آشنایی با حیوانات خانگی مناسب کودکان

پیش از خرید یک حیوان خانگی باید شرایط تان را بررسی کنید و ببینید که بهترین حیوانات خانگی برای شما چیست؟

انسان ها و حیوانات خانگی از زمان های باستان رابطه محکمی داشته اند. حیوانات خانگی نیازمند محبت و مراقبت هستند و انسان ها به همدم نیاز دارند. این نیاز دوطرفه رابطه زیبایی را بین حیوانات خانگی و صاحبش ایجاد می کند که خالی از هرگونه توقع و اعتراض است. نگهداری از حیوانات خانگی یک تعهد طولانی مدت و مسئولیت دلپذیر است. اما برخلاف باور عمومی همه حیوانات خانگی به مراقبت‌ شدید نیاز ندارند.

اگر شما کودکی دارید و با دقت تصمیم گرفته اید که یک حیوان خانگی خاص، می تواند انتخاب مناسبی باشد سعی کنید حیوانی را انتخاب کنید که آرام بوده و نگهداری از آن نیز کار آسانی باشد. نگهداری حیوانی در خانه برای کودک مناسب است که بتواند طبع پر سر و صدا و غیر قابل کنترل کودک را نیز به نحوی تحمل کند.

مانند هر حیوان خانگی دیگری، افراد بزرگتر خانواده باید روابط و رفتارهای کودک با حیوان را تحت نظر داشته و در صورت لزوم موقعیت را تحت کنترل بگیرند. نکته مهم دیگر این است که به کودکان آموزش دهید حتما پس از بازی با هر نوع حیوانی، دستانشان را با دقت بشویند تا از بیماری های احتمالی جلوگیری کنند.

در این مطلب به چند نمونه از حیوانات خانگی اشاره می‌کنیم که برای کودکان و بزرگسالان مناسب هستند.

گربه ها در جهان محبوب ترین حیوان خانگی آپارتمانی به شمار می آیند.

سگ ها گرچه چندان برای زندگی در آپارتمان ها مناسب نیستند، اما اگر حوصله‌ و وقت نگهداری از آن ها را داشته باشید می توانید از برخی نژاد‌هایشان در آپارتمانتان نگهداری کنید.

 

سنجاب

سنجاب ها از حیوانات خانگی بامزه و دوست داشتنی است. اگر در مورد نگهداری این دسته از حیوانات خانگی تحقیق کنید با نظرات متفاوتی روبه‌رو خواهید شد، چرا که افراد تجربه متفاوتی از این نوع حیوانات خانگی دارند.

بهتر است از بدو تولد نگهداری یک سنجاب را به عهده بگیرید چون اگر آن را به خوبی تربیت کنید از داشتن چنین حیوان خانگی فعالی بسیار خرسند خواهید شد، در ضمن باید مراقب دندان ها و چنگال های تیز این نوع حیوانات خانگی باشید.

سنجاب های بالغ مستلزم مراقبت ویژه و حوصله بیشتری هستند زیرا ممکن است در فصل جفتگیری رفتارهای تهاجمی داشته باشند. در این شرایط سنجاب می تواند انسان را گاز بگیرد و یا روی پوست او خراش بیاندازد و باید تربیت صحیح آن ها را از کودکی آغاز کرد.

سنجاب ها را داخل یک قفس یا آزاد برای گردش و بازی در خانه نگهداری کنید. برای تغذیه سنجاب ها از آجیل و تنقلات استفاده کنید.

طول عمرسنجاب ها از ۴ تا ۷ سال است بستگی به شرایط نگهداری از سنجاب ها دارد.

آشنایی با حیوانات خانگی مناسب کودکان

 

جربیل

جربیل با نگهداری و مراقبت منظم، کاملا اهلی می شوند. جربیل ها بسیار اجتماعی هستند و باید به صورت جفت یا گروهی نگهداری شوند. تماشای بازی کردن آنان با یکدیگر بسیار لذت بخش است. همچنین در طول روز نسبت به دیگر جوندگان فعال تر هستند (جای اینکه کل روز یا کل شب را خواب باشند، در طول شبانه روز چندین بار می خوابند و بیدار می شوند).

در اهلی کردن جربیل باید صبر و شکیبایی به خرج دهید. مراقب باشید که کودک هیچگاه جربیل را از دم نگیرد.

در اهلی کردن جربیل باید صبر و شکیبایی به خرج دهید

آشنایی با حیوانات خانگی مناسب کودکان

 

لاک پشت

لاک پشت گزینه خوبی به عنوان حیوانات خانگی بی دردسر هستند. نسبت به سایر حیوانات خانگی عمر بیشتری دارند و نگهداری از آن ها آسان تر است. از جمله حیوانات خانگی آرام و ساکت که کودکان می توانند از تماشا و غذا دادن به آن ها لذت ببرند.

باید به هنگام بازی کودکان، مراقب این حیوانات خانگی باشیم زیرا برخلاف ظاهر سخت و سنگی، اندام های داخلی آسیب پذیری دارند.

انتخاب خانه و غذای مناسب با توجه به اندازه و نژاد لاک پشت متغییر است، طول عمر لاک پشت ۳۰ تا ۴۰ سال و لاک پشت های دریایی بیش از ۸۰ سال است.

آشنایی با حیوانات خانگی مناسب کودکان

 

همستر

همسترها به فضای زیادی نیاز ندارند و بدون جفت می تواند زندگی کند. همسترها معمولا اهلی شده و نگهداری از آن ها به کمی صبر و حوصله نیاز دارد. این حیوانات تا حدی می توانند با کودکان تعامل داشته باشند.

همسترها شب زی هستند و خیلی خود را با برنامه شما وفق نخواهند داد. بنابراین هنگامی که کودکان می خواهند با همستر بازی کنند ممکن است بسیار خواب آلود باشد و متاسفانه همستر خواب آلود تمایل بیشتری به گاز گرفتن برای دفاع از خود دارد.

با این که همسترهای کوتوله نیز به راحتی قابل خرید هستند با این حال به علت اندازه کوچکی که دارند نگهداری و رام کردن آنان نسبت به همسترهای سوری کمی سخت تر است.

همستر موجودی کوچک، کم دردسر، کم هزینه و مناسب برای نگهداری در آپارتمان به شمار می آید.

همسترها به فضای زیادی نیاز ندارند و بدون جفت می تواند زندگی کند.

 

خوکچه هندی

خوکچه های هندی بطور کلی آرام و اهلی هستند، نگهداری آسانی داشته و معمولا گاز نمی گیرند. خوکچه هندی با گذشت زمان از عادات صاحب خود باخبر خواهد شد و با او به تعامل خواهد پرداخت که این موضوع می تواند برای کودکان بسیار سرگرم کننده باشد. آن ها همچنین در طول روز و شب جنب و جوش و فعالیت دارند بنابراین احتمال بیدار بودن آنان در زمان هایی که کودکان نیز بیدار هستند، زیاد است.

خوکچه هندی با اینکه حیواناتی قوی هستند با این حال باید با لطافت با آنان برخورد شود. خوکچه های هندی را باید به صورت جفت نگهداری کرده و فضای بزرگی برای آنان مهیا کرد. همچنین برای تامین ویتامین ث مورد نیازشان باید میوه های سالم و تازه در اختیار آنان قرار دهید.

خوکچه هندی با اینکه حیواناتی قوی هستند باید با لطافت با آنان برخورد شود

 

طوطی

پرنده ها فوق العاده باهوش هستند و اگر بتوانید پرنده ای کم سر و صدا پیدا کنید، یکی از گزینه های مناسب برای نگهداری در آپارتمان محسوب می شوند.

طوطی ها پرحرف، رنگارنگ و شاد هستند. آن ها حیوانات خانگی احساساتی و با شخص مورد اعتماد خود مهربان هستند. صدها گونه طوطی در جهان وجود دارد.

طوطی ها برخلاف سایر حیوانات خانگی دو پا دارند بنابراین شما برای درک زبان بدن آن ها نیاز به تلاش بیشتری دارید. حواس تان باشد که یادگیری زبان طوطی کار مشکلی است.

 

نکته

رعایت رژیم غذایی طوطی آسان و ضروری است که می توان برای آن برنامه ریزی کرد.

توانایی در تکلم، سر و صدا و خلق و خوی طوطی به نژاد آن بستگی دارد.

نظافت و مرتب کردن قفس، یادگیری صحیح زبان بدن طوطی به طول عمر طوطی می افزاید.

طول عمر طوطی متغیر است، برحسب نژاد طوطی از ۵ تا ۱۰۰‌ سال طول عمر دارد.

 

گکو پلنگی

گکو لئوپارد (Leopard Geckos) رنگ های بسیار زیبایی داشته و نگهداری از آنان، نسبت به دیگر خزندگان بسیار آسان تر است. آن ها حیواناتی مطیع و اهلی هستند که باید با لطافت با آنان برخورد شود. به فضای زیادی احتیاج ندارند و یک جفت از این حیوان را می توانید در تانکی کوچک نگهداری کنید.

هر چند که گکو پلنگی به نور UV خاصی نیاز ندارند، با این حال باید به تجهیزات مورد نیاز آنان توجه شود. این موجودات برخلاف پستانداران اشتیاق و واکنش های زیادی از خود نشان نمی دهند. هرچند گکوهای پلنگی در سرتاسر جهان به صورت گسترده خرید و فروش می شوند، پیدا کردن آنان در ایران به سادگی دیگر کشورها نیست.

نگهداری از گکو پلنگی، نسبت به دیگر خزندگان بسیار آسان تر است

 

جوجه تیغی

حیوانات خانگی که پشت آن ها پوشیده از خارهای تیزی است که برای دفاع در برابر شکارچیان استفاده می شود. اینکه جوجه تیغی با کودکان شما بازی می کنند غیر قابل باور است. واقعیت این است که این حیوانات خانگی برای کودکان خطری ندارند و خیلی خجالتی و نگران هستند. آن ها حالت تهاجمی نداشته و به همبازی خود حمله نمی کنند و از تیغ هایشان صرفا برای دفاع استفاده می کنند.

تماشای جوجه تیغی به نوعی سرگرمی است. این حیوانات خانگی مناسب کودکان ۱۲‌ سال و بالاتر می باشند. هنگامی که جوجه تیغی احساس خطر می کند به یک توپ خاردار تبدیل می شود و بازگرداندن آن به حالت عادی کار آسانی نبوده و نیاز به صبر و زمان زیادی است.

قفس جوجه تیغی را مدام نظافت و مرتب کنید. برای جوجه تیغی آب و غذای تازه فراهم کنید.

طول عمر جوجه تیغی از ۳ تا ۸ سال می باشد.

نگهداری از جوجه تیغی مناسب کودکان ۱۲‌ سال و بالاتر می باشند

 

موش

نگهداری از موش ها کار ساده ای است و آنان به فضای بزرگی نیز نیاز ندارند. گروهی از موش های ماده، معمولا با خوشحالی در کنار یکدیگر زندگی کرده و با بازی کردن خود را سرگرم می کنند.

موش ها بسیار سریع، فرز و چموش هستند، بنابراین نگهداشتن آنان برای کودکان می تواند کمی دشوار باشد. برای کودکان بهتر است قانون “نگاه کن ولی دست نزن” را اجرا کرد. موش ها معمولا شب ها فعالیت بیشتری دارند.

نگهداری از موش ها برای کودکان می تواند کمی دشوار باشد.

خرگوش

خرگوش ها زیباترین حیوانات خانگی جهان هستند. تقریبا ۶۰ نوع نژاد با رنگ و اندازه مختلف وجود دارد. آن ها دوست داشتنی هستند و نیازی به مداخله انسان ندارند و در طبیعت بسیار آرام و باهوش هستند.

بازی کردن کودکان با خرگوش ها تحت نظارت والدین فعالیت مناسبی است به این دلیل که این حیوانات خانگی مستقل هستند، خرگوش ها بسیار حساس هستند و بی احتیاطی کودکان می تواند به پاها و کمر آن ها آسیب وارد کند و متقابل ناخن های تیز خرگوش نیز کودک را زخمی می کند خرگوش ها عمدا به کسی آسیب نمی زنند.

خرگوش ها مانند انسان ها دارای خصلت های گوناگون هستند. بعضی بازیگوش و بی احتیاط و برخی خجالتی و محتاط هستند. همه این صفات به نژاد انتخابی شما بستگی دارد.

موهای خرگوش را شانه بزنید و ناخن ها را هفتگی کوتاه کنید. جعبه نگهداری خرگوش ها را مرتب و نظافت کنید. در رژیم غذایی خرگوش ها علف بگنجانید. طول عمر خرگوش ها ۸ تا ۱۲ سال است.

در رژیم غذایی خرگوش ها علف بگنجانید

 

ماهی

اگر هزینه و زمان زیادی برای نگهداری از حیوانات خانگی ندارید، ماهی انتخاب خوبی برای شما است. ماهی یکی از بهترین‌ گزینه ها برای کودکان می باشد و نگهداری از آن آسان است. قطعا کودکان شما از تماشای فعالیت و حرکت ماهی های رنگارنگ خوشحال می شوند.

ماهی ها متفاوت ترین حیوان خانگی به شمار می آیند. آن ها رابطه‌ عاطفی با شما برقرار نمی کنند، اما تماشای شنا کردن آن ها فوق العاده آرامش بخش است.

برای نگهداری از ماهی ابتدا یک آکواریوم به همراه گیاهان آبی، دستگاه تصفیه آب و برنامه غذایی تهیه کنید. بعد از این کار می توانید روزانه یک یا دو مرتبه به آن ها غذا بدهید و اگر برای چندین روز قصد مسافرت دارید می توانید آن ها را در خانه رها کنید.

آکواریوم را نظافت و پاکسازی کنید. تغذیه مرتب و با برنامه برای ماهی ها داشته باشید. طول عمر ماهی ها برحسب نوع ماهی متغیر است.

 

مرتبط:

دانستنی هایی که شاید درباره پاندا نمی دانستید

طبیعت منبع الهام و اکتشاف کودک