چگونه با کودکان دیرآموز رفتار کنیم؟

یک روانشناس کودک و نوجوان گفت: اگر والدین کودکان دیرآموز شناخت کافی از ویژگی‌های کودکان خود داشته باشند، می‌توانند بـه آنان کمک کنند.

کودکان دیرآموز چه کسانی هستند؟

کودک دیرآموز، کودکی است که توانایی یادگیری مهارت‌های تحصیلی ضروری را دارد، اما میزان و عمق یادگیری‌اش نسبت به متوسط همسالانش کمتر است. این کودکان دارای بهره هوشی بین ۷۰ تا ۸۵ هستند و به علت رشد ذهنی کم، قادر به فراگیری مطالب و حل مسائل، همانند افراد عادی و هم سن و سال‌های خود عمل نمی‌کنند.

مختار ویسانی، روانشناس کودک و نوجوان درباره کودکان دیر آموز اظهار کرد: نرخ شیوع دیرآموزی حدود ۹ درصد در جامعه بوده ، یعنی در هر کلاس ۳۰ نفره، معمولا بین ۲ تا ۳ نفر کودک دیرآموز وجود دارد. در مدارس حاشیه شهر معمولا از هر کلاس ۳۰ نفره، گاهی تا ۵ نفر دیرآموز هم دیده می شود، در حالیکه در مناطق با سطح رفاه اقتصادی و اجتماعی بیشتر، میزان این اختلال کمتر به چشم می‌خورد.

او در ادامه گفت: این کودکان باید در مدارس عادی ثبت نام کنند البته آنها از همان روز‌های اول مدرسه، خود را با سایر کودکان مقایسه می‌کنند که باعث نوعی شوک تحصیلی و تخریب خودپنداره و تضعیف اعتماد به نفس در آنها خواهد شد، چراکه ضریب هوشی این کودکان پایین‌تر از حد نرمال، یعنی بین ۷۰ تا ٨۴ قرار دارد و به شدت کندتر از کودکان دیگر یاد می‌گیرند.

 

کمک به کودکان دیرآموز

ویسانی بیان کرد: اگر والدین این کودکان، حداقل ۳ تا ۶ ماه قبل از ورود به مدرسه، به صورت فشرده تمرینات توانبخشی از جمله تقویت مهارت‌های ادراکی- حرکتی، حافظه فعال، پردازش اطلاعات، حافظه دیداری و شنیداری که باعث تقویت زیربنا‌های تحصیلی می‌شوند را انجام دهند، یقینا می‌توانند کمک بزرگی به کودک خود کنند.

 

او در  پایان تصریح کرد: این کودکان اگر در سنین زیر ۵ سالگی شناسایی شوند به طور قطع می‌توان با آموزش‌های فشرده، ضریب هوشی آن‌ها را از  ٨ تا ۱۲ نمره افزایش داد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مرتبط:

استرس امتحان در دانش آموزان

راه‌هایی برای ترغیب کودکان به انجام تکالیف مدرسه

فوت و فن های تربیت یک کودک سالم