آتش روشن کردن در طبیعت به روش مته دستی

آتش روشن کردن در طبیعت به روش مته دستی

همانطور که می‌دانید میان بشر و اصطکاک و  آتش پیوندی قدیمی وجود دارد . هر انسانی باید بداند که از طریق اصطکاک چگونه آتش درست کند. درست کردن آتش بدون داشتن کبریت نیز یک مهارت ضروری و نجات‌دهنده است. شما هرگز نمی‌دانید در چه زمان و چه موقعیتی مجبور خواهید شد که بدون داشتن کبریت آتش درست کنید. ممکن است هواپیمای تک موتوره‌ی شما مجبور به فرود اضطراری شود، یا به پیک‌نیک رفته‌اید و کوله پشتی خود را جا گذاشته‌اید یا حتی در شرایط بسیار بدی نظیر این هستید که هوا طوفانی یا دارای رطوبت شدید است که علنا کبریت‌ها را بدون استفاده می‌کند. اما به هرحال اگر شما در این شرایط قرار بگیرید یا خیر مهم نیست، این خیلی خوب است که شما مهارت درست کردن آتش بدون کبریت را در هر زمان و هر مکانی داشته باشید.

 

اصطکاک

آتشی که با اصطکاک درست می‌شود

این روش یکی از سخت‌ترین راه‌های درست کردن آتش بدون کبریت است. روش‌های مختلفی وجود دارد که شما می‌توانید از طریق اصطکاک آتش درست کنید، اما نکته‌ی مهم در این روش‌ها نوع چوب مورد استفاده برای تخته آتش و برای تکه چوب باریک و بلندی (البته سخت) است که روی تخته آتش می‌چرخانید، تا از اصطکاک ایجاد شده میان آن‌ها آتش درست کنید. اگر اصطکاک میان آن دو به اندازه‌ی کافی باشد، خاکسترداغ ایجاد می‌شود که می‌توانید از آن برای درست کردن آتش استفاده کنید.  سروکوهی، صنوبر، درخت بید، درخت سرو، چوب گردو بهترین نمونه‌ها برای تخته آتش و چوب باریک هستند، البته قبل از آن که از چوب برای درست کردن آتش استفاده کنید، مطمئن شوید که خشک است.

۱. روش مته دستی

روش مته دستی یکی از اولین روش‌های درست کردن آتش است. یک راه قدیمی و البته سخت، که تمام چیزی که برای آن نیاز دارید چوب، دستانی خستگی‌ناپذیر و موادی است که به راحتی آتش بگیرند.

ابتدا مقداری خارو خاشاک، برگ و پوست درختان یا علف خشک جمع‌آوری کنید، در واقع چیزهایی که به راحتی آتش می‌گیرند. یک شکاف v شکل روی تخته آتشخود ایجاد کرده و کمی آن را گود کنید. برگ یا علف خشک را در زیر این شکاف قرار دهید. این کار برای این است که از طریق اصطکاک ایجاد شده بین چوب باریک و بلندمان تخته آتش، خاکستر داغ تولید کنید.

 

مرتبط:

آتش روشن کردن در طبیعت به روش مته کمانی

آتش روشن کردن در طبعیت به روش شخم زدن