صعود مربیان پیش آهنگ استان فارس به همراه یک گروه کوهنوردی از آلمان به بام ایران

صعود مربیان پیش آهنگ استان فارس به همراه یک گروه کوهنوردی از آلمان به بام ایران

این صعود هفته گذشته در قالب برنامه ای ۵ روزه انجام گرفت . گروه کوهنوردی آلمانی متشکل از ۱۱ نفر بودند که سرپرستی آن را تیم Diamir معروف ترین گروه تورهای اکو به عهده داشت . آوازه ی کوه دماوند و ایران را کوهنوردان آلمانی در ارتفاعات آرارات به گوش خود شنیده بودند ، در ابتدا سؤالاتی از جنس امنیتی در ذهنشان شکل گرفته بود ، اما با کمی تحقیق و پرس و جو از اطرافیان خود بالاخره آهنگ سفر به ایران کردند.

دماوند بلند ترین کوه ایران و خاورمیانه ومرتفع ترین قله آتشفشانی آسیاست . از دیگر جاذبه های این قله ی درون سوز خاموش چشمه های آب گرم در اطراف آن و دشت زیبای لار است که نه تنها مقصد طبیعت گردان و کوهنوردان ایرانی است بلکه سخت نوردان دیگر را از روسیه، ژاپن، لهستان، آلمان و حتی آمریکا را به سوی خود می کشاند . تیم پیش آهنگان فارس و همنوردان آلمانی همراه ، ابتدا مسیر قله ۴۱۵۰ متری کلون بستک را جهت هم هوایی برای خود انتخاب کردند .

کلون بستک مسیری است آشنا در نزدیکی تهران برای کسانی که قصد هم هوایی قبل از صعود های بیش از چهار هزار متر را دارند . چراکه عملکرد بدن افراد در ارتفاع با توجه به کم شدن فشار هوا و تراکم کمتر اکسیژن با دشواری صورت می گیرد . با قرار گیری در این موقعیت ها بدن با فعل و انفعالاتی به تدریج سازگاری لازم را با شرایط پیدا می کند . حرکت از مسیر لواسان به گردنه قوچک و اوشان، فشم و میگون تا به شمشک و در بندسر و گردنه دیزین انجام گرفت . از پاکوب تا قله کلون بستک حدود ۴ کیلومتر راه است که با سرعتی ملایم تقریباً ۳ ساعت به طول می انجامد . در میان راه علم کوه سرسپید نیز ، خودنمایی می کند . این گروه دو شب در این موقعیت کمپ خود را جهت هم هوایی به استقرار در آورد ، پس از هم هوایی در این قله به سمت پلور و گوسفند سرا گروه را منتقل کردند . صعود به این دو سپیدپای در بند از چند مسیر شمالی، جنوبی و غربی امکان پذیر است که مسیر جنوبی آن در نظر گرفته شده بود.

چارپایان سخت کوش اسباب سنگین و وسایل مورد نیاز کمپ را با خود تا بارگاه سوم یعنی ارتفاع ۴۲۰۰ متری حمل می کنند . طی مسیر با سرعتی کم حدود ۵ الی ۶ ساعت طول می کشد . پس از یک شب اقامت در پناهگاه در روز بعد بار دیگر هم هوایی انجام گرفت تا ارتفاع حدوداً پنج هزار متر. پس از صرف نوشیدنی های زیاد و خوراکی های سبک مانند سوپ گروه برای صعود در روز پنجم آماده شد . ساعت ۴ صبح به راه افتادند و با موفقیت پس از۵ ساعت همگی قله را فتح کردند.