((تربیت کودک و نوجوان)) فصل مشترک خانه و مدرسه است

به گزارش گروه آموزش‌ و پرورش، محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش به مناسبت هفته پیوند اولیا و مربیان پیامی صادر کرد؛ در متن این پیام آمده است: پدران و مادران ارجمند، مدیران و مربیان گرامی، هفته بزرگداشت پیوند اولیا و مربیان را به شما تبریک عرض می‌کنم.

آموزش ‌و پرورش میان دستگاه‌های کشور بیشترین ارتباط را با خانواده‌ها دارد و این ارتباط فرصتی مغتنم در اختیار نظام تعلیم ‌و تربیت قرار می‌دهد تا با بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خانواده، زمینه رشد و بالندگی همه‌جانبه فرزندان عزیزمان را فراهم آورد.

تربیت کودکان و نوجوانان فصل مشترک خانه و مدرسه است؛ والدین ‌و مربیان در سایه‌ مشارکت، همدلی، تعامل، همکاری، هماهنگی و هم‌افزایی می‌توانند به توفیق پایدار در حل مسائل آموزشی و پرورشی دانش‌آموزان نایل شوند.

در پیام وزیر آموزش و پرورش آمده است: اینجانب به آثار مثبت این مشارکت اعتقاد راسخ دارم و در برنامه‌های خود به همکاری والدین و مربیان و ضرورت برداشتن دیوار حائل بین خانه و مدرسه تأکید کرده‌ام که ما را به سمت ارتباط‌گیری بیشتر با والدین برای رسیدن به فهم مشترک و در پیش گرفتن اقدامات اصلاحی و شکل‌گیری یک مدرسه‌ بدون دیوار حرکت خواهد داد.

توجه به جایگاه والدین و خانواده‌ها و بهره‌گیری از ظرفیت آنها در مدرسه، می‌تواند یکی از کلیدهای اصلی تحول بنیادین آموزش‌ و پرورش باشد؛ بستر و مسیر اصلی مشارکت خانواده در آموزش ‌و پرورش، «انجمن‌ اولیا و مربیان» است که اعضای آن با رأی مستقیم والدین دانش‌آموزان انتخاب می‌شوند.

 

 

تشکیل این انجمن‌ها در مدارس یکی از مؤثرترین روش‌های تحکیم ارتباط اولیا و مربیان است و با کارکردهای حقیقی خود فاصله زیادی دارد. ما باید تلاش کنیم با بازنگری در وضعیت فعلی، این تشکل گسترده و تأثیرگذار را در جایگاه واقعی خود قرار دهیم. در این راستا توجه به موارد زیر را تأکید می‌نمایم:

از همکارانم در انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش ‌و پرورش می‌خواهم با بررسی‌های دقیق و آسیب شناسانه و منطبق با تکالیف سند تحول بنیادین، زمینه‌های پیوند عمیقتر والدین با مدرسه و نقش‌آفرینی خانواده‌ها را فراهم کنند.

از همه معاونان و مدیران ستادی آموزش‌ و پرورش انتظار می‌رود در تدوین برنامه‌ها و تصمیم‌گیری‌های مرتبط با مدرسه، زمینه مشارکت نمایندگان خانواده‌ها را از طریق انجمن اولیا و مربیان فراهم نمایند.

از مدیران کل استانی و رؤسای مناطق آموزش‌ و پرورش می‌خواهم که جلسات شورای انجمن اولیا و مربیان استان و مناطق را به‌طور منظم تشکیل دهند و از وجود این مجموعه به‌عنوان بازوی اجرایی و مشورتی بهره‌گیری نمایند.

از مدیران مدارس انتظار دارم شرایطی را فراهم کنند تا انجمن‌های اولیا و مربیان بتوانند مشارکت همه‌جانبه در برنامه‌های مدرسه داشته باشند.

از اعضای انجمن‌های اولیا و مربیان انتظار می‌رود که به‌عنوان یک نهاد تأثیرگذار به‌طور جدی پیگیر مطالبات تربیتی خانواده‌ها باشند و علاوه بر تعامل با بخش‌های مختلف آموزش‌ و پرورش، از طریق ارتباط با نهادهای مرجع دیگر در جهت توسعه‌ نظام تعلیم ‌و تربیت بکوشند.

والدین عزیز بهترین همکاران ما در فراهم آوردن فضای شاد و با نشاط در مدرسه هستند و باید از نظرات، هم‌فکری و خلاقیت آنها در این زمینه استقبال نماییم.