نحوه سفر کردن (قسمت دوم)

وسایل الکترونیکی

به چک لیست خود قسمتی به نام وسایل الکترونیکی اضافه کنید. قطعا شارژر موبایل‌تان را فراموش نخواهید کرد اما در سفر بهتر است که یکی از شارژرهای به اصطلاح فندکی را که در خودرو نیز قابل‌استفاده هستند، به همراه داشته باشید. اگر تابه‌حال احتیاجی به پاوربانک نداشته‌اید، لازم است تا کمی درمورد مزیت‌های وجود آن در سفر بدانید. پیش از اینکه نسل‌های کارآمد این باتری‌های همراه به بازار بیایند و در دسته‌ی وسایل مورد نیاز سفر قرار بگیرند، شارژر گجت‌های همراه دردسرهای بسیاری در سفر داشت؛ زیرا مسافران برای شارژ مثلا موبایل یا باتری دوربین‌های خود گاهی مجبور به توقف‌های طولانی در مسیر می‌شدند.

همچنین برای اینکه در پرواز یا قطار استراحت بهتری داشته باشید، داشتن یک هندزفری خوب ضروری‌ است. در اینجا منظور از هندزفری خوب بیشتر محصولی‌ است که بتواند صداهای محیطی را تا حد زیادی حذف کند. همچنین اگر به خارج از ایران سفر می‌کنید بهتر است که قبل از سفر بدانید پریزهای برق کشور مقصد چه نوع دوشاخه‌هایی را ساپورت می‌کنند. در‌غیراین‌صورت ممکن است مجبور شوید تا هزینه‌ای اضافه بابت سه‌راهی برق یا شارژر مخصوص بپردازید. از این لینک می‌توانید انواع درگاه‌های برق را در کشورهای مختلف بررسی کنید.

لیست لوازم الکترونیکی در سفر: شارژر موبایل – شارژر فندکی خودرو – پاوربانک – باتری – چراغ‌قوه – هدلامپ – کابل شارژ بلند – پنل شارژ خورشیدی – فلش USB – دوربین – اسپیکر شارژی کوچک – رم اضافی برای دوربین.

خوردنی‌هایی که نباید به سفر ببرید!

دیدگاهی غلط در بین ما ایرانی‌ها وجود دارد و آن این است که باید صفر تا صد وسایل خوراکی و مصرفی سفر را از همان سوپرمارکت سرکوچه‌ تهیه کنیم! درواقع طوری به سفر می‌رویم که انگار باقی شهرها در قحطی زندگی می‌کنند! این درحالی است که حمل بسیاری از وسایل مصرفی که همه جا هست، به هیچ‌وجه تصمیمی منطقی نیست! درواقع یکی از ملاک‌هایِ مثبت درباره‌ی فرهنگ سفر، کمک به اقتصاد جامعه‌ی مقصد است. هرچند که کمک شما در حد خرید مایحتاج سفر باشد. همچنین حمل کردن وسایل خوراکی که در همه‌ جا یافت می‌شوند، پیامدی جز تنگ‌ کردن جا برای باقی وسایل مورد نیاز سفر و به دوش کشیدن بار اضافی، به‌ همراه ندارد.

لوازم سفر با ماشین

همه این نکته را می‌دانید که وقتی با خودروی شخصی به سفر می‌روید باید حداقل لوازم یدکی و ضروری تعمیر ماشین را به همراه داشته باشید. اما خیلی‌ها این نکته را فراموش می‌کنند. پس در درجه‌ی اول، از آن دسته افرادی نباشید که در کنار جاده برای قرض گرفتن یک آچار ساده در حال دست و پا زدن هستند! همچنین خرید چمدان‌ها و سبدهای بسته‌بندی وسایل را با توجه به ابعاد خودرو و فضایی که در اختیار دارید انجام بدهید. شاید فکر کنید که ایده‌ی سبد، ایده‌ای قدیمی‌ است، اما یکی از بهترین روش‌ها برای مدیریت وسایل مورد نیاز سفر در خودروی شخصی، استفاده از سبدهای مختلف با شکل و رنگ‌های متفاوت است.

نکته‌ی بعد این است که تا جایی که می‌توانید روی باربند ماشین حسابی باز نکنید. در بسیاری از موارد، ما تنها به این خاطر که جای بیشتری داریم، وسایل سفر بیشتری را حمل می‌کنیم که می‌توان با مدیریت درست بسیاری از آنها را حذف کرد. همچنین بسیاری از باربندها از نظر ایمنی برای خودرو چندان مناسب نیستند و می‌توانند در جاده‌ها خطرآفرین باشند.

لوازم ضروری سفر با خودرو: آچارهای ضروری – چراغ‌قوه – جک همراه – لاستیک زاپاس سالم – فیوزهای اضافی – تابلوی ایست شب‌نما – سبدهای مناسب برای بسته‌بندی وسایل – زیرانداز – چادر مسافرتی – لوازم مخصوص جاده‌ی برفی، مثل زنجیر چرخ و ضدیخ.
وسایل ضروری مورد نیاز برای کمپینگ: چادر مسافرتی مخصوص – کیسه‌خواب – زیرانداز نرم – پیکنیک مسافرتی – پانچو – وسایل پخت و پز مخصوص کمپ – پاوربانک – هدلامپ – جعبه‌ی کوچک کمک‌های اولیه – جعبه‌ی ادویه و چای – شارژر فندکی.

وسایل مورد نیاز برای کمپینگ

اگر کوله‌گرد هستید و تنها با کوله‌پشتی ۶۰ یا ۷۰ لیتری خود به سیاحت شهرها می‌روید، باید بدانید که انتخاب وسایل سفر برای شما به حساسیت بیشتری نیاز دارد. معمولا تمام حجمی که شما برای بردن وسایل در اختیار دارید بین ۵۰ تا ۷۰ لیتر است. پس قبل از هرچیز، بعد از اینکه چک لیست خود را کامل کردید، لیست‌ خود را یک بار با حوصله بررسی کنید و موارد واقعا اضافی و غیرضروری را از آن خط بزنید.

چند نکته هست که می‌تواند در چیدمان وسایل کوله‌پشتی بسیار کمک‌کننده باشد. برای مثال لباس‌های گرمی که نیاز به آنها در اولویت شما نیست، باید در انتهای کوله قرار بگیرند. همچنین وسایل سنگین‌تر باید در جاهایی از کوله که به وسط کوله و بدن شما نزدیک‌تر هستند، قرار بگیرد تا شما وزن کمتری را درحین راه‌ رفتن احساس کنید. با لوله کردن لباس‌ها هم می‌توان حجم آنها را در کوله‌پشتی کاهش داد.
وسایل ضروری مورد نیاز برای کمپینگ: چادر مسافرتی مخصوص – کیسه‌خواب – زیرانداز نرم – پیکنیک مسافرتی – پانچو – وسایل پخت و پز مخصوص کمپ – پاوربانک – هدلامپ – جعبه‌ی کوچک کمک‌های اولیه – جعبه‌ی ادویه و چای – شارژر فندکی.

برای اطمینان از همراه داشتن وسایل مورد نیاز سفر، این چک لیست را مطالعه فرمایید: لباس، اسناد و مدارک، پول و کارت اعتباری، اطلاعات سفر، لوازم بهداشتی و شخصی، وسایل و ابزار ارتباطی و الکترونیکی و اسناد، پول، اطلاعات مسافرتی، ابزار و وسایل رفتن به پیک نیک و …

 

لباس برای سفر
     تی شرت/ بلوز: همراه داشتن ۵ بلوز آستین بلند یا کوتاه (چه تعداد از هر کدام بستگی به فصل دارد) .آوردن بلوز آستین بلند که در صورت لزوم با تا کردن آستین ها به بلوز آستین کوتاه تبدیل می شود بهتر است. به جنس لباسها هم توجه کنید که در اثر گذاشتن در چمدان بیش از اندازه چروک نشود.

     شلوار/شلوارک: دو جفت مورد نیاز است،شلوارها باید نازک و خنک (ترجیحا نخی) باشند تا در هوای گرم و مرطوب باعث آزار شما نشود.جین در فصل تابستان گرم است و دیر خشک می شود.بسیاری از مسفران شلوارهایی که دارای جیب زیپ دار هستند را ترجیح می دهند تا کیف پول خود را در آن قرار داده و از خطر دزدیده شدن حفظ کنند.آوردن یک شلوارک در سفر کافیست،زیرا هم بیرون و هم  برای شنا در دریا یا دریاچه قابل استفاده است.

     لباس زیر و جوراب: آوردن پنج دست لباس زیر و جوراب کافیست.بهتر است جنس لباسها نخی باشد تا زودتر خشک شود.

     کفش: یک جفت کفش راحت ورزشی که برای راه رفتن های طولانی مناسب است و یک جفت کفش تابستانی برای بیرون رفتن همراه خود داشته باشید.

     پلیور: یک پلیور گرم،سبک و با رنگ تیره همراه داشته باشید.

     ژاکت: یک ژاکت سبک با رنگ روشن و مقاوم در برابر آب و باد برای احتیاط دربرابر باران های ناگهانی فصل تابستان همراه خود ببرید.

     کراوات یا شال: هرچیزسبکی که با تمام لباسهای شما هارمونی داشته باشد تا در صورت استفاده چهره ی شما را جالب و دلنشین نشان دهد.

     لباس شنا: اگر به جایی سفرمی کنید که امکان شنا وجود دارد،لبای شنایتان را فراموش نکنید.

     لباس خواب: یک دست لباس بسیار سبک،خنک و راحت برای خواب همراه داشته باشید.


اسناد/پول/اطلاعات سفر
تهیه کردن کیف زیپ دار کمربندی که دارای حجم کم باشد تا در زیر لباس قرار گیرد و از سرقت یا گم شدن در امان باشد.

مقداری پول نقد به همراه کارت اعتباری خود همراه داشته باشید.

برداشتن پاسپورت، بلیط ” قطار یا هواپیما “، مدارک مربوط جهت اجاره ماشین، گواهینامه و هر کارت دیگری که احتمال می دهید در طول سفر به آن نیاز پیدا خواهید کرد را فراموش نکنید. یک کپی  از مدارک مهم خود تهیه کنید تا در صورت سرقت یا گم شدن،از کپی آن استفاده کنید.اطلاعات تماس های ضروری را در صورت داشتن بیمه درمانی یا سفر همراه خود داشته باشید.
کتاب راهنما و نقشه هایی که برای سفر تهیه کرده اید را فراموش نکنید.
یک دفترچه یادداشت با قلم در جیب خود داشته باشید.
یک کیف کوچک برای روزهایی که در هتل اقامت دارید و می خواهید برای خرید یا تفریح بیرون بروید و وسایل کمی همراه خود دارید، ببرید.

لوازم آرایشی وبهداشتی و شخصی:

– کیف لوازم آرایشی و بهداشتی خود را هرگز فراموش نکنید.

– داروها و ویتامین های خود را همراه با نسخه ی تجویز شده با خط خوانا و واضح در جای مناسبی از چمدان جای دهید.

– بسته ی کوچکی از کمک های اولیه همراه خود داشته باشید.

– عینک، لنز و عینک آفتابی خود را همراه با جای مناسب خودشان فراموش نکنید.

– چند کیسه ی پلاستیکی در سایزهای مختلف برای گذاشتن خوراکی ها در زمان رفتن به پیک نیک بردارید.

– چند صابون کوچک برای استحمام یا شستن دست ها همراه دستمال های کوچک تهیه کنید.البته در هتل شامپو وجود دارد اما این موارد را محظ احتیاط همراه داشته باشید.

– یک طناب کوچک و سبک برای آویزان و خشک کردن لباس ها در هتل همراه داشته باشید.

– امروزه دستمال کاغذی در همه ی هتل ها حتی هتل های ارزان هم وجود دارد اما اگر بخواهید می توانید همراه خود داشته باشید زیرا در طول سفر بلا استفاده نمی باشد.همچنین لیف حمام خود را ففراموش نکنید.

– همراه خود نخ،سوزن،سنجاق و چند دکمه داشته باشید.

– در اکثر هتل ها سشوآر وجود دارد و در صورت لزوم می توانید ارزان آنرا تهیه کنید اما اگر نمی خواهید ریسک کنید،همراه خود  سشوآر ببرید.

 

 

وسایل و ابزار الکترونیکی:

– تلفن همراه که امروزه یک وسیله ضروری محسوب می شود. برای انجام بسیاری از کارها،در ارتباط بودن با خانواده،استفاده ازاینترنت،GPS و ارسال متن وجود تلفن همراه لازم است.

– دوربین دیجبتال همراه یک کارت حافظه اضافی و باتری، و شارژر و یک کابل برای دانلود تصاویر را فراموش نکنید.

اگر حجم فعالیت و کار شما زیاد است ،در صورت لزوم لپ تاپ خود را همراه ببرید.

– USB،هدفون و دستگاه GPS را فراموش نکنید.

یک باتری اضافی با شارژر دستگاه هایی که همراه خود دارید را نیز فراموش نکنید.

 

چند گزینه ی دیگر که آوردن آنها بستگی به راه روش سفر شما دارد:
تدارکات پیک نیک:
– بشقاب پلاستیکی،قاشق،چنگال،فنجون،چاقو و در صورت لزوم کمی فلفل و نمک.

– همراه داشتن حداقل یک بطری آب ضروری است.

– یک چراغ قوه کوچک برای زمانی که در هتل برق رفت یا در خیابانی تاریک یا ماشین به آن احتیاج پیدا کردید همراه داشته باشید.

– چند بالش تخت و کم حجم همراه داشته باشید.

– یک قفل کوچک همراه داشته باشید تا در صورت لزوم برای قفل کردن کیف یا کمدتان از آن استفاده کنید.

– چند کتاب مورد علاقه ی خود را با خود ببرید.اگر در خانه ی کسی مهمان خواهید بود،حتما یک سوغاتی کوچک برای احترام خریداری کنید.