نحوه سفر کردن (قسمت اول)

وسایل مورد نیاز سفر جزو اولین دغدغه‌های یک مسافر هستند. بسته به اینکه به چه شیوه‌ای و به کجا سفر می‌کنید، چمدان و کوله‌ی شما حاوی چیزهای متفاوتی خواهد بود. برای مثال همه‌ی ما وسایلی را که در سفرهای خانوادگی زمان کودکی و نوجوانی‌مان به همراه می‌بردیم، به خاطر داریم! معمولا بیشتر وسایل جزو دسته‌ی ضروریات بود و غالبا خانواده‌ها ساده سفر می‌کردند. شاید شما هم جزو آنهایی هستید که هنوز سفر را به همان شکل می‌پسندید، اما باید بدانید که سفر‌ کردن این روزها رنگ و بوی تازه‌ای به خود گرفته است. ظهور تکنولوژی و همچنین شیوه‌های تازه‌ی سفر موجب شده‌اند تا نیازهای سفر نیز به همان نسبت تغییر کند.

وسایل مورد نیاز سفر، به شیوه‌ی سفر شما بستگی دارد. برای همین در ابتدا چند توصیه‌ی کلی را مطرح می‌کنیم و سپس سعی می‌کنیم تا ضروریاتی را که باید به همراه داشته باشید، یک‌به‌یک نام ببریم. دقت کنید که قبل از هر سفر داشتن چک لیستی از وسایل مورد نیاز سفر باعث می‌شود تا ذهن شما منظم‌تر باشد. بنابراین از چند روز قبل از سفر دست‌به‌کار شوید و این چک لیست را کامل کنید.

زمان ولخرجی را بدانید!

تصور کنید که تصمیم گرفته‌اید تا ارزان سفر کنید. برای ارزان سفر کردن راه‌حل‌های بسیاری وجود دارد. ازجمله اینکه هزینه‌های مربوط به غذا یا اقامت را کاهش دهید. همچنین ممکن است برای اینکه پول بیشتری ذخیره کنید به جای هواپیما، با اتوبوس یا قطار طی مسیر کنید. همه‌ی اینها هوشمندانه و قابل‌تقدیر هستند. اما اگر تصمیم گرفته‌اید تا با خرید یک چمدان، کوله‌پشتی یا کفشی ارزان‌قیمت از هزینه‌های وسایل مورد نیاز سفرتان بکاهید، باید بگویم که به دردسر بدی خواهید افتاد!

درمورد لوازم اصلی سفر بهتر است که سعی کنید تا خریدهای خوبی داشته باشید و به اصطلاح حسابی مایه بگذارید. شما قرار نیست هر روز چمدان بخرید یا هربار کفش عوض کنید. اما به مشکل خوردن هرکدام از اینها درطول سفر می‌تواند وقت‌گیر و قطعا هزینه‌بر باشد. اگر چرخ‌ها و زیپ‌های چمدان‌تان را قبل از سفر چک نکرده‌اید، اگر باید کفش‌هایتان را در سفر قبل دور می‌انداختید و حالا می‌خواهید دوباره با آنها سفر کنید و اگر فکر می‌کنید که می‌توانید با این کوله‌پشتی، این سفر را هم از سر بگذرانید باید خود را آماده کنید تا هزینه‌ی خوش‌خیالی‌تان را در سفر بپردازید!

پوشیدنی‌هایی که باید به سفر ببرید:

درخصوص لباس سفر، اصطلاح معروفی وجود دارد: «یکی را بپوش، یکی را خشک کن و یکی را آماده داشته باش!»، بردن لباس‌های زیاد به سفر تنها انرژی شما را در مدیریت کردن آنها تلف می‌کند. نکته‌ی بعدی این است که برای انتخاب لباسی که می‌خواهید با خود ببرید، قرار نیست سرتان را از پنجره بیرون کنید و ببینید هوای امروز چطور است! بهتر است برای چک کردن آب و هوای مقصد در روزهای آینده از وب‌سایت‌هایی مثل accuweather استفاده کنید و متناسب با آن لباس بارانی، برفی یا حتی لباسی برای آب‌تنی بردارید!

ممکن است که در سفر به مهمانی دعوت شوید. اگر این احتمال را می‌دهید، پس از حالا برای آن یک دست لباس جدا کنار بگذارید. بسته به اینکه در چه فصلی و به کجا سفر می‌کنید، باید لباس‌های جانبی مثل کلاه آفتاب‌گیر، دستکش، شال گردن، جوراب پشمی و نظیر اینها را به‌ همراه ببرید. همچنین انتخاب کفش‌ها به این بستگی دارد که قرار است در سفر چه برنامه‌هایی را دنبال کنید. مثلا کوهنوردی یا قدم زدن در برف، قطعا کفش‌های به‌خصوصی را می‌طلبند. در هر صورت باید حداقل کفش مخصوص پیاده‌روی و همچنین دمپایی راحتی را از حالا در وسایل‌تان بگنجانید.

 

چمدان و کوله‌پشتی مناسب سفر

چمدان‌ها، انبار دارایی شما در وسایل مورد نیاز سفر هستند. بنابراین باید چند نکته را درخصوص آنها به یاد داشته باشید. اول اینکه سلامت زیپ‌ها و چرخ‌های آنها را قبل از سفر چک کنید. باز شدن چمدان و ریختن وسایل آن در باربری فرودگاه‌ها و ترمینال‌ها از آن مواردی هستند که درصورت وقوع، کسی برای شما دل نخواهد سوزاند. نکته‌ی بعدی این است که نسبت جالبی بین حجم کوله و چمدان شما با حجم وسایلی که با خود به سفر می‌برید وجود دارد. درواقع هرچه چمدان‌تان جای خالی بیشتری داشته باشد لوازم بیشتری را با خود به سفر می‌برید! پس به خاطر داشته باشید که درهنگام خرید، “بزرگتر بودن” لزوما صفت خوبی برای یک چمدان یا کوله‌پشتی نیست!

در خرید کوله‌پشتی مناسب سفر بهتر است به یاد داشته باشید که دسترسی به قسمت جلوی کوله، کمری‌های مناسب و محکم، فضاهای ضدآب، سبکی و رنگ مناسب از گزینه‌های مهم در انتخاب هستند. درمورد چمدان‌ها هم وزن کم و مقاومت بالا، کیفیت زیپ‌ها، کیفیت پارچه، نرم و کم صدا بودن چرخ‌ها و همچنین محکم و بادوام بودن دسته‌ی آنها بسیار مهم است. راستی اگر با چمدان به سفر می‌روید قرار نیست که کوله‌پشتی نداشته باشید. وسایلی مثل داروهای ضروری، پاسپورت و ویزا، پوشک اضافی برای نوزاد، آب، شارژر موبایل و… جزو وسایلی هستند که بهتر است در کوله‌‌ای کوچک، دم دست‌تان داشته باشید.

جعبه‌ی کمک‌های اولیه سفر

اگر با خودروی شخصی به سفر می‌روید می‌توانید یک کیف دستی کوچک را به این وسایل اختصاص دهید. با کمی جست‌وجو می‌توانید یک کیف کامل از تجهیزات کمک‌های اولیه تهیه کنید و آن را برای مدت‌ها داشته باشد. همچنین اگر حوصله دارید و می‌دانید که کدام وسایل ضروری هستند، می‌توانید خودتان آنها را تهیه کنید و در کیفی بسته‌بندی کنید.

برخی از لوازم ضروری جعبه‌ی کمک‌های اولیه: الکل سفید – پنبه – گاز استریل – محلول بتادین و سرم فیزیولوژی – محلول آمونیاک – پماد جنتامایسین و تترا سایکلین – قیچی و پنس – چسب زخم – قرص آسپرین و قرص‌های مسکن و ضدتهوع.

کوله‌گردها هم می‌توانند بعضی از این وسایل را در جیب خاصی از کوله قرار دهند. شاید یک جعبه‌ی بسیار کوچک برای این کار کافی باشد. می‌توان آن را در جایی از کوله قرار داد که مزاحم دسترسی به دیگر وسایل نباشد. بهتر است که اهمیت این جعبه را درک کنید و به همراه داشتن آن را ذره ذره به عادات سفر خود اضافه کنید. راستی می‌توانید دلیل اهمیت این جعبه و طریقه‌ی استفاده از آن را هم در بخشی از سفر به فرزندتان آموزش دهید.

 

نویسنده: ستاره نجابت