آنفولانزا نفس های آخر را می کشد

اگرچه آنفولانزا بسادگی دست از سر مردم بر می دارد و دوره ای کمتر از یک ماه دارد، اما در همین مدت باعث مرگ مردم می شود و وحشتی در بین مردم ایجاد می کند که گویی بیماری لاعلاجی گریبان مردم را گرفته است.

بدتر اینکه افراد ناآگاه در فضای مجازی شایعه پراکنی می کنند و تا مرز سیاه نمایی پیش می روند.

آمارهایی از مبتلایان می دهند که با واقعیت فاصله معناداری دارد و کشته شدگان این بیماری را نیز چند برابر می کنند.

اما اینکه این بیماری امسال در چه وضعیتی قرار دارد و چه اقداماتی برای مقابله با شیوع و درمان آنفولانزا باید انجام داد، در گفت وگو با دو تن از مسوولان وزارت بهداشت مطرح کردیم.

در این رابطه دکتر محمد مهدی گویا رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفت: تاکنون حدود سه هفته است که درگیر موج سنگین بیماری آنفولانزای فصلی هستیم.

در این مدت ۳۴۲ مورد بستری ناشی از آنفولانزا در کشور داشتیم که ۳۷۹۰ بیمار به علت بیماری تنفسی در بیمارستانها بستری شدند.

وی از ۱۹ مورد فوت ناشی از آنفولانزا در کشور خبرداد و گفت: اصولا این ویروسی که امسال باعث همه گیری آنفولانزا در منطقه ما شده، گسترده است و بقیه کشورهای منطقه نیز گرفتار این بیماری هستند.

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفت: بر اساس اعلام اجلاس سازمان جهانی بهداشت، ویروس آنفولانزایی که امسال شایع شده، مقداری قوی تر از ویروس سال‌های گذشته و بیماری زایی آن بیشتر است.

وی از مبتلایان به آنفولانزا خواست به بیمارستان‌ها مراجعه کنند و گفت: به هر حال گروه‌هایی هستند که مستعد ابتلا به بیماری شدید آنفولانزا هستند و بایستی مراقب باشند.

همه ساله انفولانزا می آید و چه آنفولانزا شدید یا ضعیف باشد، برخی گروهها به انواع شدید این بیماری متبلا می شوند و برای جان آنها می تواند خطرناک باشد.

به همین دلیل باید ابتدای فصل پاییز علیه آنفولانزا واکسینه شوند زیرا اگر واکسینه نشوند، به فرم های شدید بیماری مبتلا می شوند

گویا با تاکید براینکه تاثیرگذاری واکسن آنفولانزا صد درصد نیست گفت: نباید ریسک کنیم و کسانی که دارای زمینه پر خطر هستند، باید واکسینه شوند.

وی بر رعایت بهداشت فردی تاکید کرد و گفت: شست و شوی دست‌ها و رعایت عادات تنفسی می تواند ۵۰ درصد انتقال آنفولانزا را کاهش دهد.

متاسفانه کسانی که در بیمارستان بستری شدند و جانشان را از دست دادند، زمینه بیماری را داشتند اما دیر مراجعه کردند.

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت با ابراز تاسف از اینکه جان باختگان خود درمانی کردند گفت: بسیاری از مبتلایان به آنفولانزا از داروهای کورتن دار در ابتدای بیماری استفاده کردند، در حالی که هیج ضرورتی نداشت، یا آنتی بیوتیک را بیهوده مصرف کردند که این رفتارهای غیر منطقی باعث شد به انواع خطرناک آنفولانزا مبتلا شوند و کارشان به بستری شدن در بیمارستان بکشد.

وی با تاکید بر اینکه باید با رعایت بهداشت سعی کنیم کمتر مبتلا به آنفولانزا شویم گفت: با رعایت بهداشت اگر مبتلا به آنفولانزا شویم، کمتر کارمان به بیمارستان می کشد اما وقتی به بیمارستان رفتیم، باید تحت نظر پزشک قرار بگیریم، در غیر این صورت درمان‌های خودسرانه کار دست ما می دهد.

گویا در خصوص هجوم مردم برای تزریق واکسن آنفولانزا گفت: واکسن آنفولانزا برای همه نیست، زیرا به خودی خود و بدون درمان با داروی خاص یا واکسن، آنفولانزا بهبود پیدا می کند.

آنفولانزابه عبارت بهتر اکثر مبتلایان خود به خود بهبود می بایند. مهم این است که نکات بهداشتی را رعایت کنیم.

وی با تاکید بر اینکه واکسن آنفولانزا به موقع خودش و برای افراد خاص اهمیت دارد و نباید برای همه و بی موقع استفاده کنیم گفت: هر سال آنفولانزا در همه کشورهای دنیا ۲۰ درصد جمعیت را مبتلا می کند.

بنابر این شیوع آنفولانزا در این فصل چیز غریبی نیست که گمان کنیم اتفاق ویژه ای افتاده، به غیر از اینکه امسال تواناتر است.

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت با اعلام اینکه بخش‌های درمانی و بیمارستان‌ها از مدت‌ها پیش خودشان را برای مقابله با موج آنفولانزا آماده کرده‌اند گفت: این طور نیست که مردم تصور کنند از شیوع آنفولانزا غافلگیر شدیم.

هم اکنون نیز بیماران می توانند به بیمارستان‌ها مراجعه کنند و تحت معاینه و درمان قرار بگیرند.

از سوی دیگر دکتر محمود نبوی، معاون مرکز بیماری ها واگیر وزارت بهداشت گفت: بیماری آنفولانزا همه ساله در همه نقاط جهان دیده می شود و چیزی نیست که بتوان جلوی شیوع آن را گرفت، زیرا بسادگی از مرزها می گذرد.

متخصص بیماری های عفونی با اشاره به اینکه اکنون نیز بحث دهکده جهانی مطرح است گفت: کشور ما در کمترین روز عبور مرزی، حدود ۶۰ هزار نفر در روز از مرزهای کشورمان عبور می کنند و چون عده بسیاری در فصول سرد، بیماری کم علامت یا بی علامت دارند، ویروس نیز همراه با کسانی که مبتلا هستند و خودشان نمی دانند، وارد کشور می شود یا از کشور ما بیرون می رود و از مرزها عبور می کند.

وی با تاکید بر اینکه نمی توانیم جلوی رفت و آمد مردم را بگیریم گفت: در نتیجه خواه یا ناخواه بیماری ها بین مردم کشورها پخش می شود.

نبوی با اعلام اینکه در مورد آنفولانزا نیز دو بحث پیشگیر و درمان مطرح می شود گفت: در بحث پیشگیری واکسن مطرح است.

در اواخر تابستان یا اوایل مهر اشخاصی که در مرز پرخطر هستند باید واکسن بزنند.

افرادی که پیوند اعضا کرده یا با نارسایی ارگان‌ها مانند نارسایی قلبی، کلیوی و کبدی دست به گریبان هستند، شیمی درمانی می شوند یا داروهایی با دوزهای سنگین مصرف می کنند، بهتر است که در دوره زمانی شهریور تا مهر واکسن آنفولانزا را تزریق کنند.

وی با اعلام این که هر کس واکسن تزریق می کند، اثرات آن از دو هفته بعد تزریق شروع می شود گفت: بنابر این اگر اکنون واکسن تزریق شود، چندان کمکی نمی کند و در این موج بیماری کارایی ندارد، زیرا موج آنفولانزا به احتمال زیاد تا دو هفته دیگر در ایران تمام می شود.

این در حالی است که اگر مردم همین امروز واکسن آنفولانزا بزنند، تاثیراتش سه هفته بعد بروز می کند، بنابر این تزریق واکسن امروز هیچ تاثیری ندارد و بهتر آن است که افراد در بازه زمانی شهریور و مهر که مشکلی برایشان وجود ندارد، واکسن آنفولانزا را تزریق  کنند، تا امروز گرفتار نشوند.

معاون مرکز بیماری ها واگیر وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه در موج آنفولانزا تا ۹۹ درصد مبتلایان به صورت سرپایی درمان می شوند گفت: این افراد چند روز تب می کنند که با سرفه همراه است و اگر چند روز استراحت کنند و سرد و گرم نکنند و زمانی که عوارض آنفولانزا یک تا دو درصد است، به پزشک مراجعه کنند، بهبودی کامل را بدست خواهند آورد و نگرانی نباید داشته باشند.

وی تاکید کرد: در بحث آنفولانزا که با عفونت های تنفسی همراه است، اگر بیماران به مدت سه روز تب همراه با سرفه داشتند و حالشان بهتر نشد، باید به پزشک مراجعه کنند.

دکتر نبوی با اعلام اینکه مهمترین عارضه در این نوع بیماران، عفونت‌های ریوی است که در یک درصد آنفولانزاها ذات الریه دیده می شود گفت: البته ذات الریه یک درصد و ۲۰ درصد احتمال برونشیت است که با خس خس سینه و خلط همراه است و این موارد نیز به صورت سرپایی درمان می شود، اما پزشک باید ببیند و نظر نهایی را پزشک بدهد.

وی با اشاره به اینکه هنگام آنفولانزا به ندرت آریتمی های قلبی به خصوص در مورد کسانی که مشکل قلبی دارند، مشاهده می شود که یک در ده هزار است گفت: با این وصف باید بررسی شود. البته عوارض عصبی نیز مشاهده می شود که بسیار نادر است و بیشتر عوارض ریوی مشاهده می شود که فرد را گرفتار می کند و نیاز به درمان و بستری دارد.

متخصص بیماری های عفونی با تاکید بر اینکه ۸۰ درصد مبتلایان به آنفولانزا هیچ میکروبی در بدن ندارند و تنها مبتلا به ویروس آنفولانزا هستند گفت: بنابر این تجویز آنتی بیوتیک کار اشتباهی است. به عبارت بهتر وقتی یک بیمار سینوزیت، برونشیت یا خلط چرکی ندارد، نیازی به تجویز آنتی بیوتیک نیست و در صورت تجویز هم تنها هدر دادن دارو است و هیچ فایده ای ندارد.

نبوی با تاکید بر اینکه هیچ کمبودی در زمینه  تولید آنتی بیوتیک در کشور نداریم گفت: اکنون به اندازه ای تولید آنتی بیوتیک داریم که صادر هم می کنیم.

وی با اشاره به اینکه اگر از همان روز اول در فرد بیما علایم سینوزیت یا برونشیت که همان خلط چرکی است، مشاده شد باید آنتی بیوتیک تجویز شود گفت: در موارد شدید که مبتلایان به آنفولانزا در بیمارستان بستری می شوند، داروی ضد ویروس هم تجویز می شود.

همچنین در موارد سبک که با گیجی همراه است این دارو تجویز می شود، اما بیماری که روی پای خودش به پزشک مراجعه می کند، نیازی به داروی ضد ویروس ندارند، زیرا امکان دارد مصرف بی مورد عوارضی هم داشته باشد، اما در این مورد نیز با کمبود دارو مواجه نیستیم و داروی ضد ویروس به اندازه کافی در اختیار مراکز درمانی و بیمارستان‌ها قرار دارد.

آنفولانزا

معاون مرکز بیماری ها واگیر وزارت بهداشت در خصوص ازدحام بیش از حد مردم برای تزریق واکسن آنفولانزا گفت: خواست ما از مردم این است که برای تزریق واکسن آنفولانزا مراجعه نکنند، زیرا در صورت تزریق دیگر خاصیتی ندارد چون زمانی این واکسن اثر می کند که موج آنفولانزا به پایان رسیده و بیماری رفته است.

وی با تاکید بر اینکه توصیه ما به کسانی که مبتلا به سرماخوردگی یا آنفولانزا می شوند این است که سه روز اول را در منزل استراحت کنند گفت:حتی با وزارت آموزش و پرورش مذاکره کردیم که در صورت غیبت دانش آموزان، گواهی پزشک را بسادگی بپذیرند، زیرا این بچه ها هنگامی که به مدرسه می آیند، بیماری را به دیگران انتقال می دهند و دیگر اینکه با آمدن به مدرسه یا بیرون از خانه، بیماری آنها در نتیجه تماس با دیگران تشدید می شود.

حتی با نیروهای نظامی و انتظامی مذاکره کردیم که به سربازان در صورت مشاهده آنفولانزا استراحت بدهند و آنان را از مراسم صبحگاهی یا ورزشها معاف کنند تا سرحال بیایند.

دکتر نبوی افزود: همه باید بدانیم که اگر سه روز اول ابتلا به آنفولانزا را استراحت نکنیم، احتمال دارد به مدت دو تا سه هفته گرفتار عوارض آنفولانزا شامل سرفه و تب بشویم.

البته مبتلایان بیماری شدیدی نمی گیرند، اما دچار کوفتگی عضلات می شوند و توان انجام کار را بسادگی ندارند.

وی با اشاره به اینکه معضل بزرگی که مشاهده کردیم، دادن کورتن در روزهای اول بیماری آنفولانزا به مبتلایان به درخواست خودشان یا تجویز پزشک است گفت: تزریق کورتن کار اشتباهی است، زیرا همراه با ورود کورتن به بدن، ویروس به سراسر بدن منتشر می شود و احتمال سینوزیت، برونشیت و ذات الریه را بیشتر می کند و بیماری فرد تشدید می شود.

شاید بیمار گمان کند در نتیجه تزریق کورتن در روز اول، بهبودی پیدا کرده اما این ابتدای  کار است و از فردای آن روز تا مدت دو هفته عوارض مصرف کورتن مشاهده می شود.

متخصص بیماری های عفونی با تاکید بر اینکه در موارد خاص برای افراد خاصی که برونشیت یا آسم می گیرند، کورتن تجویز می شود گفت: این تجویز مربوط به روزهای اول نیست و باید به فاصله دیرتر کورتن تجویز شود.

وی از مردم خواست بهداشت فردی را رعایت کنند و گفت: اکنون موج آنفولانزا به شدت وجود دارد. بنابر این از وقتی که یک فرد سرما می خورد تا زمانی که بهبودی کامل به دست می آورد، نباید با دیگران دست بدهد و روبوسی کند زیرا با این کار، بیماری به دیگران منتقل نمی شود.

دکتر نبوی مهمترین بحث را جدی گرفتن استراحت در خانه اعلام کرد و گفت: باید به اندازه ای استراحت کرد تا شدت بیماری کاهش یابد.

برخی ا فراد اصرار به دست دادن یا روبوسی دارند که این اصرار به زیان هر دو طرف است و انتقال ویروس را ممکن می کند.

وی در خصوص پرستاران و افرادی که به مبتلایان به آنفولانزا خدمت می کنند گفت: بهتر است این افراد فاصله یک متری را از بیماران رعایت کنند.

باید بدانیم که ویروس تا فاصله یک متری پخش می‌شود و اگر هم قرار است به بیمار نزدیک شوند، از ماسک های معمولی جلوی دهانشان بگذارند و در مورد دست‌ها نیز به سرعت اقدام به شستشو و ضدعفونی دست‌ها کنند، زیرا ویروس آنفولانزا تا چند ساعت روی دست‌ها باقی می ماند که فرد سالم با کشیدن دست‌ها به صورت، چشم یا دهان، به آنفولانزا مبتلا می شود.

معاون مرکز بیماری ها واگیر وزارت بهداشت از افرادی که از خانه بیرون می روند، خواست به محض آنکه وارد خانه شدند، دست‌هایشان را بشویند و ضدعفونی کنند و گفت: ویروس آنفولانزا چندین ساعت روی نرده ها یا دستگیره درها یا هر نقطه دیگر باقی می ماند، به همین دلیل شستشوی دست میزان ابتلا به آنفولانزا را نصف می کند.

وی تاکید کرد: اگر فردی سه روز مبتلا به تب و سرفه بود و به مدت سه روز پس از مصرف دارو بهبودی حاصل نشد، بار دیگر به پزشک مراجعه کند یا مستقیم به مراکز درمانی برود.

دکتر نبوی با تاکید بر اینکه آنفولانزا در حال عبور است و بزودی قطع خواهد شد گفت: از هم اکنون برای سال آینده توصیه می کنیم که در ابتدای فصل پاییز اقدام به تزریق واکسن آنفولانزا کنید.

وی با اعلام اینکه وقتی آنفولانزا وارد کشور می شود، حدود ۱۵ درصد جمعیت را مبتلا می کند گفت: البته این عدد متغیر است و امکان دارد یک سال ۷ درصد مردم به آنفولانزا مبتلا شوند و سال دیگر این میزان به بالای ۱۰ درصد یا ۵ درصد برسد. اما در سال ۹۴ به میزان ۱۵ درصد مردم مبتلا به آنفولانزا شدند.

این متخصص بیماری های عفونی در مورد رژیم غذایی مبتلایان به آنفولانزا گفت: بیماری که تب دارد بهتر است غذای چرب، سرخ کردنی، پر ادویه، فست فود و ترشی ها را مصرف نکند.

ترشی و ادویه باعث می شود تا سینه افراد بیشتر تحریک شود و بر شدت سرفه آنها بیفزاید و بیمار را اذیت کند . بنابر این بهتر است غذاهای سبک مصرف شود.

وی در پاسخ به اینکه تا چه اندازه احتمال بازگشت آنفولانزا را می دهید گفت: از آنجا که در این موج آنفولانزا با هر سه موج انسانی وارد شده، بعید است که امسال آنفولانزا برگشتی داشته باشد، اما شاید در اواخر زمستان شاهد بازگشت موج دیگر آنفولانزا باشیم که احتمال آن ضعیف است.

رضا حسینمردی و کورش شرفشاهی

 

مرتبط:هر آنچه که باید در مورد آنفولانزا در کودکان بدانید