یک نوجوان قهرمان جودو کشور شد

مرضیه کمایی جودو کار نوجوان استان هرمزگان توانست در مسابقات قهرمانی جودو کشور به مقام قهرمانی برسد.

ملی پوش هرمزگانی توانست در مسابقات نوجوانان قهرمانی جودو کشور که در استان یزد برگزار شد ضمن کسب مقام قهرمانی، مدال طلای این رقابت‌ها از آن خود کند.

این مسابقات که به مدت ۲ روز از ۱۳ تا ۱۵ آذرماه در استان یزد برگزار شد، کمایی ملی‌پوش نوجوان استان در وزن ۵۸ کیلوگرم با غلبه بر رقیبان خود توانست بار دیگر خوش بدرخشد.

 شایان ذکر است، مرضیه کمایی موفق شد در فینال با اقتدار کامل ملی‌پوش اصفهانی را شکست دهد و به تیم ملی راه یابد.

وی تحت نظر استاد مصطفی کشاورز آموزش می‌بیند و خانم زهرا حسنی به عنوان مربی این جودوکار را در این سری از مسابقات همراهی می‌کرد.

جودو یک ورزش و هنر اصیل ژاپنی است که ورزش آن به عنوان یکی از کارآمدترین، تکنیکی‌ترین و سخت‌ترین ورزش‌های رزمی در جهان شناخته شده  و هنر جودو به معانی طریقت نرمی، شیوه ظریف یا راه ملایمت و مدارا است؛ منشأ جودو، هنر جنگی تن به تن سامورایی‌ها جوجوتسو و کُشتی پهلوانی باستانی ژاپن، یاوارا، با بیش از دو هزار سال تاریخ است و در سال ۱۸۸۲ توسط استاد جیگورو کانو پایه‌گذاری و به جامعهٔ ژاپن معرفی شد. استاندارد و مرکز فدراسیون جهانی جودو، سازمان کودوکان Kodokan جودو در شهر توکیو پایتخت ژاپن می‌باشد. جودو نخستین رشتهٔ رزمی است که در المپیک ۱۹۶۴ توکیو وارد بازی‌های المپیک شد. جودو را روش زندگی می‌دانند.

ورزشکاران این رشته، درجات را از کیو (در ژاپنی به معنای درجه) ۱۰ یا همان کمربند سفید آغاز و با طی مراحل کیو ۹ تا کیو ۱ کمربندهای زرد، سبز، بنفش و قهوه‌ای به درجهٔ دان یا کمربند مشکی می‌رسند؛ که عنوان سنسی کمربند مشکی از دان یک آغاز وتا دان چهار کمربند سیاه و شی هان (استاد ارشد) از دان پنج تا دان هفت کمربند سفید و قرمز و هانشی از دان هشت تا نه و رنگ کمربند قرمز است اطلاق می‌گردد. در اصل جودو ۱۲ دان داشت اما استاد جیگارو کانو فقط تا دان ۱۰ آموزش داد.

مرتبط:کسب ۱۱ مدال کشوری توسط کونگ‌فو کاران نونهالان و نوجوانان