کودک می‌شود و نتیجه مطلوب نمی‌گیرد و بازدهی کافی ندارد، بنابراین او انگیز‌ه‌ای برای درس خواندن ندارد و از سر درس دائم بلند می‌شود.
لواف با بیان اینکه برخی از کودکان برنامه ریزی و اصول درس خواندن را نمی‌دانند، ادامه داد: همچنین برخی از کودکان با والدین لجبازی می‌کنند،  چراکه می‌خواهند از این طریق جلب توجه کنند، زیرا می‌دانند درس خواندن آن‌ها برای والدینشان دارای اهمیت است.
این روانشناس با اشاره به اینکه کودکانی هستند که شیطنت خاص خود را دارند، اضافه کرد: کودکانی که هنگام درس خواندن، حواس پرتی دارند و نمی‌توانند یک جا بنشینند باید از لحاظ بیش فعالی بررسی شوند، چراکه ممکن است بیش فعالی از نوع نقص توجه داشته باشند.
وی درباره راهکارهای ثابت نگه داشتن کودکان یک جا برای درس خواندن، گفت: والدین باید از سیستم تشویقی استفاده کنند و برای درس خواندن او برنامه‌ریزی کنند، اگر کودک نقص توجه دارد، حتما سیستم شناختی کودک تقویت شود تا تمرکز کافی داشته باشد، همچنین باید حافظه کوتاه مدت و فعال کودکانی که حواس پرت هستند با بازی های شناختی تقویت شود.
لواف ادامه داد: مدیریت زمان را به کودک آموزش دهیم تا بتواند در کنار تماشای تلویزیون و بازی کردن به تکالیفش نیز رسیدگی کند، همچنین والدین باید مدت زمان درس خواندن کودک را به چند بخش تقسیم کنند تا در ساعت‌های مختلف درسشان را بخوانند تا توجه پایدار داشته باشند.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
مرتبط: