چگونه ماه تولد شما روی شخصیت شما اثر می‌گذارد؟ 

دانشمندان در حال مطالعه شواهد و مدارک کوچک اما متقاعدکننده‌ای هستند که نشان دهند ممکن است علت و معلولی در مورد ماه تولد و شخصیت وجود داشته باشد.  

موارد بی‌شماری وجود دارد که روی رشد کودک در رحم اثر می‌گذارد. تغذیه مادر نقش مهمی ایفا می‌کند، زیرا نوزادانی که در هنگام قحطی متولد می‌شوند نسبت به نوزادانی که در زمان رونق متولد می‌شوند، ضعیف‌تر هستند. حتی رژیم‌های‌ غذایی که از نظر پروتئین یا ویتامین C یا ویتامین D غنی نیست، می‌توانند بر رشد مغز یا قلب یا استخوان تأثیر بگذارند. ویروس‌های فصلی -خصوصاً آنفولانزا- می‌توانند بر سلامت مادر و رشد جنین نیز تأثیر بگذارند. حاملگی در طول زمستان، با داشتن روزهای کوتاه و شب‌های طولانی، به طور بالقوه می‌تواند منجر به کمبودهایی در کودک شود.

نوزادان در زمستان و تابستان متفاوت هستند

درست است پس از تولد، شخصیت نوزادان همچنان در محیط اجتماعی اطراف خود شکل می‌گیرد اما مطالعات از اثر زمان تولد و شخصیت افراد می‌گویند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۰ در موش‌ها نشان داد که موش‌هایی که در نور تابستان متولد شدند مسائل کمبود نور در متولدان زمستان را ندارند. اما در مورد انسان‌ها چطور است؟

 

محققان بسیاری سعی کرده‌اند یافته‌هایشان را در مورد انسان‌ها هم گسترش دهند. محققان در دانشجویان و بزرگسالان مسائل فصلی را بررسی کرده‌اند. آن ها همچنین الگوهای گسترده فصلی را استخراج کرده‌اند که در ادامه در مورد آن می‌خوانیم.

بهار

نوزادان متولد شده در بهار نمره بالایی در خوش‌بینی عمومی می‌گیرند. متولدان بهار طبق نظر محققان همه موارد را در زندگی به عنوان مقدمه‌ای برای پیشرفت می‌بینند و از شکست‌ها در جهت پیشرفت و رونق استفاده می‌کنند. اما طبق مطالعاتی که از ۵۸۰۰۰ نفر در ایالات متحده کرده‌اند، افراد متولد در بهار امکان افسردگی بالینی بیشتری را داشته‌اند.

تابستان

متولدین تابستان اختلال افسردگی فصلی را تجربه نمی‌کنند. متولدین تابستان همچنین خلق بالا و پایین را به فاصله اندکی تجربه می‌کنند. اما نمی‌توان گفت این حالت، یک هشدار برای ابتلا به اختلال دو قطبی باشد. محققان گفته اند برای این حالات روحی، دوچرخه سواری به این افراد کمک زیادی می‌کند.

 

پاییز

محققان گفته‌اند افرادی که در پاییز متولد می‌شوند، افسردگی بالینی پایینی نسبت به سایر فصل‌ها دارند. همچنین تحقیقات نشان داده‌اند آن‌ها اختلال افسردگی فصلی کم‌تری را تجربه می‌کنند. به علاوه احتمال پایینی در مورد ابتلا به اختلال دو قطبی بین متولدین پاییز وجود دارد.

زمستان

طبق مطالعه سال ۲۰۱۵، خلاقیت و توان حل مسأله و تخیل در متولدین زمستان بیشتر است. اما متأسفانه برای متولدین زمستان دست‌وپنجه نرم کردن با چالش‌های زیادی تأیید شده است. افراد متولد زمستان ابتلای بیشتری در زمینه افسردگی فصلی و افسردگی دارند. نوزادان زمستانی نسبت به نوزادان پاییزی در موارد مختلف روانی تحریک‌پذیرتر هستند.

این موارد قطعی نیستند

این موارد بدان معنا نیست که والدین باید در ماه تولد خاصی کودکانشان را به دنیا بیاورند. و همچنین  به این معنی نیست که این مسائل قطعی هستند و از راه دور کاملا درست عمل میکنند. به هر حال این مسأله بسیار مهم است که بدانیم شخصیت ما در فصول بعدی زندگی بیشتر شکل می‌گیرد و می‌توان اثر فصلی که در ان متولد شدیم را کم‌رنگ‌تر و محوتر کرد.

برداشت کوتاه از TIME