بخش کودک و نوجوان در ۹۹ درصد کتابخانه‌های کشور فعال است

معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های کشور گفت: بخش کودک و نوجوان در ۹۹ درصد از کتابخانه‌های کل کشور فعال است.

مهدی رمضانی در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان اردستان اظهار داشت: کتابخانه‌های کشور پایه توسعه‌های کارهای فرهنگی در کل کشور است که در این زمینه توسط خیران اهتمام خوبی انجام شده است.

وی افزود: قانون نهاد کتابخانه ها از سال ۸۳ شکل گرفته و در سال ۸۴ تصویب شده است که قانون آن از ابتدا در شکل گیری نهادهای کتابخانه ها مشکلاتی را داشته است.

معاون توسعه کتابخانه ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه های کشور گفت: در کل کشور ۱۲۰ سالن وجود دارد که پنج مورد آن در حال تبدیل شدن به سینما است که خود می‌تواند موجب افزایش ظرفیت‌ها شود.

وی ابراز داشت: طبق قانون غیر از هفت مکان همچون آستان قدس رضوی، کتابخانه ملی، کتابخانه مرکزی، کتابخانه حرم حضرت معصومه، شاه چراغ، حرم عبدالعظیم حسنی و آیت الله مرعشی مابقی کتابخانه ها همگی زیر مجموعه نهاد کتابخانه های عمومی هستند.

بیش از ۲۵۰۰ کتابخانه نهادی در کشور وجود دارد

رمضانی بیان داشت: بیش از ۲۵۰۰ کتابخانه نهادی در کل کشور وجود دارد که در کنار آن ۱۰۰۰ کتابخانه مشارکتی هم فعالیت دارند که توسط مساجد یا خیریه‌ها تأسیس شده و به شکل خصوصی اداره می‌شود که همگی از نهاد کتابخانه ها مجوز دارند.

معاون توسعه کتابخانه ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه های کشور تصریح کرد: طبق مصوبه شورای امنیت کشور همه کتابخانه های خصوصی و سالن‌های مطالعه و آنچه که به عنوان کتابخانه و موارد زیر مجموعه وجود دارد و فعالیت می‌کنند باید مجوز دریافت کنند.

وی تاکید کرد: در ارتباط با کتابخانه های عمومی نخستین نکته‌ای که باید برای مسئولان به یاد داشته باشند دسترسی است و نباید با طبقه بندی و سطح بندی‌هایی مانع از حضور مردم شویم.

رمضانی با بیان اینکه موضوعی که در سطح کتابخانه های کل کشور وجود دارد کمبود عضو است، افزود: سرانه شهرستان اردستان ۱۷۰ نفر است که بر اساس هر ۲۵ هزار نفر باید دو کتابخانه وجود داشته باشد که اردستان با توجه به جمعیت موجود شش کتابخانه دارد که دو مورد هم اضافه بر سازمان بوده اما آمار عضویت خوب نیست.

معاون توسعه کتابخانه ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه های کشور افزود: اگر بخواهیم مشکل کتابخوانی برطرف شود باید یک پیوند پایدار بین نهاد کتابخانه ها، کتابخانه و آموزش و پرورش طراحی شود.

اولویت در نهاد کتابخانه ها بها دادن به قشر کودک و نوجوان است

وی بیان کرد: اولویت ما در نهاد کتابخانه ها قشر کودک و نوجوان است که بتوانند به کتابخانه ها مراجعه کنند؛ بیش از ۹۹ درصد کتابخانه ها بخش نوجوانان و کودک دارند که با زیبا سازی و شاداب سازی این زمینه برای حضور کودکان مهیا شده و این یکی از اولویت‌هایی است که با جدیت پیگیری می‌شود.

رمضانی گفت: موضوعی که باید روی آن کار شود این است که مردم و شهروندان عضو کتابخانه ها شوند و این کار با دسترسی‌های آسان ممکن است.

معاون توسعه کتابخانه ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه های کشور افزود: هزینه نگهداری کتابخانه هایی که عضو ندارد بیشتر از خود کتابخانه ها در بعضی نقاط است که در شرایط فعلی سالن مطالعه برای ما یک فرصت است که جوانان به بهانه کنکور در آن شرکت می‌کنند.

وی همچنین تاکید کرد: منابع مالی نهاد کتابخانه ها را قانون مشخص کرده است که باید ابتدا به حساب انجمن واریز و سپس برای فعالیت‌های جاری هزینه شود.

منبع: مهر

مرتبط:بیش از ۷۵۰ کودک زیر پوشش کمپین «یک آموزگار، یک کلاس، یک کتابخانه» قرار گرفتند.