توصیه‌های کارشناسی درباره صندلی کودک در ماشین

کارشناس کودکان و نوزادان مرکز بهداشت استان زنجان تاکید کرد: در خودروها مواظب مسافران کوچولوی خود باشیم. فاطمه عباسی در رابطه با نکات ایمنی در استفاده از صندلی کودک، اظهار کرد: در زمان خرید صندلی ایمنی برای کودک، توجه کنید اندازه آن با صندلی خودرو، سن، قد و جثه کودک متناسب باشد و کمربند ایمنی را تا حدی محکم کنید که فشاری بر بدن کودک وارد نکند، چون در غیر این‌صورت علاوه بر اینکه کودک احساس ناراحتی می‌کند، هنگام بروز حادثه نیز احتمال ایجاد جراحت ناشی از فشار کمربند بر بدن وی افزایش می‌یابد.

وی افزود: بهترین جا برای کودکان زیر ۱۲ سال با وزن کم‌تر از ۲۲ کیلوگرم، صندلی عقب خودرو است؛ صندلی جلویی خودرویی که کیسه هوای سرنشین آن فعال است، به دلیل باز شدن کیسه هوا هنگام تصادف و وارد شدن ضربه به کودک، مکان مناسبی برای کودک نیست.این مسئول تصریح کرد: بهترین صندلی ایمنی کودک آن است که علاوه بر تامین ایمنی کودک (استاندارد بودن محصول)، کودک در آن احساس راحتی کرده و راننده با راحتی بیشتری رانندگی کند. این صندلی برای کودکان با سن بیش از یک سال و وزن ۹ تا ۱۸ کیلوگرم مناسب است. طبق قانون نشستن کودکان زیر ۱۲ سال در صندلی جلو خودرو ممنوع است.

کارشناس کودکان و نوزادان مرکز بهداشت استان زنجان در رابطه با صندلی حامی، ادامه داد: این نوع صندلی برای افرد بزرگسال طراحی شده است؛ بنابراین تا زمانی که کودکان بتوانند به راحتی روی صندلی خودرو بنشینند به نوع ساده‌تری از صندلی ایمنی نیاز است که به آن صندلی حامی گفته می‌شود. این نوع صندلی برای اصلاح نحوه قرار گرفتن کمربند ایمنی روی بدن کودک طراحی شده و برای کودکان با وزن بیش از ۱۸ کیلوگرم مناسب است. صندلی ایمنی کودک ترجیحا در صندلی عقب خودرو و در وسط نصب شود.

صندلی کودک

عباسی در این رابطه اظهار کرد: صندلی‌های ایمنی کودکان به سه گروه عمده صندلی نوزاد، صندلی کودک و صندلی حامی تقسیم‌بندی می‌شود که هر یک، انواع متفاوتی دارد و برای گروه‌های مختلف سنی و وزنی کودکان مورد استفاده قرار می‌گیرند.این مسئول در رابطه با صندلی نوزاد، افزود: این صندلی بری کودکان کمتر از یک‌ سال و با قد کمتر از ۶۹ سانتی‌متر استفاده می‌شود از آن جا که این کودکان ستون فقرات به شدت آسیب‌پذیری دارند، برای دست‌یابی به ایمنی بیشتر و جلوگیری از حرکت ناگهانی در ناحیه ستون فقرات آن‌ها، صندلی نوزادان را به صورت رو به عقب در خودرو نصب می‌کنند.

کارشناس کودکان و نوزادان مرکز بهداشت استان زنجان ادامه داد: قرار دادن کودک روی پا، بغل کردن او و استفاده از کمربند ایمنی خودرو در حالی که یک فرد بزرگسال کودک را در آغوش گرفته، کارهای غیرایمنی است و سلامت بچه‌ها را به خطر می‌اندازد. ایمن‌ترین راه برای حمل کودکان در خودرو این است که آن‌ها را در یک صندلی کودک متناسب با وزن و قد آن‌ها بنشانید.

وی افزود: استفاده از صندلی و حفاظ مناسب، کودک را در خودرو ثابت نگه می‌دارد و هنگام تصادف از افتادن او در داخل خودرو یا پرتاب شدن به بیرون، پیشگیری و شدت ضربه‌ها را کم می‌کند و احتمال جراحت و مرگ کودک بسیار کاهش پیدا می‌کند. همچنین احتمال صدمات شدید نیز تا حد زیادی کم می‌شود؛ بنابراین نسبت به اثر حفاظتی بالای صندلی ایمنی کودک، هزینه‌ای که برای پرداخت آن می‌شود، کم است.

عباسی خاطرنشان کرد: بچه‌ها مسافران کوچک خودروها هستند، در حالی که صندلی خودرو و کمربند ایمنی برای بزرگسالان طراحی شده است. در یک تصادف حتی با شدت بسیار کم، کودکان با نیروی ۳۰ تا ۶۰ برابر وزن‌شان به جلو پرتاب می‌شوند.

منبع:کودک پرس