نقش بازی در ارتباط موثر میان والدین و کودکان

یک پژوهشگر حوزه کودک و نوجوان به نقش بازی در ارتباط موثر میان والدین و کودکان تاکید کرد و گفت: مدیریت بازی باید در دست کودکان باشد.

به گزارش خبر گزاری مهر، فریبا اباذری گفت: پیش از آغاز بازی میان والدین و کودکان، والدین باید قوانینی را رعایت کنند که یکی از مهمترین این قوانین این است که مدیریت و رهبری بازی باید با بچه ها باشد.

وی ادامه داد: باید پیشنهاد بازی را بچه ها بدهند و اگر پیشنهاد بازی از طرف والدین باشد، اجازه دهند کودکان بازی را پیش ببرند تا خلاقیت و مدیریت آن ها شکوفا شود.این مدرس تربیت و ارتباط موثر با کودک از طریق هنر و بازی با بیان این که برای کودکان بسیار جذاب است که یک خانه و حریمی را برای خودشان ایجاد کنند، گفت: نیاز نیست والدین حتما هزینه کنند و چادر و اتاق های خاص و گران قیمت برای این منظور تهیه کنند، این خانه ها را می توان حتی با کارتن گاز و یخچال هم ساخت.

وی اضافه کرد: کافی است به صورت کاردستی و با مشارکت همدیگر این خانه را بسازند، و اجازه دهند کودک هر روز این خانه را نقاشی کند و اسباب بازی هایش را درون آن بچیند.

اباذری با اشاره به بازی دیگر اشاره کرد و گفت: بازی از طریق اعداد و رنگ ها است که باید با کد گذاری هایی انجام شود. بچه ها باید یادشان بماند که هر رنگی چه حرکتی دارد تا به کلبه برسند. وقتی به کلبه رسیدند جایزه ای دریافت کنند.

وی افزود: کودکان باید از این بازی ها مهارت های حرکتی را بیاموزند و با تخلیه انرژی به آرامش برسند؛ ضمن اینکه با حضور والدین در بازی ها نیاز بچه ها به توجه هم تامین می شود و به ارتباط های بعدی و آموزش های رفتاری و… کمک کند.