آیا می دانیدهای محیط زیست

آیا می دانید در منقار پرندگان مگنتیت وجود دارد که باعث میشود آنها راهشان را پیدا کنند و مانند جی پی اس عمل میکند؟

آیا می دانید گونه های اندمیک ایران شامل یوز پلنگ ایرانی، زاغ بور و سمند لرستانی است؟

آیا می دانید نوعی ماهی به نام ماهی کور غار در لرستان ایران وجود دارد که قادر به دیدن نیست و پژوهشگر ها معتقد هستند که سال ها پیش بر اثر حبس شدن این ماهی در اعماق زمین به تدریج بینایی خود را از دست داده است؟

آیا میدانید زنبور سرخ آسیایی بزرگترین زنبور جهان است که تنها سی عدد از آنها می تواند یک کلونی به تعداد سی هزار زنبور عسل را از پای در بیاورد و درد نیشش چندین برابر زایمان است؟

آیا می دانید تنها دو پرنده قادر هستند بالاتر از کوه اورست یعنی بلند ترین قله جهان پرواز کنند که نامشان کرکس روپل و غاز سر نواری است؟

آیا می دانید نوعی ماهی در آفریقا وجود دارد که به هنگام خشکسالی در زیر زمین و در ریشه گیاهان پنهان می شود تا هنگام باران دوباره به سطح زمین بیاید؟

آیا می دانید اژدهای کومودو همان اژدهاست که در اساطیر باستانی آسیای جنوب شرقی نماد قدرت و نیرومندی است؟

آیا میدانید اژدهای کومودو حتی اگر شما را گاز بگیرد به دلیل حجم بالای میکروب آب دهانش شما یک ساعت بعد خواهید مرد؟

آیا می دانید فراوان ترین پلنگ در جهان پلنگ آفریقایی و بزرگ جسه ترین پلنگ،پلنگ ایرانی است؟

آیا می دانید زمانی شیر آسیایی و ببر کاسپین در ایران می زیسته است که اکنون به دلیل شکار زیاد و از بین رفتن طعمه و زیستگاه حدود صد سال است منقرض شده اند و تنها حدود چهارصد قلاده شیرآسیایی در جنگل گیر در گجرات هند وجود دارند که هنوز کاملا مشخص نیست این شیر همان شیر ایرانی است یا گونه دیگری از شیر آسیایی است؟

آیا می دانید علاوه بر خرس قهوه ای که در نیمه غربی کشور پراکنش دارد،خرس سیاه نیز در ایران زندگی می کند که در سه استان کرمان،هرمزگان وسیستان و بلوچستان یافت می شود و از گیاه داز تغذیه می کند؟

آیا می دانید گاندو، تمساح ایرانی در سیستان و بلوچستان و در رودخانه سرباز و منطقه باهوکلات زندگی می کند و بسیار خجالتی است و مردم آن را نماد برکت می دانند و آسیبی به آن وارد نمی کنند؟

آیا می دانید سه گونه جغد که شامل شاه بوف،جغد انبار و جغد کوچک در ایران وجود دارد؟

آیا می دانید سه گونه گوزن شامل مرال،شوکا(گوزن مینیاتوری) و گوزن زرد در طبیعت ایران یافت می شود که گوزن زرد زمانی خوراک اصلی شیر ایرانی در خطه خوزستان بوده است و اکنون در طبیعت منقرض شده و در اسارت زندگی می کند؟

آیا می دانید بزرگ ترین پرنده پروازی جهان میش مرغ نام دارد که در بوکان آذربایجان غربی و به تعداد تنها ۳۲ قطعه یافت می شود؟

آیا می دانید تعداد گونه های پرندگان در ایران ۵۴۰ گونه براورد می شود که تقریبا معادل تمامی گونه های پرنده در اروپا است؟

آیا می دانید کوچک ترین پستاندار ایران حشره خوار کوتوله است که یکی از کوچک ترین پستانداران جهان است؟

آیا می دانید هشت گونه گربه سان در کشور ما باقی مانده است که شامل پلنگ،یوزپلنگ،سیاهگوش،وشق اوراسیایی،گربه پلاس،گربه شنی،گربه جنگلی و گربه وحشی است؟

آیا می دانید چهار گونه روباه در ایران زیست می کند که شامل شاه روباه،روباه شنی،روباه معمولی و روباه ترکمن می شود که روباه ترکمن تنها در محدوده کوچکی از استان گلستان زیست می کند؟

آیا می دانید مار دم عنکبوتی تنها در ایران و در چند استان مانند ایلام و …زندگی می کند که به دلیل زائده انتهای دمش که به شکل عنکبوت است و با آن شکار می کند به آن مار دم عنکبوتی می گویند؟

آیا می دانید نزدیک به نصف سمی ترین مار های جهان آبی هستند؟

آیا می دانید امریکا و ونزوئلا کشور هایی در رده اول بالاترین تنوع زیستی قرار دارند و نماد کشور آمریکا عقاب سفید آلاسکا است؟

آیا می دانید اسب های آبی قوی ترین آرواره را در میان حیوانات دارند؟

آیا می دانید کل همان بز وحشی است که به هنگام جفتگیری با یکدیگر کل می اندازند و کل انداختن از آنجا گرفته شده است؟

آیا می دانید گورخر ایرانی تنها در ایران وجود دارد و بر خلاف پسرعموی آفریقاییش بور است و در مناطق کویری زندگی می کند؟

آیا می دانید کوچک ترین قوچ و میش جهان یعنی قوچ و میش لارستان تنها در ایران و استان هرمزگان یافت می شوند؟

آیا می دانید هنگام مواجه با خرس سیاه باید روی زمین دراز بکشید و دستتان را روی گردنتان قرار دهید در صورتی که هنگام مواجه با خرس قهواه ای باید داد بزنید و ابراز نیرومندی کنید؟