انواع خط

در این مطلب به انواع خط، پیدایش و اختراع خط و کاربرد آن در زمان های مختلف می پردازیم. زبان از ابتدا به صورت نقاشی بوده یعنی برای رساندن مفهوم به هم شکل هر چیز را می کشیدند ولی بعد در طی مرور به نوشتاری تبدیل شد و هم زمان با آن علم هم پیشرفت کرد.

خط به طور کلی چهار نوع بوده که عبارتند از:

۱- خط تصویری ۲- خط هجانی

۳- خط صوتی ۴- خط الفبائی

خط تصویری: خط تصویری در مصر پیدا شد و موسوم به خط هیروگلیفن (خط مقدس) بود و از چپ به راست قرائت می شد.

خط صوتی: خطی است که برای هر یک از صداها علامت خاصی به نام زیر، زبر، تنوین و پیش و جزم وضع شده است.
خط میخی: که در دنیای باستان اوج زیاد داشت مخلوطی از خط الفبائی و هجایی بود. خط اوستانی کاملا الفبایی بود.


خط الفبائی: را فنیقی ها اختراع کردند و الفبا از دو کلمه آلفا و بتا که معنی آن در زبان فنیقی گاو و خانه است ترکیب یافته خط میخی در بین النهرین ابداع و در ایران هخامنشی تکامل یافت، سنگ نبشته های هخامنشی با این خط نوشته شده است.

خط میخی ایرانی از چپ به راست نوشته شد و دارای ۴۲ علامت بود که از این علامات برای تولید اصوات مرکب استفاده می شده است.

الفبای فنیقی دارای ۲۲ حرف بود که در یونان به ۲۴ حرف تبدیل شد . تعداد حروف در سانسکریت به ۴۷ رسید.

الفبا از کجا آمد؟

پیدایش زبان قبل از نوشتن است. یعنی مردم اول حرف زدن را آموختند و سپس به این فکر افتادند تا گفته های خود را بنویسند، ابتدا با تکان دادن لب و دهان و گونه ها و ابروان و دست و سر و اندام های دیگر مطالب خود را به هم فهماندند. قرن ها بعد با تکان دادن اندام های درونی دهان و گلو و زبان آوای شنیده شد که هر کدام نماینده یک حروف الفبا بود.

اختراع خط از کیست؟

گفته اند مخترع خط فنیقی ها بودند و ایرانیان از آن تقلید کردند.

این الفباها چگونه به این شکل در آمد؟

حقیقت آن را کسی نمی داند ولی به طور که گفتیم با تکان دادند اندام بیرون مانند لب و دهان و زبان و سر و چشم و اندام های درونی، کلمات و آوائی درست شد. وقتی این حروف را به شکل آوا تلفظ کردند شکل آن را نوشتند و هر کدام به همان شکلی که از اندام ها درست به صورت حروف در آمد بعد ها هر یک از ملل تغییراتی دادند.

انواع خط

الفبای کرو لال:

برای این که اشخاص کر و لال نمی توانند مطالب خود را بر زبان بیاورند و سخنان ما را نمی شنوند یک نوع حروف قراردادی به وسیله انگشتان دست بسته یا باز اختراع کرده اند که شامل: ۲۵ حرف است و اشخاص کر و لال با این علائم می توانند همه چیز را بگویند.

 

انواع خط

الفبای کوران:

الفبای کوران برعکس کرو لال ها چون از نعمت بینائی محروم اند به وسیله نقطه ها و خطوط برجسته الفبائی اختراع شده است کاشف این الفبا والانتین هوی بود سپس الفبای برجسته را لوی فرانسوی که بر اثر درفش چشمانش کور شد اختراع کرد.

 

الفبای تند نویسی:

این الفبا برای نوشتن نطق ها و خطابه ها اختراع شده. و هر حرف آن مجموعا به جای دو یا سه حرف گذاشته می شود، و از خطوط موازی و نیم دایره استفاده می شود.

 

انواع خط

الفبای مرس:

این الفبا را اسموئل مرس برای سهولت مخابرات تلگراف اختراع نمود و مرکب از نقطه و خط است که گاهی نقطه ها و خط ها مقدم یا موخر یا مکرر می شوند. انواع خط قدم یا موخر یا مکرر می شوند.

 

زبان های مختلف مردم جهان:

زبان آریا:
این زبان بسیار رایج است مربوط به قومی است که در چهار هزار سال پیش از میلاد در فلات ایران و قسمتی از هند به نام قوم آریا زندگی می کردند. این قوم به چند دسته: ایرانی، هندی، سکائی تقسیم می شدند.

زبان هند و اروپایی :
زبان آریا به غیر از زبان های چینی- سریانی، عبری و عربی در تمام زبان های دنیا است و چون خویشاوندی این زبان از هند و ایران کشیده شده آن را به طور عموم زبان هند و اروپا می گویند.

 

مرتبط:

قاره های جهان

منابع زمین