آموزش جامع نقشه خوانی (قسمت اول)

طبقه‏ بندي علائم :

    تاكنون طبقه‏ بندي متفاوتي ارائه شده است. در اين ميان ساده‏ ترين طبقه‏ بندي، علائم را به دو گروه علائم حقيقي و علائم مجازي تقسيم و سپس هريك از آنها به سه دسته علائم مكاني يا موقع، خطي و سطحي طبقه‏ بندي نموده ‏اند.

    1ـ علائم حقيقي: تمام علائمي كه عناصر و پديده‏ هاي فيزيكي و قابل رؤيت را نشان مي‏دهند جزء علائم حقيقي محسوب مي‏گردند.

    2ـ علائم مجازي: شامل كليه علائمي است كه موضوع مورد نمايش آنها يا وجود خارجي نداشته يا نافذ شكل قابل مشاهده مي‏باشد (مانند تراكم جمعيت يا ميزان سود).

    حال به توضيح انواع علائم قراردادي در طبقه‏ بندي علائم مي‏پردازيم:

– انواع علائم قراردادي:

ـ علائم قراردادي مكاني

    علائم نقطه‏اي آن دسته از علائم مكاني هستند كه به صورت دايره، مثلث، مربع يا اشكال كوچك ديگر با قطرهاي متفاوت در نقشه ظاهر مي‏شوند و معمولاً موقعيت يك عارضه يا پديده را نمايش مي‏دهند. با تغيير شكل، اندازه و رنگ علائم نقطه‏اي مي‏توان تعداد زيادي علائم بوجود آورد. نقطه براي نمايش شهر، مثلث براي نمايش ايستگاه، مثلث‏بندي و دايره براي نمايش جمعيت يك شهر بكار مي‏رود. علائم نقطه‏اي هم براي نشان دادن خصوصيات كمي و هم براي نمايش خصوصيات كيفي اطلاعات مورد استفاده قرار مي‏گيرد.

 به عنوان مثال، با تغيير قطر يك دايره مي‏توان شهرها را برحسب اهميتشان نمايش داد.

ـ علائم قراردادي خطي

    علائم خطي موارد استعمال بسيار زيادي در نقشه دارد. با تغيير شكل، ضخامت و رنگ خطوط مي‏توان علائم خطي متعددي بوجود آورد. علائم خطي معمولاً امتداد يك عارضه را در روي زمين نشان مي‏دهد.

ـ علائم سطحي

    علائم سطحي آن دسته از علائم هستند كه مساحتي از نقشه را اشغال كرده باشند. چون شكل و ابعاد يك ناحيه در روي نقشه به شكل و اندازه‏ي طبيعي آن در روي زمين بستگي دارد، از اين جهت خصوصيت فرم و اندازه كه در علائم نقطه‏اي و خطي بكار مي‏رود، در مورد علائم سطحي مطرح نمي‏شود.

    دو نكته مهم را درباره‏ي علائم در جدول راهنما بايد رعايت كرد. اول اينكه در انتخاب علائم بايد به واقعيت نزديك باشند. به طور مثال اگر از هواپيما براي نشان دادن فرودگاه استفاده مي‏كنيم، شكل ما به هواپيما شبيه باشد. ديگر اينكه اندازه شكل انتخابي در داخل نقشه با اندازه‏ي نقشه تناسب داشته باشد.

رنگ‏ها

    همچنان كه از علائم براي توجيه جدول راهنما استفاده مي‏كنيم، استفاده از رنگ‏ها نيز همين كاربرد را دارد، يعني قابل توجيه است. در رنگها،

    ـ رنگ سفيد براي نشان دادن برف‏ها و ابرها

    ـ رنگ قهوه‏اي براي نشان دادن ارتفاعات

    ـ رنگ زرد براي نمايش دشت‏ها

    ـ رنگ سبز براي نمايش رويش گياهي، جلگه‏ها . . .

    ـ رنگ آبي براي نشان دادن پهنه‏هاي آبي و رودها

    ـ رنگ قرمز براي نمايش ساختمانها و جاده‏ها

    ـ رنگ سياه براي نوشتن اسامي و نامها

    در بهره‏ گيري از رنگ‏ها به دو مورد اساسي بايد توجه داشت:

    نخست اينكه رنگها هم خانواده باشند، مثل استفاده از رنگ قهوه ‏اي و زرد. ديگر اينكه رنگها پله‏اي باشد. به طور مثال: براي نمايش ارتفاع كم به زياد، رنگ قهوه ‏اي از كم‏رنگ شروع و به قهوه‏ اي پر رنگ تمام مي‏شود يا در مورد عمق يا ژرفا از عمق كم به عمق زياد، رنگ آبي كم‏رنگ و درنهايت آبي پر رنگ به خود مي‏گيرد.

ـ جهت شمال

    در جدول راهنما و يا گاهي در خارج آن و در پايين نقشه جهت شمال را با فلش يا حرف N نمايش مي‏دهيم.

نحوه‏ استفاده از نقشه به‏ ويژه بر روي زمين

    زماني يك كاربر نقشه‏ اي از شهر يا مكاني ديگر در دست دارد، استفاده درست از آن به گونه‏ اي كه بتواند محل مورد نظر را پيدا كند، بسيار اهميت دارد. براي اين كار به طور نمونه اگر نقشه‏ اي از تهران را در دست داشته باشند و بخواهد ميدان انقلاب را در محلي كه از شهر تهران ايستاده پيدا كند، شرط لازم و كافي اين است كه اول بايد شمال نقشه (كه همان بالاي هر نقشه ‏اي است) را بر شمال جغرافيايي يا واقعي تهران منطبق كند. در اين صورت به آساني مي‏تواند به هر نقطه‏ اي كه بخواهد از محلي كه در تهران ايستاده حركت و آن را پيدا كند. بنابراين با انطباق شمال نقشه بر شمال واقعي يا جغرافيايي مكان، جنوب، شرق و غرب نقشه يقينا بر جنوب، شرق و غرب جغرافيايي منطبق خواهد شد. در غير اينصورت استفاده از نقشه و پيدا كردن محل‏هاي مورد نظر بر روي زمين مشكل خواهد بود.