۸ کتاب با کاربردهای خاص برای کودکان و نوجوانان

بسیاری از ما به کتاب خواندن برای کودکانمان علاقه داریم اما از انتخاب‌های مناسب برای کودکانمان مطمئن نیستیم. کودکان با کتاب‌خواندن چیزهایی را یاد می‌گیرند که خیلی اوقات اگر بارها برایشان توضیح دهید آن را درک نمی‌کنند.

بسیاری از کودکان و نوجوانان در شرایط خاصی قرار دارند که خانواده‌ها با سختی زیاد آن موقعیت را برایشان توضیح می‌دهند. به عنوان مثال کودکی که والدینش طلاق گرفته‌اند، در کنار بسیاری از اقدامات مثل جلسات مشاوره، می‌تواند با آشنا شدن و خواندن کتاب‌های مربوط به موقعیت کودکانی که والدینشان طلاق گرفته‌اند، شرایط خود را بهتر درک کنند. بسیاری از کودکان درارتباط گرفتن با اعضای جامعه و دوستان خود ضعف دارند و یا با کودک تازه متولد شده در خانواده کنار نمی‌آیند. نگران نباشید برای همه این موارد کتاب‌هایی وجود دارد که ناشران و نویسندگان به آن پرداخته‌اند. شما می‌توانید در همه زمینه‌ها از کتاب که یار قدیمی شماست کمک بگیرید و کودکتان را کتاب‌خوان بار بیارید. این کار شاید بتواند آمار نگران‌کننده کتاب‌خوانی ایرانیان را در آینده افزایش دهد.

این هفته کتاب‌ های خردسالان تا نوجوانان را به ترتیب گروه سنی مورد نظر قرار داده‌ایم:

 

کتاب آدم کوچولوی جدید

کتاب آدم کوچولوی جدید

گروه سنی خردسال، کودکان سال‌های اول دبستان
کاربرد آمادگی برای تولد فرزند جدید در خانواده
ناشر زعفران  (کتاب‌های زعفرانی)
تعداد   صفحه ۲۶
خلاصه داستان کتاب «المور گرین مثل خیلی از بچه‌ها، تنها بچه‌ی خانواده بود. او یک اتاق برای خودِ خودش داشت و یک عالمه اسباب بازی. تا این که یک روز آدم کوچولویی به خانه‌شان آمد و همه چیز عوض شد.»

 

چمدان شگفت‌انگیز هاپو

کتاب چمدان شگفت‌انگیز هاپو

 

گروه سنی خردسال، کودکان سال‌های اول دبستان
کاربرد یادآوری ارزش دوستی، برانگیختن تفکر خلاق
ناشر زعفران (کتاب‌های زعفرانی)
تعداد صفحه ۳۲
خلاصه داستان کتاب «هاپو خوشحال است، چون یک چمدان آبی و بزرگ دارد. او چیزهای با ارزشش را توی چمدانش گذاشته. هاپو فکر می کند که چیز دیگری لازم ندارد. اما یک شب سر و کله‌ی موشی پیدا می‌شود. هاپو دوست ندارد گنجش را با موشی شریک بشود. موشی قول می‌دهد اگر کمی با هم بازی کنند، از آن جا برود. بعد از بازی، موشی می‌رود. یک‌دفعه، هاپو متوجه می‌شود که دیگر هیچ چیز مثل قبل نیست. انگار یک چیزی کم است، اما هاپو نمی‌داند چی. پس به راه می‌افتد تا موشی را پیدا کند و از او کمک بگیرد.»

 

 

الیوت، فیل خال خالی

کتاب الیوت، فیل خال خالی

گروه سنی خردسال، کودکان سال‌های اول دبستان
کاربرد پذیرش دیگری و تفاوت‌ها، تقویت اعتماد به نفس
ناشر پرتقال
تعداد صفحه ۳۶
خلاصه داستان کتاب «زندگی در این شهر بزرگ برای الیوت، فیل خال‌خالی و کوچولوی قصه‌ی ما، پر از چیزهای جدید و تجربه‌های دشوار است. اما الیوت متوجه می‌شود زندگی غافلگیری‌های دوست‌داشتنی و شیرینی دارد که شاید قدوقواره‌شان خیلی کوچک باشد، اما فوق‌العاده ارزشمندند… چیزهایی مثل کیک‌فنجانی یا بهتر از آن، یک دوست! فیل کوچولوی قصه با اینکه خیلی کوچک است و در یک شهر بزرگ زندگی می‌کند اما تصمیم می‌گیرد از چیزهای کوچک لذت ببرد و از متفاوت بودنش ناراحت نباشد. او از تلاش کردن خسته نمی‌شود. داستان پر است از پیام‌های دوستی و مهربانی؛ اینکه باهم‌ کار کردن بهتر از تنها کار کردن است، با دوست زندگی زیباتر است و اینکه می‌توان از خوشی‌های کوچک زندگی لذت برد و خوشحال زندگی کرد.»

 

 

کارآگاه پادی در جنگل بلوط

کتاب کارآگاه پادی در جنگل بلوط

گروه سنی کودکان دبستانی
کاربرد توجه به محیط زیست، تقویت مسئولیت پذیری
ناشر مبتکران (کتاب‌های میچکا)
تعداد صفحه ۱۳۶
خلاصه داستان کتاب «خوب گوش کن، کارآگاه پادی! گزارش رسیده که بیشتر درخت‌های جنگل بلوط خشک شده و سنجاب‌ها هم ناپدید شده‌اند. محیط‌بان‌ها می‌گویند کار گرازهای ماشوان است. حتی خرگوش‌ها را هم فراری داده‌اند. ماشین کارآگاه پادی به سرعت حرکت می‌کند. او برای انجام مأموریت تازه‌اش آماده است.»

 

 

بچه‌ی آدم

کتاب بچه ی آدم

گروه سنی کودکان دبستانی
کاربرد بهبود رابطه با والدین، تقویت اعتماد به نفس، فکر کردن به توانمندی‌ها
ناشر پرتقال
تعداد صفحه ۳۶
خلاصه داستان کتاب «لئوناردِ داستان «بچه‌ی آدم»، از کارهای بزرگترها خسته شده و توی جنگل با حیواناتی آشنا می‌شود که ازش می‌پرسند به چه دردی می‌خورد،‌ اما او جواب سوال را نمی‌داند. گرگ هم لئونارد را نمی‌خورد، و او از این ناراحت است که حتی به درد خورده شدن هم نمی‌خورد. مکالمه‌های بین لئونارد و حیوانات از طنز لطیف و درعین حال عمیقی برخوردار است. کتاب متن ساده‌ و روانی دارد که کودکان بالای ۷ سال به راحتی می‌توانند آن را بخوانند، هرچند که خواندنش برای بزرگ‌ترها هم فوق‌العاده جذاب است!»

 

مرتبط:

چرا کتاب خواندن برای کودکان مهم است؟

راهکارهایی برای تشویق کودکان به کتابخوانی

پسری که با پیراناها شنا کرد

کتاب پسری که با پیراناها شنا کرد

گروه سنی کودکان سال‌های آخر دبستان، نوجوانان
کاربرد آشنایی با مفاهیم اجتماعی، تقویت روحیه‌ی همدلی و اعتماد به نفس
ناشر هوپا
تعداد صفحه ۲۷۰
خلاصه داستان کتاب «استنلی روزگار خوشی با عمو و زن‌عمویش دارد تا وقتی که عمویش خانه را به کارخانه‌ی کنسروسازی تبدیل می‌کند و استنلی مجبور است مدام کار کند و این وضع را دوست ندارد. استنلی با زن کولی آشنا می‌شود. او برای استنلی پیش‌گویی می‌کند که به‌زودی اتفاق‌های عجیب‌وغریبی در زندگی‌اش روی می‌دهد. سفرهای باورنکردنی استنلی و ملاقات‌های او با آدم‌های عجیب و بالاخره ملاقات با مرد افسانه‌ای. مردی که با پیراناها، خطرناک‌ترین ماهی‌های دنیا، شنا می‌کند. همان‌طور که استنلی سفر می‌کند و از زندگی قبلی‌اش دور و دورتر می‌شود با «پانچو پیرلیِ» افسانه‌ای ملاقات می‌کند. پانچو از استن می‌خواهد با پیراناها شنا کند. آیا استنلی توی آکواریوم پیراناها شیرجه می‌زند؟ آیا آن‌قدر شجاع هست که بپرد توی آب و برود دنبال سرنوشتش؟»

 

 

یک جور خوشبختی

کتاب یک جور خوشبختی

گروه سنی نوجوان
کاربرد کنار آمدن با جدایی والدین، شناخت افسردگی، ارائه‌ی راه حل برای درمان افسردگی
ناشر پیدایش
تعداد صفحه ۵۲۸
خلاصه داستان کتاب «پدر و مادر در فینلی هارت قراراست از هم جدا شوند و تصمیم می گیرند  فینلی را برای تعطیلات تابستان به خانه‌ی هارت ببرند، خانه‌ی پدر و مادر پدری‌اش، در شهری که محل زندگی خانواده‌ی پدری‌اش است. فینلی اولین بار است که خانواده پدری‌اش را می‌بیند. او غمگین است و هیچ چیز در مورد آن‌ها و راز وحشتناکی که پنهان می‌کنند، نمی‌داند.»

 

 

 یک تکه زمین کوچک

کتاب یک تکه زمین کوچک

گروه سنی نوجوان
کاربرد ترویج صلح، آشنایی با سرگذشت ساکنان فلسطین
ناشر افق
تعداد صفحه ۲۹۶
خلاصه داستان کتاب «یک تکه زمین کوچک داستان زندگی در سایه‌ی ترس و ستمی هر روزه است؛ رمانی متفاوت درباره‌ی جنگ و صلح از نگاه یک نوجوان فلسطینی.»